Bygga ljud i 205

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Osz

Bygga ljud i 205

Post by Osz »

Har äntligen ett sommarjobb och kommer få in lite cash :) som jag tänkte bygga ljud för.

Det jag undrar ( :oops: nybörjare :roll: ) är om någon kan ge tips på vad som passar i just en 205, vet att det pratats om att man kan ha baslådan vänd både mot bagageluckan och tvärtom. Om man ska ha 12" basar eller om 10or låter bättre i en sån liten bil.

Om någon har ork så gör det ju inte nåt om någon skulle plocka ihop ett exempel på ett paket som skulle passa fint. From scratch alltså med stereo och allt.

Har än sålänge tänkt ha så stort framsystem som går att sätta dit utan större problem 2 basar 6*9or och obestämt antal slutesteg till det.

Tack på förhand

Jo just det, kom på en till sak. Pratade med en jobbarkompis idag om mina planer och han påstod att man förlorar effekt på att bygga ljud, att alla elektronik minskar effekten. Det kan väl knappast vara något man märker av eller? Om det nu blir skillnad, kan man inte driva ljudet på separat batteri eller dyl.?
BANZAI3030

Re: Bygga ljud i 205

Post by BANZAI3030 »

Osz wrote:Jo just det, kom på en till sak. Pratade med en jobbarkompis idag om mina planer och han påstod att man förlorar effekt på att bygga ljud, att alla elektronik minskar effekten. Det kan väl knappast vara något man märker av eller? Om det nu blir skillnad, kan man inte driva ljudet på separat batteri eller dyl.?

Tung baslåda ger ökad vikt, och därmed sämre prestanda ;)

107 H.U.S.T.L.E.R

myspace.com/billcollectr
Osz

Post by Osz »

Prestanda = Effekt ? :roll:

:P :lol:

Jo det har jag med förstått :wink: men att det skulle ge mindre effekt ...huuum
krej

Re: Bygga ljud i 205

Post by krej »

Osz wrote:...lite cash :) som jag tänkte bygga ljud för.

Första och viktigaste frågan: Hur mycket får det kosta?

Det jag undrar ( :oops: nybörjare :roll: ) är om någon kan ge tips på vad som passar i just en 205,

Jag kan inte säga något speciellt om 205, men ett allmänt tips är väl att satsa på färre sjyssta grejjer istället för att skaffa allt på en gång. D.v.s apparaten, ett tvåvägs framsystem, förstärkare och en baslåda.

Pratade med en jobbarkompis idag om mina planer och han påstod att man förlorar effekt på att bygga ljud, att alla elektronik minskar effekten.

Visst förlorar du lite effekt. Men, låt oss säga att du poppar som f*n med en bautastereo, då kanske förstärkarna drar (hmm... plockar en siffra ur luften) 500 W. Dessa watt måste generatorn skapa, och tar det från motorn. 500 W = 0.7 hk. D.v.s. du får typ en halv till en procent mindre hk att gasa för! Märks inte.
Citroën Xantia V6 Activa -00 8)
Citroën DSuper5 -75 :)
BMW R1200GS -10 :!:
Osz

Post by Osz »

Pengarna det handlar om är 10 kkr undefär + - 3-4 tusen...har inte riktigt bestämt mig.

Ok misstänkte nästan att det inte skulle vara nån mosterskillnad i prestanda. Och vem dunkar järnet under ett rejs 8)

Men som sagt, någon som har byggt i en 205 eller liknande och kan rekommendera prylar?
En_Svensk_Tiger

Post by En_Svensk_Tiger »

inte för att verka klok, men om jag hade velat satsa så mkt pengar på min 205:a då hade jag lagt ca 5000 kr på ljudet, detta för att i en äldre bil får du stumma upp saker och ting för att få ett bra ljud (mkt som för missljud när man spelar) detta gör att saker för 5000 kr kan låta minst lika bra som saker 10´000 kr.
och med d övriga ca 5000 kr hade jag sett till att fixa en mi16 konvertering!

bara ett litet förslag! :wink:
Många har dött av att ge upp färre av att kämpa vidare!!!

205 GTI 1,9 SÅLD......
Numera en 900ng 2.0T med en hel del smaskens
205 XS 80 vilda hästar hahaha bra slit o släp bil :)
Post Reply