Blev ägare till en Peugeot 206 GTI -02 för ett tag sedan och har kollat runt lite här på forumen, verkar vara ett trevligt ställe Jag har dock ett litet problem.. jag har sänkt min bil 50mm fram och bak, men efterhand så har det uppkommit ett missljud från bakvagnen. Det låter ungefär "plong", som en fjäder (vilket är konstigt eftersom det är torsionstavar bak), och uppkommer slumpmässigt när jag kör sakta. Jag hade inne den på verkstaden och där sa de att eftersom den är såpass sänkt så tar bussningarna emot där bak (det sa de inget om där jag sänkte den).
Nu undrar jag om någon annan haft samma problem eller om det går att fixa? Eller så får jag höja den där bak igen, kanske räcker med 5-10 mm. Eller så får jag helt enkelt leva med det
/Johan
PS. Här är en bild på den, klicka för större format
Köla: Hade du sänkt din bil 50mm med? För det är plongande jag har, inte klonkande. Eller jag har lite klonkande med, men det är bärarmarna (vanligt fel på Peugeot 206) och så lite glapp så de gjorde inget med det. Kanske det är bärarmarna som glappar på din med?
Under sänkning tar man bort dämparna bak, och det kan vara så att dom börjat röra på sig. Pröva att dra fast alla skruvar och bultar och sånt vid bakvagnen, skruva åt reservhjulsbaljan, det är väl det jag kan tänka mig att det är, om det klonkar.
Ang "plonget" så har jag ingen aning, svårt att beskriva ljud med ord, men att det uppkommer när man kör sakta är mysko... Tycker det borde vara något dom gjort fel. 50mm är inga problem att sänka, vet fler som gjort det.
Uppkommer ljudet när du kör tomlastat(inget i bilen förutom dig själv)?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
Japp det uppkommer även om det är jag själv eller fler som åker med det.
Jo det är lite svårt att beskriva ljud, men tänk dig en stor fjäder som plongar till.. ungefär så låter det. Detta ljud uppkommer även i framvagnen när jag svänger hjulen. I båda fallen kör jag långsamt och där bak är det mer slumpmässigt när det låter.
Helskumt jag vet, får väl kanske ta den till en annan verkstad och se vad de säger där.
Hej...hade samma ljud från framfjärdarna efter 50mm-sänkning med H&R, fjädern ändrade läge i övre fjäderskålen, de på verkstan hade inne bilen vid ett flertal tillf utan att få rätsida på problemet, tills en dag då jag frågade varför det inte det var ngn slang överdragen på de första varven av fjädern, de påstod att det inte hade me det att göra men jag stog på mej o fick dem att fixa så att slangar blev monterade o ljudet försvann.......sånna slangar har jag så vitt ja vet alltid haft på de sänkningsfjädrar jag haft av andra märken o på bilar jag sänkt tidigare....
Sen undrar jag om ni fått reda på vad det plångande ljudet från bakvagnen kom ifrån....jag har nämligen likadant plong från min bakvagn...bara ibland när man kör sakta, typ ner från en trotoarkant....de e inte från ljudd i mitt falll så mycket har ja konstaterat... funderar på om de kan va ngt. som de på verkstan glömt dra åt efter sänkningen..... de låter precis som en fjäder som smätter till lr som sitter "löst" i sitt fäste....!!??
Anders i Borås wrote:Hej...hade samma ljud från framfjärdarna efter 50mm-sänkning med H&R, fjädern ändrade läge i övre fjäderskålen, de på verkstan hade inne bilen vid ett flertal tillf utan att få rätsida på problemet, tills en dag då jag frågade varför det inte det var ngn slang överdragen på de första varven av fjädern, de påstod att det inte hade me det att göra men jag stog på mej o fick dem att fixa så att slangar blev monterade o ljudet försvann.......sånna slangar har jag så vitt ja vet alltid haft på de sänkningsfjädrar jag haft av andra märken o på bilar jag sänkt tidigare....
Sen undrar jag om ni fått reda på vad det plångande ljudet från bakvagnen kom ifrån....jag har nämligen likadant plong från min bakvagn...bara ibland när man kör sakta, typ ner från en trotoarkant....de e inte från ljudd i mitt falll så mycket har ja konstaterat... funderar på om de kan va ngt. som de på verkstan glömt dra åt efter sänkningen..... de låter precis som en fjäder som smätter till lr som sitter "löst" i sitt fäste....!!??
Sitter ingen sådan slang på H&R fjädrar till 206:an... så där hade verkstaden rätt.... Ljudet uppkom på samma sätt på min när jag hade sådana fjädrar... dock försvann det när fjädrarna hade sattsig så att säga... efter kanske 500 mil....
Kolla om bakre dämparen är ordentligt åtskruvad... som ludde sa för drygt två ½ år sen när tråden var aktiv senast hylsa 18 (har jag för mig) på en förlängare brukar göra susen i detta fall!
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Hmmm...hade väl tänkt mej ngt. mer konstruktivt svar....gillar inte att de ska väsnas i onödan....de e ju ingen skrotbil man kör ikring i....får slänga mej under bilen o klura ut va de kan va på egen hand....tyckte bara de kunde va trevligt att få veta om de e ett typfel som man direkt kan avhjälpa....tycker inte de e riktigt rätt väg att dra åt bultarna hejvillt, men verkar inte finnas direkt förklaring just nu, får bli så iaf....
Jag fick äntligen reda på varför min bakvagn plongade. Var en skruv någonstans där bak till hjulupphängningen som inte riktigt satt fast. Tänk att det skulle ta 1½ år för att komma på det
Jag fick äntligen reda på varför min bakvagn plongade. Var en skruv någonstans där bak till hjulupphängningen som inte riktigt satt fast. Tänk att det skulle ta 1½ år för att komma på det
Nope...det har varit lung bakifrån min bakvagn nu på ett tag....drog iosf åt de mesta som gick att skruva på för ett tag sen, kanske där de e tyst....kul att de löste sej för dej....inge kul me en massa oväsen från bilen....
Ne inget roligt, har åkt runt med dunk i framvagnen ett bra tag (ej bärarm) och fick reda på idag att ena fjädern fram är av.
Det roliga är att jag besiktade den igår utan att de anmärkte på det, han undrade bara vad det var som lät.
Tycker dock det är konstigt att fjädern gått av redan efter drygt 2 år, satte ju på H&R för att jag ville ha bättre kvalitet.
Yourstone wrote:Ne inget roligt, har åkt runt med dunk i framvagnen ett bra tag (ej bärarm) och fick reda på idag att ena fjädern fram är av. Det roliga är att jag besiktade den igår utan att de anmärkte på det, han undrade bara vad det var som lät.
Tycker dock det är konstigt att fjädern gått av redan efter drygt 2 år, satte ju på H&R för att jag ville ha bättre kvalitet.
Det hände på min med med H&R...
Kanske något kvalitetsproblem på någon batch med fjädrar...
Nope...det har varit lung bakifrån min bakvagn nu på ett tag....drog iosf åt de mesta som gick att skruva på för ett tag sen, kanske där de e tyst....kul att de löste sej för dej....inge kul me en massa oväsen från bilen....
Hej igen....har levt med oljudet från bakvagnen lite till ofrån nu (mest till) var på verkstad idag....de hittade inget allt var riktigt, allt var åtdraget o inget glapp, vad de sa....ska besiktiga imorrn.....får se vad som händer, hoppas man inte får allt för många poäng..... ;o)