ljudet försvinner i svängarna...

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
eez

ljudet försvinner i svängarna...

Post by eez »

har köpt lite ljud till bilen, cdspelare, 2 st 5,2" med externa diskanter som sitter där framme, 2 st 6,9" som sitter i hatthyllan, 12" baslåda och ett slutsteg som driver alltihop. allt utom cdn är av märket gas.

funkar hur bra som helst när man står stilla o kör försiktigt men om man tar en kurva lite fort eller det är ojämn väg o man blåser på lite så försvinner ljudet i vissa högtalare o ibland tar det ett jävla tag innan det kommer tillbaka.

har satt fast slutsteget ordentligt och sladdarna sitter som de ska. ena högtalarsladden räckte inte enda bak så den är skarvad inder baksätet men har kollat den och där var inget fel och tror även att ljudet försvinner i hatthyllan ibland.

så nån som varit med om detta o har några tips? är det cdspelaren eller slutsteget som är kass, eller nått helt annat?
witty

Post by witty »

hmm.
CD som hoppar? dvs dålig cd läsare
Glappkontakter? ryck(försiktigt) i alla sladdar o se om de gör någon skillnad
steg har jag ingen koll på så där vet jag inte
<b>Säljes:</b>
205 Mi16
<b>Kör:</b>
Peugeot 205
Peugeot Expert
<b>kört:</b>
Peugeot 309 Gti x2
eez

Post by eez »

nä cdläsaren är det inte för ljudet försvinner inte helt, det brusar och försvinner i vissa högtalare, inte säker på vilka, om det är samma alltid.. och det är samma sak om man lyssnar på radio.

menar du kontakterna på stereon? de har ja kollat o de verkar sitta som de ska och på steget sitter allt med hästskor, eller va f*n de heter, så de kommer ingenstans.

det jag själv tror är att det är något som är kasst i steget eller stereon men vill gärna höra vad ni tror.

/andré
205 GTi -89
Johnney Boi

Post by Johnney Boi »

Har din stereo Skakminne?
| [www.overdrift.com] | - How Wide Can You Go?
Snelleman

Post by Snelleman »

HAHAHA HÄSTSKOR!

Det e jäävla stora anslutningar det!
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
eez

Post by eez »

Johnney Boi wrote:Har din stereo Skakminne?

det vet jag inte men det tror jag, och om den inte haft det borde väll ljudet försvunnit helt?
205 GTi -89
eez

Post by eez »

snelleman wrote:HAHAHA HÄSTSKOR!

Det e jäävla stora anslutningar det!

mm.. ja.. jo.. kabelskor kanske det heter :)
205 GTi -89
witty

Post by witty »

ryck i alla sladdarna i systemet. Om du inte har möjlighet att jobba med multimeter och felsöka. Använd den norska felsökningsmetoden (no offence norway) låna någons polares stereo o prova.. ta bort steget o kör bara med stereons högtalar utgångar mm.
<b>Säljes:</b>
205 Mi16
<b>Kör:</b>
Peugeot 205
Peugeot Expert
<b>kört:</b>
Peugeot 309 Gti x2
Johan84

Post by Johan84 »

Hade faktiskt ett liknande problem på min förra bil.
Ljudet försvann från vänster framhögtalare ibland när jag svängde. Det berodde på att när jag skruvat fast högtalaren så låg magneten väldigt nära karossen och när jag då svängde så gick den emot och antagligen kortslöt sig.
Fast om det försvinner på flera högtalare samtidigt är det antagligen inte det som är fel.
Post Reply