Byta kylarvätska 205
Byta kylarvätska 205
Tänkte byta kylarvätskan och passa på att byta expansionskärlet som läcker lite smått, hissar upp bilen och kollar så att allt kommer gå smidigt men självklart är det ju en 7mm insexskalle på dräneringspluggen i blocket och nycklar till den verkar inte växa på träd direkt... Såg att biltema har en hylsa för 35kr, får väll bli en sån.
Är det nåt mer som kommer jävlas på vägen som jag borde känna till? Kylaren är förmodligen inte orginal och saknar därneringsplugg så det får bli att lossa slangen. Hittade luftskruv på slangen till värmepaketet och vid termostatet, ska det inte finnas en till?
Är det nåt mer som kommer jävlas på vägen som jag borde känna till? Kylaren är förmodligen inte orginal och saknar därneringsplugg så det får bli att lossa slangen. Hittade luftskruv på slangen till värmepaketet och vid termostatet, ska det inte finnas en till?
Varför dränera blocket? Rycker du bara en av de feta slangarna på kylaren och öppnar expansionskärlslocket rinner nästan allt ut. Jag känner iaf inte till att det ens finns en plugg.
Angående luftningspluggarna har det en gång i tiden funnits två. Den satt på det lilla metallröret som leder kylarvätska från toppen ovanför termostathuset till insuget. Den var dock av plasttyp som ruttnar och går av när man försöker loss den. Om man är seriös borrar man ur den (lättborrat) och gängar bort plastresterna ur gängen. Ersättes lämpligen med en stålskruv med kopparpackning (snyggast med insexskalle). Vet inte hur svårt det är att komma åt med borrmaskin på 8V men gjorde detta utan problem på 16V.
Lika bra att skaffa nya rostfria slangklämmor FÖRE man börjar härja med slangarna. De fabriksmonterade slangklämmorna är av engångstyp och går inte att använda igen.
Angående luftningspluggarna har det en gång i tiden funnits två. Den satt på det lilla metallröret som leder kylarvätska från toppen ovanför termostathuset till insuget. Den var dock av plasttyp som ruttnar och går av när man försöker loss den. Om man är seriös borrar man ur den (lättborrat) och gängar bort plastresterna ur gängen. Ersättes lämpligen med en stålskruv med kopparpackning (snyggast med insexskalle). Vet inte hur svårt det är att komma åt med borrmaskin på 8V men gjorde detta utan problem på 16V.
Lika bra att skaffa nya rostfria slangklämmor FÖRE man börjar härja med slangarna. De fabriksmonterade slangklämmorna är av engångstyp och går inte att använda igen.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Sitter en dräneringsplugg ovanför höger drivaxel där slangarna till värmepaketet går in. Men om man tar ut termostatet och spolar genom slangen till kylaren borde man nog få ut allt gunk ändå.
Är det pluggen som sitter prcis vid termostathuset du menar? Den fungerar faktiskt men som jag fatta det i haynes så ska det finnas tre.
Sitter redan rostfria klämmor men det skadar nog inte att köpa nåra i reserv först.
Är det pluggen som sitter prcis vid termostathuset du menar? Den fungerar faktiskt men som jag fatta det i haynes så ska det finnas tre.
Sitter redan rostfria klämmor men det skadar nog inte att köpa nåra i reserv först.
Kollade innan jag började så att luftskruven funka och det gjorde den men nu när jag skulle lufta så gick ju skiten av såklart. Slog i en skruvmejsel och lyckades skruva ut den. Vad är det för gänga? M6 ville inte gå i riktigt, har ingetn gängtapp men det blir väll att skaffa det också om det nu är M6??
Förslag på vart man kan köpa lämplig skruv och bricka?
Varför kan det inte vara samma sorts nipplar som på bromsok? Skulle vara f*n så mycket bättre.
Förslag på vart man kan köpa lämplig skruv och bricka?
Varför kan det inte vara samma sorts nipplar som på bromsok? Skulle vara f*n så mycket bättre.
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Skruven från Peugeot var M6. Verkar som förra ägaren pajjat gängan, dragit i M5 helicoil och satt i orginal luftskruv
Provade med M5 bult och packning men den gängan pajjade under luftningen, försökte med M6 gängtapp men det var nästan omöjligt att få i den rakt eftersom ventilkåpan är ivägen. Som tur var hade jag en kompis med som inte var lika trött på att meka som jag som lyckades få i den och skruva ner den med skiftnyckel (fick inte plats att dra den med annat), sen funka det iaf.
Tips: Guldpläterad luftskruv med packning kostar 20kr på Peugeot.
Hehe skrivit 8 inlägg av 10 i den här tråden, måste va rekord
Provade med M5 bult och packning men den gängan pajjade under luftningen, försökte med M6 gängtapp men det var nästan omöjligt att få i den rakt eftersom ventilkåpan är ivägen. Som tur var hade jag en kompis med som inte var lika trött på att meka som jag som lyckades få i den och skruva ner den med skiftnyckel (fick inte plats att dra den med annat), sen funka det iaf.
Tips: Guldpläterad luftskruv med packning kostar 20kr på Peugeot.
Hehe skrivit 8 inlägg av 10 i den här tråden, måste va rekord
- Christofer Soderbaum
Jag hade en sådan "luftnippel" med hål igenom som man bara drar ut lite på en av mina slangar, mattades av värmen o gick rakt av när jag skulle lufta en gång, helt värdelöst, i med en solid bult istället.
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE
- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Undantaget är Autopunkten i Enskede, Tomas där är grymt duktig. När jag ringde dit senast lät det ungefär såhär:
- Luftskruven vid termostathuset 205gti...
- Den du luftar kylarvätskan med?
- Ja precis...
- Den har vi
- Är det plast fortfarande?
- Nej det är metall.
Utan fundering nånstans. På andra ställen kan det ta lååång tid innan dom hittar rätt oljefilter ens.
- Luftskruven vid termostathuset 205gti...
- Den du luftar kylarvätskan med?
- Ja precis...
- Den har vi
- Är det plast fortfarande?
- Nej det är metall.
Utan fundering nånstans. På andra ställen kan det ta lååång tid innan dom hittar rätt oljefilter ens.