309 gti som bara går på 2cyl

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
ilska

309 gti som bara går på 2cyl

Post by ilska »

hejsan, har en 309 gti 1.9l årm 90 som har blivit knäpp, bilen går bara på 2 och 3ans cylinder och verkar precis som den är högtänd då man försöker starta den, den hostar, slår emot och håller på. har bytt stift, rotor, fördelarlock, tändkablar men det gör ingen skillnad. har tatt komptest och det är helt ok, gnista får den till alla stift oxå. kan det va så kamremmen kuggat om tro? vad brukar hända på dessa bilar då den gör det? klarar sig topp/kolvar osv? bilen har bara gått ca 15000 mil och toppen va renoverad för kanske 500 mil sen. tacksam för svar för snart åker den på tippen tror jag
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Du har komp så ventilerna lär ju inte vara krokiga.
Sitter t-kablarna rätt?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by danielr112 »

prova skifta kabel 1 och 4
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
ilska

Post by ilska »

nja tändföljden är rätt på den, dom på verkstan skulle testa att byta nått till tändningen nu, minns inte vad det hette. typ tändmodul el nått, tändslutsteg eller nått
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Tändmodul, tändförstärkare osv...samma samma.
Men det låter lite underligt att den skulle vara kass om den går på två cylindrar, den jobbar ju liksom med allihop.
Hur säker är du på att tändkablarna sitter rätt? Symptomen låter väldigt mycket som det...Mothugg och hostningar.
Ettans cylinder är den vid svänghjulet, bara så du vet.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Gusten »

öppnar man huven och tittat ner så är dom i årdningen

Svart plastkåpa 4 3 2 1 fördelarlock
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
ilska

Post by ilska »

ja enligt dom på verkstan ska tändföljden va rätt. så ettans cyl är alltså vid svänghjulet och inte vid kamdrevet? på generator sidan så att säga.

Gusten: hur menar du med svart plastkåpa? hänger inte riktigt med? du får inte fram en bild kanske?
Joi

Post by Joi »

ilska wrote:ja enligt dom på verkstan ska tändföljden va rätt. så ettans cyl är alltså vid svänghjulet och inte vid kamdrevet.

Gusten: hur menar du med svart plastkåpa? hänger inte riktigt med? du får inte fram en bild kanske?

Kamremskåpan menar han. Så du vet vilken sida du ska börja räkna ifrån.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
ilska

Post by ilska »

ok, ja får kolla upp det då men man tycker ju dom på verkstan borde veta. tycks minnas att jag kastade om kablarna på dom den inte går på och det blev samma sak. så ni tror inte på att kamremmen kuggat om då?
danielr112

Post by danielr112 »

fastän att folk säger att det e rätt så prova. det kan inte mer än "inte funka"
:lol:
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

ilska wrote:ok, ja får kolla upp det då men man tycker ju dom på verkstan borde veta. tycks minnas att jag kastade om kablarna på dom den inte går på och det blev samma sak. så ni tror inte på att kamremmen kuggat om då?

Om kamremmen kuggat borde den gå på alla cylindrar då det ju blir samma förskjutning på alla kammarna...
Men de borde ju gå rätt risigt då iofs., det är ju lätt att kolla inställningen så om tändkablar osv. är som det ska så är det ju lika bra att kolla det med.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by ilska »

Om kamremmen kuggat borde den gå på alla cylindrar då det ju blir samma förskjutning på alla kammarna...
Men de borde ju gå rätt risigt då iofs., det är ju lätt att kolla inställningen så om tändkablar osv. är som det ska så är det ju lika bra att kolla det med.[/quote]

hmm. ok så då tror du inte på kamremmen är boven då? hur kollar man om den står rätt då? har aldrig rört en skruv i en sådan bil :(

sen undrar jag om jag sitter inne i bilen vilken är cyl 1 då? den längst till höger el vänster? undrar oxå om nån har en bild på hur tändkablarna ska sitta för som en annan skrev det där med plastkåpan fattar jag inte tyvärr :( tändföljden vet jag ju är 1342

tänkte oxå om det kan va sjävla styrboxen till insprutningen/tändning som blivit knäpp? den går verkligen dåligt alltså man tycker ju att den även om den går på 2 cyl så borde den ju gå få över 2000 rpm iallafall eller den kanske blir så pass trött så det inte går
Linkan

Post by Linkan »

Framifrån motorn:
______________CYLINDER_______________
Kamrem/Kåpa | 4 | 3 | 2 | 1 | Fördelardosa/svänghjul

Det vill säga, om du nu sitter inne i bilen så är det cylindern längst till vänster som är 1:an.
ilska

Post by ilska »

ok tack ska du ha. då var det bara kvar hur dom ska sitta på fördelaren :)
ilska

Post by ilska »

nu har jag fått reda på vad som verkar va felet på bilen, eller inte själva orsaken men kanske nån här vet el har varit med om nått liknande.

den får kopiösa mängder med bensin, dom på verkstan tömde ur all olja och körde sen ett komptest och på den lilla tiden gick runt så rann det sen bensin ur oljepluggen då dom öppnade den igen

nån som har ett tips kanske? kan det va nått med spridarna tex? snart så blir den jävligt billig om jag inte får till den :( som det är nu är det inte ens lönt att fylla ny olja för det kommer så mkt bensin direkt i den.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Ok...Kan ju vara så att injektorerna är kass då. Har inte hört talas om det på många år.
Byt ut dem och kolla om det fungerar sen, begagnade injektorer går inte på många pengar på skroten.
Det bör vara injektorerna som är kass...Kan vara bra att mäta upp signalen till dem med, kan kanske vara styrboxen som är kajko också, alla injektorer ska ju öppna på samma sisgnal men jag har för mig att de sitter i par på styrningen, nån kan kanske bekräfta?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by ilska »

ok, ska kolla upp om dom är i ordning. hur måtar man upp strömmen till dom då? nån som vet vad det ska va för värde?

vad kan hända med spridarna så att dom ger så jävulskt med bensin? samma sak undrar jag med sturboxen? man får hoppas det är nått av dom som är paj så man vet innan nån nappar på annonsen. vore jävligt att sälja den billigt då bilen gått så lite och är rostfri
Gusten

Post by Gusten »

Claes B wrote:Ok...Kan ju vara så att injektorerna är kass då. Har inte hört talas om det på många år.
Byt ut dem och kolla om det fungerar sen, begagnade injektorer går inte på många pengar på skroten.
Det bör vara injektorerna som är kass...Kan vara bra att mäta upp signalen till dem med, kan kanske vara styrboxen som är kajko också, alla injektorer ska ju öppna på samma sisgnal men jag har för mig att de sitter i par på styrningen, nån kan kanske bekräfta?

på motronic 3.1 så går det 2 par fram till spriarna det stämmer.
men paren sitter lödda på samma stift i styrboxen så det är bara en signal i alla fall. vet inte varför man gjorde så men så är det i alla fall.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
ilska

Post by ilska »

nu ger jag upp med denna bil iallafall och ska sälja den billigt. har köpt en annan bil och orkar inte hålla på nå mer. men tack alla för svaren iallafall. det gick fort att man fick hjälp på detta forum :)
Daniel3

Post by Daniel3 »

Kolla vevaxelvinkelgivaren (tror det heter så) den talar om för tänsdsystemet var kolvarna och ventilerna befinner sig. Min 309 har vid några tillfällen gått på 2 cylindrar (på centralbron mitt i stockholm i rusningstrafik, stanna och öppna huven, ångest, ångest) då har det hjälpt att rycka i vevaxelvinkelgivarkabeln några gånger. Det skulle kanske kunna förklara varför det ansamlas oförbrännd bensin i cylindarna också. Fattar dock inte hur det tar sig ner i oljetråget bara. lycka till
Post Reply