Hjälp med 405 T16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Lunki

Hjälp med 405 T16

Post by Lunki »

Hej!

Har ett par frågor relaterade till 405 T16 som jag hoppas kunna få svar på i detta eminenta forum. :wink:

1. Saknar lite info på hur bakvagnen är uppbyggd på en T16. Hur skulle man förbättra väghållningen om det skulle vara nödvändigt? Sitter det stötdämpare, trots den hydraliska bakvagnen?

2. Har läst att konstruktion och geometrin i original grenrör är ganska bra, men att det kanske inte klarar av så mycket högre effekt. Stämmer det? Är det isf värt att investera i ett nytt grenrör som t.ex detta om man ska trimma vidare till måttliga 300-350hk? http://www.dp-engineering.nl/manifolds.html

3. Vilka andra typiska flaskhalsar finns det på vägen till 300-350 hk? Vilka standard delar begränsar?

3. Original sitter det en liten unik Garrett VAT25 stressfläkt. Har läst om en VAT28 turbo, men vart jag än vänder mig så hittar jag ingen info om detta aggregat. Så min fråga är...finns det egentligen en sådan turbo lr är det ett ihopplock av flera olika turbos (en hybrid) som man på egen hand döpt till VAT28? Om den nu finns, på vilken bilmodell kan man då hitta den lr vart kan man isf köpa den ny?

4. Om det någonsin skulle behövas… Finns det någon drevsats som passar i ME5KX, eller annan växellåda? Tänker lite på Peugeot Sport och deras lådor och drev genom tiderna.

5. Vilka kamaxlar har T16, är de gemensamma med någon annan XU10-topp? Är det t ex samma ventilfjädrar som till S16?

6. Finns det andra forum för T16? (Inget illa menat) :D

Tack på förhand! MvH Danne aka Lunki
danielr112

Post by danielr112 »

tips: innan du ens tänkter tanken trimma ska du gå igenom växel/fördelningslådan då den e den svaga länken på denna bilen och inte är billig att renovera (25000 är inte ovanligt)

finns många trådar här om det så prova söka lite snabt...
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Lunki

Post by Lunki »

Har sökt, men inte hittat. Satt en natt och kolla igenom i stort sett alla trådar med ordet "T16" i. Du gav ju iofs ett rakt svar på min fråga nummer 3 å det tackar jag för.
danielr112

Post by danielr112 »

Lunki wrote:Har sökt, men inte hittat. Satt en natt och kolla igenom i stort sett alla trådar med ordet "T16" i. Du gav ju iofs ett rakt svar på min fråga nummer 3 å det tackar jag för.

kolla med rosefors eller söderbaum.. de är kungarna här på :wink: T16
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Just söder hade väl sist en t16 med en vat28
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
lumpan

Post by lumpan »

1. Nej, inga vanliga dämpare.
2. Vet inte.
3. Vat 28 finns på Nissan sunny Gti-R bla. har jag för mig jag läst

Har du bilder på din?
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
andy

Post by andy »

daromer wrote:tips: innan du ens tänkter tanken trimma ska du gå igenom växel/fördelningslådan då den e den svaga länken på denna bilen och inte är billig att renovera (25000 är inte ovanligt)

Tvivlar lite på att du kommer att hitta svar på alla dina frågor i gamla trådar. Men en del är nog kanske till o med är lite inaktuellt.. Även om fördelningslådan är ett hett tips!
Men som sagt, Rosefors och Söderbaum kan sjukt mycket.

Peter Igelhammar wrote:Just söder hade väl sist en t16 med en vat28

Står ivf så i anonsen..
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... =soderbaum
Kolla annars upp turbon från en Sunny GTR..

Vad gäller växellådan så finns det inte så mycket att välja bland, om jag har förstått saken rätt. Skulle kanske vara det som Rosefors är inne på här:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hlight=t16

Edit: Sunny GTi-R...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ang. frågan 1.

Tar stöd av Lumpan som säger att de inte har vanliga dämpare.
Isåfall är dämpningen troligen integrerad i gasklockan, och det finns en uppsjö olika klockor med olika hårdhet och dämpning till Citroën så detta är nog inget problem.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
danielr112

Post by danielr112 »

andy wrote:
daromer wrote:tips: innan du ens tänkter tanken trimma ska du gå igenom växel/fördelningslådan då den e den svaga länken på denna bilen och inte är billig att renovera (25000 är inte ovanligt)

Tvivlar lite på att du kommer att hitta svar på alla dina frågor i gamla trådar. Men en del är nog kanske till o med är lite inaktuellt.. Även om fördelningslådan är ett hett tips!
Men som sagt, Rosefors och Söderbaum kan sjukt mycket.

Peter Igelhammar wrote:Just söder hade väl sist en t16 med en vat28

Står ivf så i anonsen..
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... =soderbaum
Kolla annars upp turbon från en Sunny GTR..

Vad gäller växellådan så finns det inte så mycket att välja bland, om jag har förstått saken rätt. Skulle kanske vara det som Rosefors är inne på här:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hlight=t16

Edit: Sunny GTi-R...

menade att det finns uppsjö trådar som behandlar växellådan på t16. inte ngn av de andra frågorna
lumpan

Post by lumpan »

Plockar fram peugeots Press-information från 1993-05-04 :wink:
Finns massa nyttigt här i.
"Kopplingsplattan är dimensionerad för moment långt över 300 nm."

"Vevstakarna kommer från xu10j4 (ACAV) 405 mi16 med variabelt insug"

""Avgasventil 28.5mm, insug 33.6mm"

"De speciellt framtagna kamaxlarna ger en insugskurva utan turbulens. Avgasventilernas lyfthöjd är 8.4mm och insug 7.8mm"

Inte så mycket svar på frågorna iofs, förutom att kammarna är special.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
andy

Post by andy »

Ok. Sry, tolkade lite fel.

Men i övrigt står jag fast.. :wink:
danielr112

Post by danielr112 »

andy wrote:Ok. Sry, tolkade lite fel.

Men i övrigt står jag fast.. :wink:

lugnt :wink:
Johannes Karlsson

Re: Hjälp med 405 T16

Post by Johannes Karlsson »

Lunki wrote:1. Saknar lite info på hur bakvagnen är uppbyggd på en T16. Hur skulle man förbättra väghållningen om det skulle vara nödvändigt? Sitter det stötdämpare, trots den hydraliska bakvagnen?

Liksom Dagger sa så finns det de som laboretrat med lite olika gasklockor från citroen och varit nöjda med resultatet. Dock sitter första begränsningen av väghållningen i fram. Fixa bättre grejer dit och ett par grader negativ camber så ska du se att bilen blir roligare när det börjar svänga.

2. Har läst att konstruktion och geometrin i original grenrör är ganska bra, men att det kanske inte klarar av så mycket högre effekt. Stämmer det? Är det isf värt att investera i ett nytt grenrör som t.ex detta om man ska trimma vidare till måttliga 300-350hk? http://www.dp-engineering.nl/manifolds.html

För 300 pållar verkar ju originalgrenröret hänga med iaf. Både om man ser på Rosens setup med adapter till turbon och med Söders VAT28.

3. Vilka andra typiska flaskhalsar finns det på vägen till 300-350 hk? Vilka standard delar begränsar?

VAT25 samt ev. laddluftkylningen är det första jag kommer att tänka på.

3. Original sitter det en liten unik Garrett VAT25 stressfläkt. Har läst om en VAT28 turbo, men vart jag än vänder mig så hittar jag ingen info om detta aggregat. Så min fråga är...finns det egentligen en sådan turbo lr är det ett ihopplock av flera olika turbos (en hybrid) som man på egen hand döpt till VAT28? Om den nu finns, på vilken bilmodell kan man då hitta den lr vart kan man isf köpa den ny?

Du har alldeles rätt i att VAT28 är ett hopplock med original avgasdel men med en trim 60 kompressor. Vad man får göra är då att skaffa ett kompressorhjul från lämplig t28 och därefter bearbeta kompressorhuset så det får plats ELLER skaffa kompressorhjul och hus från en Nissan sunny GTI-R eller en 200sx S-14. Båda passar bolt-on. Med kompressorn tillhörande s14 får man dock göra om lite fästen för WG och liknande. Vet ej om så är fallet med den från GTI-R. Tror dock inte att GTI-R'en har en VAT28 original utan bara att dess kompressor passar rakt av. Rätta mig gärna någon om jag har fel.

4. Om det någonsin skulle behövas… Finns det någon drevsats som passar i ME5KX, eller annan växellåda? Tänker lite på Peugeot Sport och deras lådor och drev genom tiderna.

Att det finns kralliga drevsatser till ME5 råder det ingen tvivel om. Vet dock inte om ME5KX sklijer sig så mycket från övriga ME5-lådor att det inte passar men det kan nog transmissionskillarna svara på. Räkna med att priserna börjar runt 50 loppor.

5. Vilka kamaxlar har T16, är de gemensamma med någon annan XU10-topp? Är det t ex samma ventilfjädrar som till S16?

T16 delar inte, så vitt jag vet, kammar med någon annan PSA-maskin. Dock passar de från S16 tydligen rätt i och ska ge lite mer mos på högvarv. Kammarna från 306 GTI passar inte om någon nu undrar. Hur det står till med ventilfjädrar vet jag inte men topparna ska nog inte skilja sig så mycket mellan S16 och T16 om man bortser från kammarna.

PM:ar en länk
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Lunki

Post by Lunki »

Får tacka för all info grabbar. Hoppas på att Rosefors och Söderbaum oxå hittar min lilla tråd och kan bidra med sin enorma kunskap. =P

Angående att Sunny GTi-R skulle ha en VAT28 är inte korrekt. Enligt alla turboverkstäder här i Sverige så har Sunny GTi-R en TB2804. Så mao handlar det alltså om en hybrid. Nissan 200sx S14 har en TB2809 lr TB2815 beroende på årsmodell.
Turbos med VAT/VNT verkar mest användas på diesel bilar.
Patrik R

Re: Hjälp med 405 T16

Post by Patrik R »

Johannes Karlsson wrote:
Lunki wrote:1. Saknar lite info på hur bakvagnen är uppbyggd på en T16. Hur skulle man förbättra väghållningen om det skulle vara nödvändigt? Sitter det stötdämpare, trots den hydraliska bakvagnen?

Liksom Dagger sa så finns det de som laboretrat med lite olika gasklockor från citroen och varit nöjda med resultatet. Dock sitter första begränsningen av väghållningen i fram. Fixa bättre grejer dit och ett par grader negativ camber så ska du se att bilen blir roligare när det börjar svänga.

Dämpningen på T16 sitter i cylindrarna till skillnad mot cittra som normalt har den i klockorna. I cylindrarna ska man kunna byta ut munstyckena för att få hårdare elle rmjukare dämpning. MEN man kan även hänga på andra klockor med dämpning och på så vis kunna få hårdare dämpning den vägen.

För 300 pållar verkar ju originalgrenröret hänga med iaf. Både om man ser på Rosens setup med adapter till turbon och med Söders VAT28.

Grenröret funkar bra för 300 hk. Visst får man en förlust om man ska trimma vidare, men känns som att man kan ta den smällen o lägga dom pengarna och det strulet på något bättre. Rent fiktivt skulle jag gissa på att man tappar runt 30 hk vid 400 hk kontra ett grenrör som e byggt enligt alla konstens regler för det måltalet. Men det är bara en vild gissning.

VAT25 samt ev. laddluftkylningen är det första jag kommer att tänka på.

Upp till 280 hk e inga större problem. Efter det är det nya spridare och pumpar och aggregat som gäller. Efter 350 får man troligen börja fundera på kammar och över 400... den tiden den sorgen.
Däremot är 280 hk inte alltid samma sak som 280 hk.

Du har alldeles rätt i att VAT28 är ett hopplock med original avgasdel men med en trim 60 kompressor. Vad man får göra är då att skaffa ett kompressorhjul från lämplig t28 och därefter bearbeta kompressorhuset så det får plats ELLER skaffa kompressorhjul och hus från en Nissan sunny GTI-R eller en 200sx S-14. Båda passar bolt-on. Med kompressorn tillhörande s14 får man dock göra om lite fästen för WG och liknande. Vet ej om så är fallet med den från GTI-R. Tror dock inte att GTI-R'en har en VAT28 original utan bara att dess kompressor passar rakt av. Rätta mig gärna någon om jag har fel.

VAT25an sitter enbart på T16 så vitt jag vet, men det är bara turbindelen som är unik. Kompressorhuset och dito hjul kan man nog hitta lite här och där. Likaså kan man laborera lite med den sidan om man så vill.

Att det finns kralliga drevsatser till ME5 råder det ingen tvivel om. Vet dock inte om ME5KX sklijer sig så mycket från övriga ME5-lådor att det inte passar men det kan nog transmissionskillarna svara på. Räkna med att priserna börjar runt 50 loppor.

I princip så är innandömmet samma som på övriga ME5-lådor. Finns det eftermarknadsdrevsatser till dessa så borde dom gå att addapteras. Har dock inte sett några själv faktiskt. Dock finns det ingen annan bil med samma utväxling. Det är alltså ingen större svårighet att komma över bättre begagnade drev om man kan acceptera en annan utväxlning och värt att veta är att dimensionerna är påtagligt grövre på ME5-familjen än på vanliga BE3-lådor som finns i exempelvis MI16.

T16 delar inte, så vitt jag vet, kammar med någon annan PSA-maskin. Dock passar de från S16 tydligen rätt i och ska ge lite mer mos på högvarv. Kammarna från 306 GTI passar inte om någon nu undrar. Hur det står till med ventilfjädrar vet jag inte men topparna ska nog inte skilja sig så mycket mellan S16 och T16 om man bortser från kammarna.

Det enda av innandömmet T16 delar är insugsventilerna så vitt jag vet.

PM:ar en länk

Det finns väldigt få som är genuint intresserade av T16 och samtidigt inte enbart pratar på fjortisnivå. Men den skara som finns verkar ha samlats på det forumet som du troligen fick länk om.
.::Independent Variant User::.
Lunki

Post by Lunki »

Får tacka så mycket för hjälpen. Anser att jag fått dom svar jag behöver. 8)

Danke!
Benjamin

Post by Benjamin »

Nu drar jag upp en gammal tråd men det är nog lika bra att jag skriver här.

Det där med att uppgradera VAT25 till 28 låter kul intressant och kul.
Så av inläggen att döma tidigare är det i stort sett bara att ta kompressorhjul och kompressorhus från en T28 och skruva dit på sin VAT25 så hey presto! VAT28.

Då borde det billigaste sättet vara att hitta en rasad i bra skick för att komma undan billigast.
Exempelvis denna som enligt uppgift är helt ny men rasade pga dålig oljetillförsel.
Eftersom det bara är kompressorhjulet och huset man vill åt kan ju inte det göra något att lagringarna på axeln är körda.

http://web.200sx.nu/annonser/annons_beskrivning.asp?produkt=26287

Fast just denna verkar vara kullagrad. Då kanske axeln inte är samma?
Här finns iaf en vanlig T28 med dåliga lager.

http://www.traderamotor.com/showObject.aspx__id~372115__hl~nissna_200sx_prylar

Kanske vore bättre att satsa på en sån då så man vet att det ska funka som det gjort för de andra pojkarna.

:)
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Post Reply