Avgasbygge, overkill?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Sammy

Avgasbygge, overkill?

Post by Sammy »

Tänkte bygga 2.5" efter katten på cc'n till sommaren. tänker skippa den enda dämparen bilen har, förutom sista som är 2.5" -> 3.5" ut. Finns det risk för att det kommer låta för mkt?

Har 1.73" hela vägen nu och det gör sig inte bra med den slutdämparen jag har, lite för högfrekventa toner, vill ha dovare ljud :twisted:

nån som har lite input? :oops:
9-3 AERO Maptun Steg 2
FN87

Post by FN87 »

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=54049&highlight=avgas

Jag tyckte detta lät vettigt.....men ja vet ju inget själv så vem vet..
-||Xsara VTS||-

Medlem 1241
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Använd inte en dämpare, kör med två så får du bra ljud utan att det för den del behöver bli irriterande.

Fast iofs kan du ju köra med en dämpare och sätta dit en till när du tröttnat. ;)
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Jag skulle säga lägg till en fullflödesdämpare under bilen, behöver inte vara stor, men den ska ta bort lite av det som kommer i kupén.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Sammy

Post by Sammy »

Fnatte wrote:Jag skulle säga lägg till en fullflödesdämpare under bilen, behöver inte vara stor, men den ska ta bort lite av det som kommer i kupén.

så från kat så kör jag 2.5", där originaldämparen sitter så har jag en fullflödes, fortsätter 2.5" till slutdämparen som med är fullflödes? :D
9-3 AERO Maptun Steg 2
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Sammy wrote:
Fnatte wrote:Jag skulle säga lägg till en fullflödesdämpare under bilen, behöver inte vara stor, men den ska ta bort lite av det som kommer i kupén.

så från kat så kör jag 2.5", där originaldämparen sitter så har jag en fullflödes, fortsätter 2.5" till slutdämparen som med är fullflödes? :D

Brukar fungera bra.. :)
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Sammy

Post by Sammy »

Eric Josefsson wrote:Använd inte en dämpare, kör med två så får du bra ljud utan att det för den del behöver bli irriterande.

Fast iofs kan du ju köra med en dämpare och sätta dit en till när du tröttnat. ;)

har en fullflödes nu och originaldämpare...det låter bara när jag gasar annars är det i princip tyst, mullrar inget alls!

tack FN87, ska läsa lite =)
9-3 AERO Maptun Steg 2
no_brakes

Re: Avgasbygge, overkill?

Post by no_brakes »

Sammy wrote:Tänkte bygga 2.5" efter katten på cc'n till sommaren. tänker skippa den enda dämparen bilen har, förutom sista som är 2.5" -> 3.5" ut. Finns det risk för att det kommer låta för mkt?

Har 1.73" hela vägen nu och det gör sig inte bra med den slutdämparen jag har, lite för högfrekventa toner, vill ha dovare ljud :twisted:

Det kommer bara bröta och dåna, inget jag rekomenderar men visst det finns de som tycker att det låter fräckt med, 18åriga 740raggare o 14is brudar brukar gilla sånt
Sammy

Re: Avgasbygge, overkill?

Post by Sammy »

no_brakes wrote:
Sammy wrote:Tänkte bygga 2.5" efter katten på cc'n till sommaren. tänker skippa den enda dämparen bilen har, förutom sista som är 2.5" -> 3.5" ut. Finns det risk för att det kommer låta för mkt?

Det kommer bara bröta och dåna, inget jag rekomenderar men visst det finns de som tycker att det låter fräckt med, 18åriga 740raggare o 14is brudar brukar gilla sånt

nej, det är 740 brummet jag vill komma ifrån, den ska inte brumma, det ska vara ett väldigt doooovt ljud, ska prova 2.5" bygget så får vi se, måste bara hitta en fin 2.5" fullflödes dämpare ;D
9-3 AERO Maptun Steg 2
FN87

Post by FN87 »

Annars orginalsystem med "rätt" jappsdämp.

Radeons bil dånar gött = ) och det finns ju insatts om du ska köra långt...det ljudet blir dovt som ***
-||Xsara VTS||-

Medlem 1241
Sammy

Post by Sammy »

FN87 wrote:Annars orginalsystem med "rätt" jappsdämp.

Radeons bil dånar gött = ) och det finns ju insatts om du ska köra långt...det ljudet blir dovt som ***

blir det dovt av insatsen?
isåfall jag kanske ska ta bort originaldämparen och ha en insats istället?
9-3 AERO Maptun Steg 2
fuzz

Post by fuzz »

Jag skulle sätta dit en ganska liten 2tums burk efter katten och sedan en stor i slutet. Med ett ganska stort runt ändrör. För ändrören påverkar ljudets karaktär.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

fuzz wrote:Jag skulle sätta dit en ganska liten 2tums burk efter katten och sedan en stor i slutet. Med ett ganska stort runt ändrör. För ändrören påverkar ljudets karaktär.

Man ska inte ha dämpare för långt fram, särskilt inte nära katalysatorn.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
krille!

Post by krille! »

fuzz wrote:För ändrören påverkar ljudets karaktär.

What he said.
Såg en 740 häromveckan där de hade kapat bort den lilla stumpen som kommer ut från slutdämparen, bara den lilla biten på kanske 13cm gör att det låter bra mycket högre(läs: inte bättre).
Dennis.S

Post by Dennis.S »

på min 205 Mi16 har jag prcis byggt nytt avgas, Downpipe från en 1.6:a, 2.5 tums-rör, en ljuddämpare som kostade 480 kronor på mekonomen som jag har satt i mitten, sen har jag delat till 2 st 2.25 tumsrör som går åt varsitt håll mot spoilern och 2 st 3-tums rör sista biten.

Låter gott och ser coolt ut, lite mycket resonas i bilen nu dock, får isolera bagaget och laga rosthålet i golvet där så blir det nog bra ;)
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
Post Reply