Kylarfläkt och s16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
loucephyr

Kylarfläkt och s16

Post by loucephyr »

Fläktarna på min 306 s16 -94 vägrar starta vilket ledde till att den kokade och slungade ett rör ut i omlopsbana. Nu har jag kollat fläktarna, reläen, säkringarna, dvs allt(?) utom tempsensorn för jag har ingen aning om var den sitter. Någon som är bra på att beskriva eller kan ta en bild när denne pekar? Lönlöst att försöka ta sig någonstans i stadstrafik nu så bilen får stå tills det är fixat.
Gnusram

Post by Gnusram »

Som jag förstår det så sitter den på till vänster på motorn (i färdriktningen) uppe vid toppen om du har AC, annars så är det väl en givare på kylaren tror jag.
Vad jag inte vet är hur man ska mäta på den givaren (bitrongivare?) så där får gärna någon utveckla lite.
Mitt proplem är egentligen det omvända, fläktarna går hela tiden på fullfart. Dessutom så är AC:n aktiverad varje gång jag startar bilen. Knepiga problem för en enkel man som mig själv....
loucephyr

Osynliga sensorer

Post by loucephyr »

Har läst på andra trådar här i forumet att det skall finnas en enpolig kontakt i närheten av termostaten som skall få fläktarna att snurra när man avlägsnar den. Men jag kan omöjligen hitta någon sådan. Det är ju inte helt luftigt runt motorn, speciellt på batterisidan, så risken finns att jag kanske missat någon kontakt eftersom jag inte plockat ner halva motorn (ännu) :)

Följande har jag hittat:
Ovanför termostaten finns en trepolig kontakt, och under/bakom finns en tvåpolig kontakt och ingen av dem genrerar i något alls när man drar i sär dem.

Hjälp!
Post Reply