Frusna dörrlås...
Frusna dörrlås...
Vad ska man hitta på om själva låsmekanismen fryser? Alltså inte låscylindern? Kan öppna dörrarna, men sedan går det inte att stänga dom för att låsmekanismen hänger sig! Försökte smörja upp mekanismen, men vet inte om det hjälpte något. Körde in bilen i kompisens garage så att bilen fick tina lite och då fick jag låsen att funka. Hoppas att låsen inte strular i morgon bitti när jag ska till jobbet. Är det någon som har tips, idéer eller erfarenhet av detta?
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Kordon wrote:Vad ska man hitta på om själva låsmekanismen fryser? Alltså inte låscylindern? Kan öppna dörrarna, men sedan går det inte att stänga dom för att låsmekanismen hänger sig! Försökte smörja upp mekanismen, men vet inte om det hjälpte något. Körde in bilen i kompisens garage så att bilen fick tina lite och då fick jag låsen att funka. Hoppas att låsen inte strular i morgon bitti när jag ska till jobbet. Är det någon som har tips, idéer eller erfarenhet av detta?
Skruva dän handtagen och rengör ordentligt och smörjdom vett ja?
309 gti 8v -90
Röd med mi16 fälgar

Röd med mi16 fälgar
spruta in litte 556 eller litte sån där sprej till lås cylendern i mekanismen det bör funka *tror jag*
Bilar jag har haft.
106 Xsi-92 Såld, Seat Cordoba-04 Såld, Seat Leon Fr-07 Såld, Seat Leon Cupra-08 Skrot
Ford StreetKa-05 Såld,Saab 9-5 Sc-00 Såld
Bilar jag har.
Seat leon Fr tdi-10
Saab 9-3 Sc-07
106 Xsi-92 Såld, Seat Cordoba-04 Såld, Seat Leon Fr-07 Såld, Seat Leon Cupra-08 Skrot
Ford StreetKa-05 Såld,Saab 9-5 Sc-00 Såld
Bilar jag har.
Seat leon Fr tdi-10
Saab 9-3 Sc-07
Re: Frusna dörrlås...
Gti_309 wrote:Kordon wrote:Vad ska man hitta på om själva låsmekanismen fryser? Alltså inte låscylindern? Kan öppna dörrarna, men sedan går det inte att stänga dom för att låsmekanismen hänger sig! Försökte smörja upp mekanismen, men vet inte om det hjälpte något. Körde in bilen i kompisens garage så att bilen fick tina lite och då fick jag låsen att funka. Hoppas att låsen inte strular i morgon bitti när jag ska till jobbet. Är det någon som har tips, idéer eller erfarenhet av detta?
Skruva dän handtagen och rengör ordentligt och smörjdom vett ja?
Är inte hantagen som strular utan själva låsmekanismen. Har haft nere dörrsidan flera gånger och smörjt mekanismen, men det verkar inte hjälpa.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Precis! Ta helst ner dem och tvätta rent med nån bra rengöring, låt dem torka ur så de är helt torra och smörj in dem ordentligt med nåt krypande fett, t.ex. vitt lithiumfett. Så ska du se att de fungerar sen, se till att du får in fett överallt i dem.
Claes B wrote:Nik wrote:Torka bort varje spår av vatten och fuktighet och täck alla ytor med massor av fett. Då kan det iaf inte frysa och välsmort lär det bli...
Precis! Ta helst ner dem och tvätta rent med nån bra rengöring, låt dem torka ur så de är helt torra och smörj in dem ordentligt med nåt krypande fett, t.ex. vitt lithiumfett. Så ska du se att de fungerar sen, se till att du får in fett överallt i dem.
Gjorde faktisk det på lørdag, tror det er beste måten å bli kvitt problemet på. Nå åpner dørene på seg som om det er sommer