Startar inte.. kommer inget bränsle.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
kizze_Mi16

Startar inte.. kommer inget bränsle.

Post by kizze_Mi16 »

Tjaa!
Min 405 mi16 vill inte starta. Gnista kommer fram, fast igen bränsle. När jag kör den på startmotorn blir inte tändstiften blöta.
Har testat med ett annat "bränslepumprelä", det bruna, utan resultat.
Undrar angående bränslepumpen, finns det bara en sådan, den vid tanken? Följer jag bränslerören, går ett av bränslerören till den så kallade bränsle tryck regulator vid spridarröret. Antar att det är den som delvis ska fungera som en pump? Kan jag testa att bara mata in bensin den vägen, eller hur ska jag göra? Eller vad kan annars vara fel? :wink:
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Tjenare, Jag har ett grönt relä på min det bruna är till något annat, Tar jag bort det gröna startar ej bilen
Marcus

Post by Marcus »

Går pumpen så du får nåt soppatryck? Är nog steg ett att kolla. Går den så kan du kolla om spridarna öpnnar?

Bränsletrycksregulatorn är ingen pump utan det är som det låter som en regulator som gör att soppatrycket hålla på en jämn nivå. Det är en returledning från den tillbaka till tanken för att släppa ut det överflödiga trycket. Där ska du inte koppla in "inkommande" soppa.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

Marcus wrote:Går pumpen så du får nåt soppatryck? Är nog steg ett att kolla. Går den så kan du kolla om spridarna öpnnar?.

Du menar pumpen bak vid det stora bensinfiltret? Hur ser jag enklast om den pumpar? Bara rycka slangen till filtret å se om det strömmar bensin vid start? Hur ser jag om spridarna öppnar sig??? Det verkar ju iaf som dom inte släpper igenom någon bensin.

Marcus wrote:Bränsletrycksregulatorn är ingen pump utan det är som det låter som en regulator som gör att soppatrycket hålla på en jämn nivå. Det är en returledning från den tillbaka till tanken för att släppa ut det överflödiga trycket. Där ska du inte koppla in "inkommande" soppa.

Nja, låter vettigt med att den håller soppatrycket på en jämn nivå, men returledningen är på andra sidan av fuelrailen ju... Vart kommer den inkommande bensinen till spridarna om inte genom den "saken"?
fuzz

Post by fuzz »

Brnsinen kommer genom den andra slangen på spridarbryggan. Där skulle jag lossa den och se om den får något bränsle.
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

Jag har fått igång den nu :)
Det var lite glapp vid bränslepumprelät, Ir insprutningsrelät om det nu heter så. Efter det var åtgärdat började det småtända. Sen var det hål i returbränsleröret, så den fick inte upp tillräckligt tryck för att kunna starta...
Post Reply