växellådan på 405 och 205

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Supra

växellådan på 405 och 205

Post by Supra »

Jag vill köpa en sådan: http://www.griffiths-engineering.co.uk/
och jag undrar iaf nån vet om länkprylen till 205:an passar till mi 405:a 4x4? jag har för mig att 205:an har lika låda som 405:an
eller har jag fel? vorre snällt om nån kunde hjälpa mig på den frågan:)

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
danielr112

Post by danielr112 »

varför inte tillverka en själv? är bara att kapa orginalet och ta bort 1,5-2cm på ena änden och svetsa ihop igen.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Supra

Post by Supra »

jaha ok..men vilken ende är det då? den långa eller den korta?

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Reinspeed

Post by Reinspeed »

Den ände som är kopplad till stången som går till växelspaken.
Tips
I stället för att kapa och eventuellt svetsa vinkeln. Köp en vinkellänk ( Clas Ohlson Nr 20-4674 / M8 ) Borra ett 8mm hål för kultappens skruv mellan orginal kulan och centrum hålet ( för önskad utväxling ) Svetsa sen fast en bit M8-gängad stång i änden på ovan nämda reglage stång till växelspaken. Skruva ihop.
Fördel: Du kan byta tillbaka till orginal utväxling genom att vinkellänken går att ta isär och flytta till orginalkulan då den har samma dimension ( i alla fall på min 205:a ). Ger distinkta växlingar då leden är tämligen glappfri.
Nu tar vi det lugnt, vi ska inte förivra oss med fakta här.

Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione
Supra

Post by Supra »

jaha ok..jag förstår inte så mycke av de där med m8 stången och de andra..men om nån har några bilder på det hela så vorre jag jätte tacksam:)

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Sliced

Post by Sliced »

Reinspeed wrote:Den ände som är kopplad till stången som går till växelspaken.
Tips
I stället för att kapa och eventuellt svetsa vinkeln. Köp en vinkellänk ( Clas Ohlson Nr 20-4674 / M8 ) Borra ett 8mm hål för kultappens skruv mellan orginal kulan och centrum hålet ( för önskad utväxling ) Svetsa sen fast en bit M8-gängad stång i änden på ovan nämda reglage stång till växelspaken. Skruva ihop.
Fördel: Du kan byta tillbaka till orginal utväxling genom att vinkellänken går att ta isär och flytta till orginalkulan då den har samma dimension ( i alla fall på min 205:a ). Ger distinkta växlingar då leden är tämligen glappfri.

Kapar du reglagestången så att du tar bort koppen innan du svetsar på M8:a-stången?
Reinspeed

Post by Reinspeed »

Har tyvvär inga bilder Supra! Skumma igenom beskrivningen en gång till samt mitt tilläg här så borde det funka. :roll:

:oops: Ursäkta Arne - jo man kapar bort koppen innan den gängade stången svetsas fast ( har kört med det så länge att jag glömde hur det såg ut orginal ).
Har förresten 2 st Clas Ohlson koppar med en hel gängad M8 stång efter vinkeln till växelföraren.( kan justera växel H:t närmare stolen )
OBS! Kopparna har en effektiv låsning - mekanismen hoppar aldrig ur !
Glömde låsningen till vinkelns centrumbult en gång - kostade ett brutet race! En dag på racerbanan 4000 pers på läktaren. :twisted:
Nu tar vi det lugnt, vi ska inte förivra oss med fakta här.

Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione
Supra

Post by Supra »

ok..jah ska ta loss den där på min låda som jag har lös. och se om jag fattar hur ni menar:) tackar för den info jag fått:) jag åter kommer nog snart igen:P

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Supra

Post by Supra »

Så här ser min länk pryl ut..den ser ju inte äns ut att vara i närheten av likhet som jag har sätt..är det denna jag ska korta av? för på växellådan sitter det en bockad stång med en kulled längt ut,och med den lägger man i växlarna. jag ska ta kort på hela lådan sen så ska ni få se hur det är..kan nån förklara för mig vad jag ska korta av?

http://i21.photobucket.com/albums/b285/ ... CT1486.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b285/ ... CT1485.jpg

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Supra

Post by Supra »

inegn som kan hjälpa mig?:(

//henrik
MVH//Henrik || 405 T16
danielr112

Post by danielr112 »

ehh.. det e väl inte samma pinne? har faktiskt ingen aning nu längre.. vet inte heller till vad den e..
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Armin

Post by Armin »

Image

Byggde lite shortshift plus skönare lägen på min nykonverterade 205a. Kan lova er att detta är en väl värd investering, Kostar väl ca 250kr med material, fasta och korta lägen! L staget kortat ca 15mm
Armin Avdic # 1333
Mitt ex: 205 Mi16 Turbo
Toyota Supra MKIV TT -93 582Whp
Supra

Post by Supra »

jasså ok..men har du sätt hur min länk arm ser ut? finns bilder längre upp..jag fattar inte hur jag ska kapa eftersom på min ser det inte lika ut.:( min verkar ju vara helt mupp:( ska ta kort på det imorgon så ska ni få se hur det ser ut..

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Sliced

Post by Sliced »

Det där är den som sitter på växellådan.. Det finns en som sitter i mitten på styrväxeln som gör frambakrörelse till sidrörelse. Det är den röda på Armins bild.

Den du har bild på tar hand om spakens sidrörelse om jag inte minns fel.

Men om du skaffar en clasolssonkula och monterar den en bit in på din arm, som Reinspeed skriver så får du kortare rörelse i sidled på spaken.
Är det samma diameter på kulan så är det bara att flytta stången med koppen sen.

För att få kortare slag i längsled så får du korta ena menet på Armins röda L, om du jämför med det så ser du hur han gjort, eller också borra fast en ny clasolssonkula en bit in där också.. Klarare?
Supra

Post by Supra »

jaha ok, ja då fattar jag lite bättre:) då ska jag kolla efter den där andra som siter vid styrväxeln. vart kommer man bäst åt detta ifrån? över eller underifrån?

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Sliced

Post by Sliced »

Uppifrån.
Supra

Post by Supra »

Men ist för att korta L:staget, kan man inte bara borra dit en ny kula lite längre in på L:et? eller måste man kapa av det och svetsa dit en ny?

Hehe det va smått trångt:P ser ut som man måste ta bort toppen och grenröret.:P

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Supra

Post by Supra »

Eller har jag fel? eller uppfattat de hela fel?

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Christofer Soderbaum

Post by Christofer Soderbaum »

Image

De ställena ska du borra dit nya kulor på, räkna in 1 cm mellan kulorna, 1,5 cm centrum-centrum så borde det bli fint.

Sen bör du byta alla "kopparna" alltså de du trycker på kulorna till ClasOhlssons som sitter sjukt mkt bättre o känns gedignare än plasten som är där från början.
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Supra

Post by Supra »

ok. så jag behöver inte kapa av den och svetsa ihop den igen? utan jag kan bara sätta dit nya kulor och koppar lite längre in på stagen?:)

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Post Reply