ny fjädring
ny fjädring
jag har köpt asfina fälgar och asfina nya däck 215/40 17". Mycket nöjd! =)
Men ett litet problem.. när det sitter folk i baksätet och man kör över ojämnheter eller dyligt så går det ofta emot på något utav hjulen eller båda. Detta för att fjädringen där bak är väldigt mjuk.
Nån rekomendation på nån annan fjäder som jag slipper detta problemet med?
Jag har en 405 MI16 LeMans -95
Men ett litet problem.. när det sitter folk i baksätet och man kör över ojämnheter eller dyligt så går det ofta emot på något utav hjulen eller båda. Detta för att fjädringen där bak är väldigt mjuk.
Nån rekomendation på nån annan fjäder som jag slipper detta problemet med?
Jag har en 405 MI16 LeMans -95
Rodeo: ställ kvinnan på alla fyra, sätt på henne bakifrån.
Ta tag i hennes hår, luta dig fram o viska
-Din syster gillar åxå den här ställningen.
Håll dig kvar i 8 sek
Ta tag i hennes hår, luta dig fram o viska
-Din syster gillar åxå den här ställningen.
Håll dig kvar i 8 sek
Adam wrote:Prövat att kika där bak?
Finns inga fjädrar där ser du, torsionsbakaxel.
Lättare att göra nåt åt hjulhusen då istället.
Det finns faktiskt dämpare på där bak.. O de kan man byta till hårdare.. T.om med en sån med en fjäder i..
Snacka med Pär.. han säljer det mesta inom fjädrar o stöddämpare..
Har sett att det finns nån form av specialfjäder som ska komplettera torsionsfjädringen om man exempelvis kör med husvagn. Det vore väl nåt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Johan Jatko
TomasG wrote:Adam wrote:Prövat att kika där bak?
Det finns faktiskt dämpare på där bak.. O de kan man byta till hårdare.. T.om med en sån med en fjäder i..
Klart som faan att det finns dämpare, min inga fjädrar eller hur?
Nu med multitronic...
.
.
- Eric Josefsson
Ummh vart sätter man dom hjälpfjädrarna?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
///Mi16
Eric Josefsson wrote:Ummh vart sätter man dom hjälpfjädrarna?
Jäkligt bra fråga, jag har bara sett dessa stå bredvid en Mi16 i ett garage. Frågade gubbfan vad det var och han sa att det var hjälpfjädrar han satte dit när han hängde på husvagnen.
(vilken syn, en 50-årig vithårig halvflintskallig gubbe i en 180-hästars Mi16 med hela familjen i bilen och husvagn efter)
- Eric Josefsson
Ja nu återgår vi till ämnet bakvagn.. hur funkar husvagnsfjädrarna eg. har vi inga familjecampare här? 
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
///Mi16
///Mi16
Eric Josefsson wrote:Ja nu återgår vi till ämnet bakvagn.. hur funkar husvagnsfjädrarna eg. har vi inga familjecampare här?
Det enklaste är nog att ringa en Peugeot-verkstad. Tror inte det är nån här som drar husvagn med en 405:a
- Johan Jatko
Dom fjädrarna satt fast på genomslagsgummina...
Och jo bilen blir definitvt högre, men å andra sidan så var baken i ungefär samma höjd som en vanlig olastad 405:a när jag drog ett släp med skoter på...
Och jo bilen blir definitvt högre, men å andra sidan så var baken i ungefär samma höjd som en vanlig olastad 405:a när jag drog ett släp med skoter på...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Adam wrote:TomasG wrote:Adam wrote:Prövat att kika där bak?
Klart som faan att det finns dämpare, min inga fjädrar eller hur?
Nånstans har ja sett att man kan byta ut den bakre dämpare till så som typ bilsteins ser ut.. dämpare med en liten fjäder på.. altså inte lika stor som det sitter org fram utan betydligt mindre.. vart jag såg det kommer ja inte ihåg.. förmodligen på nån engelsk sida...
De där dämparna med fjädrar på är s.k. coilovers och det är en gångbar metod att hjälpa torsionsfjädringen, men......
1. Dämparfästena kan behöva förstärkas.
2. De kortaste c/o-dämpare jag har är 7" hopskjutna, vilket jag är ganska säker på är för långt både till 405 och 205.
Om man ändå ska hålla på och härja med dämparfästena, kanske det är bättre att skippa torsionsstavarna helt? Vet ej om dessa behövs för att hålla svingarmen på plats, men annars.....
Om ni hittar en kortare coilover någonstans och sätter den parallellt med torsionsfjädringen, då kommer ni förmodligen att beställa med en fjäder runt 100 lbs/in. Var då noga med att påpeka för er leverantör att dämparen INTE ska vara ventilbestyckad (valved) efter den fjäderkonstanten utan för kanske 300-500 lbs/in.
Är det någon som har en ritning över själva torsionsstavarna? Isåfall kan jag försöka kolla om det går att tillverka ett antal styvare och isåfall priset. Eller är tjockleken på stavarna beränsad av installationen?
1. Dämparfästena kan behöva förstärkas.
2. De kortaste c/o-dämpare jag har är 7" hopskjutna, vilket jag är ganska säker på är för långt både till 405 och 205.
Om man ändå ska hålla på och härja med dämparfästena, kanske det är bättre att skippa torsionsstavarna helt? Vet ej om dessa behövs för att hålla svingarmen på plats, men annars.....
Om ni hittar en kortare coilover någonstans och sätter den parallellt med torsionsfjädringen, då kommer ni förmodligen att beställa med en fjäder runt 100 lbs/in. Var då noga med att påpeka för er leverantör att dämparen INTE ska vara ventilbestyckad (valved) efter den fjäderkonstanten utan för kanske 300-500 lbs/in.
Är det någon som har en ritning över själva torsionsstavarna? Isåfall kan jag försöka kolla om det går att tillverka ett antal styvare och isåfall priset. Eller är tjockleken på stavarna beränsad av installationen?
EN 14497
- Stefan_306S16
nevyn wrote:vad jag har hört finns det styvare torsionsstavar att köpa utomlands, har inte sett i sverige. de sitter ju fritt förutom i ändarna, så tjockleken kan nog ökas lite grann.
Jodå, det finns styvare torsionsaxlar. Titta t.ex. i Peugeot Sports lilla butik på nätet:
http://www.boutiquepeugeotsport.com/bps ... /index.asp
Men det är dyyyyrt om man köper sådana iaf
/Stefan