Lunki wrote:1. Saknar lite info på hur bakvagnen är uppbyggd på en T16. Hur skulle man förbättra väghållningen om det skulle vara nödvändigt? Sitter det stötdämpare, trots den hydraliska bakvagnen?
Liksom Dagger sa så finns det de som laboretrat med lite olika gasklockor från citroen och varit nöjda med resultatet. Dock sitter första begränsningen av väghållningen i fram. Fixa bättre grejer dit och ett par grader negativ camber så ska du se att bilen blir roligare när det börjar svänga.
2. Har läst att konstruktion och geometrin i original grenrör är ganska bra, men att det kanske inte klarar av så mycket högre effekt. Stämmer det? Är det isf värt att investera i ett nytt grenrör som t.ex detta om man ska trimma vidare till måttliga 300-350hk?
http://www.dp-engineering.nl/manifolds.html
För 300 pållar verkar ju originalgrenröret hänga med iaf. Både om man ser på Rosens setup med adapter till turbon och med Söders VAT28.
3. Vilka andra typiska flaskhalsar finns det på vägen till 300-350 hk? Vilka standard delar begränsar?
VAT25 samt ev. laddluftkylningen är det första jag kommer att tänka på.
3. Original sitter det en liten unik Garrett VAT25 stressfläkt. Har läst om en VAT28 turbo, men vart jag än vänder mig så hittar jag ingen info om detta aggregat. Så min fråga är...finns det egentligen en sådan turbo lr är det ett ihopplock av flera olika turbos (en hybrid) som man på egen hand döpt till VAT28? Om den nu finns, på vilken bilmodell kan man då hitta den lr vart kan man isf köpa den ny?
Du har alldeles rätt i att VAT28 är ett hopplock med original avgasdel men med en trim 60 kompressor. Vad man får göra är då att skaffa ett kompressorhjul från lämplig t28 och därefter bearbeta kompressorhuset så det får plats ELLER skaffa kompressorhjul och hus från en Nissan sunny GTI-R eller en 200sx S-14. Båda passar bolt-on. Med kompressorn tillhörande s14 får man dock göra om lite fästen för WG och liknande. Vet ej om så är fallet med den från GTI-R. Tror dock inte att GTI-R'en har en VAT28 original utan bara att dess kompressor passar rakt av. Rätta mig gärna någon om jag har fel.
4. Om det någonsin skulle behövas… Finns det någon drevsats som passar i ME5KX, eller annan växellåda? Tänker lite på Peugeot Sport och deras lådor och drev genom tiderna.
Att det finns kralliga drevsatser till ME5 råder det ingen tvivel om. Vet dock inte om ME5KX sklijer sig så mycket från övriga ME5-lådor att det inte passar men det kan nog transmissionskillarna svara på. Räkna med att priserna börjar runt 50 loppor.
5. Vilka kamaxlar har T16, är de gemensamma med någon annan XU10-topp? Är det t ex samma ventilfjädrar som till S16?
T16 delar inte, så vitt jag vet, kammar med någon annan PSA-maskin. Dock passar de från S16 tydligen rätt i och ska ge lite mer mos på högvarv. Kammarna från 306 GTI passar inte om någon nu undrar. Hur det står till med ventilfjädrar vet jag inte men topparna ska nog inte skilja sig så mycket mellan S16 och T16 om man bortser från kammarna.
6. Finns det andra forum för T16? (Inget illa menat)

PM:ar en länk