laddningslampan
laddningslampan
bytte nyligen generator i min 106 xr (1,1 l) för att laddningslampan blinkade.
men efter bytet lyser den hela tiden, även fast jag har mätt upp att generatorn laddar och har kört ca 3-400 mil på det här viset och inget har krånglat...
men vad kan det vara för fel eftersom den lyser hela tiden?
vill få den släckt så jag kan sälja bilen nämligen...
generatorn jag bytte till var nästan helt ny och från en citroën ax med samma motor...
skulle vara tacksam om nån kunde hjälpa till!
men efter bytet lyser den hela tiden, även fast jag har mätt upp att generatorn laddar och har kört ca 3-400 mil på det här viset och inget har krånglat...
men vad kan det vara för fel eftersom den lyser hela tiden?
vill få den släckt så jag kan sälja bilen nämligen...
generatorn jag bytte till var nästan helt ny och från en citroën ax med samma motor...
skulle vara tacksam om nån kunde hjälpa till!
106 XR -92, 60 galna hästar...
Vad laddar den? Bytte en generator på jobbet men lampan lös endå. Då fick en bilelfirma ta bilen han hittade heller inget fel. så han koplade ett relä till lampan. En annan jag pratade med hadde samma fel på hans bil var det instrumentpanelen som var dåligt jordad. han fick också problem efter generatorbyte.
humm nu minns ja inte hur mycke den laddade men en snubbe på peugeot som oxå kollade sa att d va helt okej..
ska nog kolla jordningen då..
ärligt talat vet jag inte om d va nåt fel på generatorn innan heller...
för lampan betedde sig jävligt skumt, den blinkade helt sjukt..
den lös starkare o blinkade snabbare ju mer man varvade..
men ja e inte så inne på sånt där så ja vet inte..
ska nog kolla jordningen då..
ärligt talat vet jag inte om d va nåt fel på generatorn innan heller...
för lampan betedde sig jävligt skumt, den blinkade helt sjukt..
den lös starkare o blinkade snabbare ju mer man varvade..
men ja e inte så inne på sånt där så ja vet inte..
[quote="markuz85"]skulle behöva lite hjälp...
har inget elschema och är dessutom värdelös på att läsa av dom.
behöver nämligen veta vilken/vilka säkringar som påverkar instrumentbelysningen för den funkar inte...
och om det nu skulle vara så att säkringarna är hela, hur får jag loss instrumenten för att kolla bakom/byta lampor? har försökt förut men inte lyckats Sad
Kann mycket möjligt vara jordfel eftersom du tidigare varit o försökt få loss intumentpanelen "kanske kommit åt någon kabel"eller någon skruv som inte är åtdragen.
har inget elschema och är dessutom värdelös på att läsa av dom.
behöver nämligen veta vilken/vilka säkringar som påverkar instrumentbelysningen för den funkar inte...
och om det nu skulle vara så att säkringarna är hela, hur får jag loss instrumenten för att kolla bakom/byta lampor? har försökt förut men inte lyckats Sad
Kann mycket möjligt vara jordfel eftersom du tidigare varit o försökt få loss intumentpanelen "kanske kommit åt någon kabel"eller någon skruv som inte är åtdragen.
- Rickard Lundell
det är nog inte så smart, enligt vad jag vet så behöver en generator ström för att börja ladda och det får den genom laddningslampan,lampan jordas altså genom generatorn när bilen inte går och när man startar o det börjar ladda så får lampan + istället från generatorn och slocknar. borde fungera så på en 106a men i nyare dyrare (mer hi-tech) bilar är det säkert inte lika lätt då man blandar in styrboxar o annat för att styra hur mycket generatorn behöver laddaSamuel_P wrote:ta bort lampan bara..
andra intetressen förutom min 406 cupè,andra bilar,mc,minimoto,luftvapen,jobba,pengar, styrketräna(på den tiden då jag inte hade tennisarm),tatueringar(3st)rc-prylar. har nyss köpt en traxxas revo, satan vad kul det är
rickard lundell wrote:det är nog inte så smart, enligt vad jag vet så behöver en generator ström för att börja ladda och det får den genom laddningslampan,lampan jordas altså genom generatorn när bilen inte går och när man startar o det börjar ladda så får lampan + istället från generatorn och slocknar. borde fungera så på en 106a men i nyare dyrare (mer hi-tech) bilar är det säkert inte lika lätt då man blandar in styrboxar o annat för att styra hur mycket generatorn behöver ladda
mmm har tänkt på d faktiskt..kanske ska sätta tillbaks den o kolla jorden istället då..
kimza wrote:Kollade du jordningen?
Du skrev att lampan lyste starkare ju mer du varva.
Då låter det som jordfel tycker jag.
den gjorde så innan jag bytte generator, nu lyser den hela tiden istället
polaren byte generator för att den sluta ladda...han fick sen dragit fel gängor på skruven på startmotorn så sladden blev inte "åtspänd" där och laddade således inte heller...
Tips.
Kolla sladden från generatorn till startmotorn så att du inte har nåt enkelt problem där...
Sladden går generator och möts sen på startmotorn med sladd från batteriet...
Eller laddar generator fast lampan lyser? i så fall bortse från ovan...
//Martin
Tips.
Kolla sladden från generatorn till startmotorn så att du inte har nåt enkelt problem där...
Sladden går generator och möts sen på startmotorn med sladd från batteriet...
Eller laddar generator fast lampan lyser? i så fall bortse från ovan...
//Martin
Körde svart 306 GTI.