kabelfråga ang. stereo

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Gurraj

kabelfråga ang. stereo

Post by Gurraj »

Ska byta högtalare i min 406-03. För enkelhetens skull tänkte jag använda orginalkablarna, men...

Sitter det nåt delningsfilter någonstans under instrumentbrädan till det 2-vägssystem som är orginal eller är det inbyggt i respektive högtalare?
Hur är det med bakhögtalarna?

De nya högtalarna som jag ska sätta i har delningsfilter och det var när de skulle monteras som det körde ihop sig lite. Det är ju inte samma färg på kablarna bakom stereon som t.ex. i dörren.

Till att börja med tänkte jag använda orginal huvudenhet, byta kontaktdon i dörrar och på instrumentbrädan och skarva i delningsfiltren till respektive kabel bakom stereon. Är det dumt kanske?
Snelleman

Post by Snelleman »

tror det blir svårt för dig att få plats med filtrena bakom stereon.. tycker du ska leta upp högtalarkablarna nere vid fotbrunnarna å sätta filtrena där..
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Gurraj

Post by Gurraj »

ok, det är nog sant.
om jag inte minns fel så är det 8 kablar i kontakstycket till högtalarna bak på stereon men 6 högtalare á 2 kablar. Jag får det inte att gå ihop.
_CoB_

Post by _CoB_ »

ofta i orginal system med midbas och diskant sitter där inget delningsfilter utan en liten konjugatkondensator (stavning?) vid diskanten...
den kondensatorn fungerar som ett delningsfilter den med men inte lika fint som en riktigt delningsfilter...
ska man byta ut systemet mot nytt så är det ofta bäst att dra nya kablar och sätta filtret någonstans antingen i dörren eller under panelen någonstans...
//Calle aka _CoB_
Nissan Micra CC -07 Bruksbil
Volvo 360GLT -88 *Skrot*
Citroen C2 VTS -05 *Såld*
Peugeot 205 GTi Classique Sport -90 *Såld*
Lancia Y10 Fire -88 *Skrot*
Volkswagen Golf GTi -84 I delar
Luuk

Post by Luuk »

Jag får det inte att gå ihop.

Grattis du har just upptäckt fransmännens härliga sätt att dra ström i bilar... :lol: hehe mitt tips är: Dra egna kablar, först och främst för din egen skull, och för de andra så är orginalkablarna alltid i mesigaste laget...
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Post Reply