Montera dämpare till motorhuven

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
krille!

Montera dämpare till motorhuven

Post by krille! »

Är det någon som har försökt sig på att montera dämpare(precis som på bakluckan) till motorhuven istället för den vanliga tråkiga pinnen och kanske lyckats?
Funderade lite på att ge mig på det till sommarn om det ens är möjligt, vilket det väl borde vara då en del bilar har det från fabrik.

Har en känsla av att nya sådana kan kosta en del, men det borde väl finnas några begagnade av passande storlek från nån baklucka på skroten t.ex?

Är helt enkelt bara ute efter lite tips och idéer på hur det skulle kunna göras :)
Mike

Re: Montera dämpare till motorhuven

Post by Mike »

Krille84 wrote:Är det någon som har försökt sig på att montera dämpare(precis som på bakluckan) till motorhuven istället för den vanliga tråkiga pinnen och kanske lyckats?
Funderade lite på att ge mig på det till sommarn om det ens är möjligt, vilket det väl borde vara då en del bilar har det från fabrik.

Har en känsla av att nya sådana kan kosta en del, men det borde väl finnas några begagnade av passande storlek från nån baklucka på skroten t.ex?

Är helt enkelt bara ute efter lite tips och idéer på hur det skulle kunna göras :)

Finns på Ebay för en billig pening.
MEN de skickar inte till detta avlånga land :evil: , utan till Danmark :roll:
Stavfel? javisst, men jag bryr mig inte.
krille!

Post by krille! »

Du menar alltså färdiga satser som är gjorda för just eftermontering?
Tänkte mer på hemmagjort 'bygge' som kan göras för nästan inga pengar alls, fast om de nu är så billiga så kanske det vore nåt, hm!

Vad exakt kallas just den du pratar om så man söker på rätt saker?
Lär inte hitta särskilt mycket med en svensk beskrivning av det :D
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det bör ju inte vara så svårt att göra själv, lite beroende på hur man vill det ska se ut.
Det är väl bara att kolla på specifikationer på en gasfjäder, längd utskjuten, längd ihoptryckt, styrka osv., räkna lite på det så den/de orkar hålla huven och det samtidigt går att stänga den utan att ta i för mycket.
Svetsa dit fästen på lämpligt ställe och montera. Borde ju inte vara några problem att ta delar från skroten till det.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by krille! »

Claes B wrote:Det bör ju inte vara så svårt att göra själv, lite beroende på hur man vill det ska se ut.
Det är väl bara att kolla på specifikationer på en gasfjäder, längd utskjuten, längd ihoptryckt, styrka osv., räkna lite på det så den/de orkar hålla huven och det samtidigt går att stänga den utan att ta i för mycket.
Svetsa dit fästen på lämpligt ställe och montera. Borde ju inte vara några problem att ta delar från skroten till det.

Jag är inte så sugen på att börja svetsa i karossen så hade hoppats på att det går att skruva fast, men det kanske varken går eller håller :?

Låter lite krångligt att hitta rätt storlek o få det att funka, men lite utmaning är ju bara roligt..och så kanske man får vara ensam om att ha det här i byn :)
mtempsch

Post by mtempsch »

Finns modellanpassat till 206'an på tyska eBay och de flesta (min erfarenhet) har inget emot att skicka till Sverige.Enda är att de normalt inte tar PayPal och liknande utan vill ha överföring direkt till konto...

Kommer nog inte undan utan att borra i falsen där skärm och huv möts...
skruv med kulformat huvud genom, mutter på undersidan.
andra punkten är gångjärnet/huvfästet där man kan borra ett hål, eller som jag gjorde: fixa till ett vinkeljärn som fästes med samma två muttrar som håller huven mot gångjärnet. i andra delen av vinkeln borras hål för kulskruv o mutter...

Om någon vill ha så kan jag fixa mer detaljerade bilder än vad som finns på eBay om ett par dar...
/Michael
Apollo

Post by Apollo »

Jag har det på min 306 så kolla på nåns 306 hur de sitter och gör likadant sen.

Mekonomen
Gasfjäder motorhuv 10-80867 379:-
Peugeot 308
Michael
Crew
Crew

Post by Michael »

Biltema har gasfjädrar för bakluckor för ca 150:-

Om du vill räkna på krafter mm så har jag för mig att det finns lite hjälp i aratrons katalog för gasfjädrar.
http://www.aratron.se/pdf/gasfjadrar.pdf De säljer även fjädrar. Men de är betydligt dyrare.
Michael Liljeberg - Peugeot Sport Club | CREW Kassör
Michael- lackar/plastar/konstruerar- på hobbynivå.
Har 205gti som banåkarbil.
krille!

Post by krille! »

Enklaste vore nog att köpa de där från ebay då de verkar passa utan problem, och priset var ju helt ok, tack för tipset.

Kikar gärna på bilderna också om du får fram dem mtempsch, vore intressant o se.
mtempsch

Post by mtempsch »

Skall försöka fixa bilder i morgon!
/Michael
mtempsch

Post by mtempsch »

mtempsch wrote:Skall försöka fixa bilder i morgon!

Blev övermorgon och inte med någon bra kamera, men principen skall väl
kunna förstås...
Har ingen riktig hostingmöjlighet just nu, men så länge burken håller sig på benen så att IP't hänger kvar så funkar det.

Image

Om jag minns rätt så är det 14.5 cm fram till slutet av falsen/plåten - mått medföljde kittet.

Image

Övre fästet måste slipas ned en del för att ge plats för kolven.
Vinkeln gjorde jag av 60mm (om jag minns rätt) vinkeljärn (vanliga från bygghandeln) som skars ned och modifierades med vinkelslip. Man behöver ta bort lite extra för att ge plats för huvudet.
Kanske lättare att se på följande skiss.

Image

Borde kanske haft något bredare vinkelärn att utgå från, för att få ordentliga hål för att montera fästet, men det funkar bra såhär med.

På passagerarsidan är det tight, men går precis, mot gummitätningen till luftintaget. Borrar man längre ut mot 'utsidan' av bilen så får man problem med plåten i motorrummet (som ansluter verikwlt under falsen). Någon mm eller 2 hade man kanske kunnat fixa genom att slipa till muttern som sitter undertill och bara dragit från ovansidan.

Image

Se upp med hur ni hanterar kolvstängerna, minsta skada i ytskitet och rosten kommer efter ett tag. Dessa är knappt två år gamla nu och antingen nyter jag ut dem till våren, eller så lite finslip och ett tunnt lager klarlack... Kanske även fräser lite snyggare fästen i aluminium i vinter.
/Michael
krille!

Post by krille! »

Tack, är inte så haj på modifiering av vinkeljärn och andra metalldelar men bilderna underlättar en del! :)

Ska nog gå att få monterat såna där utan större problem när man väl handlat lite till våren :?
Post Reply