Inget ljud från frontarna. (NU MED BILDER)
Inget ljud från frontarna. (NU MED BILDER)
Jag kopplade in mitt GAS ALPHAX4 slutsteg idag.
Tyvärr så verkar inte mina front högtalare funka efter detta, de är liksom helt döda som om att de inte får nån signal, finns det nått sätt att mäta med min multimeter hur vida de får nån signal eller inte, vad ska i så fall min multimeter visa för värde?
Tacksam för snabbt svar.
Mvh
Tony
Tyvärr så verkar inte mina front högtalare funka efter detta, de är liksom helt döda som om att de inte får nån signal, finns det nått sätt att mäta med min multimeter hur vida de får nån signal eller inte, vad ska i så fall min multimeter visa för värde?
Tacksam för snabbt svar.
Mvh
Tony
Ägare av en <b>Peugeot 405 Mi16 - 92</b>
Nu har jag varit nere vid bilen en sväng till, där jag bla tog några bilder.
Bliderna är lite dåliga pga de togs i mörker med mobben.
Jag var nämligen under intrycket att man skulle koppla frontarna till "front" och bakhögtalaran till "rear".
Men när jag gjorde detta så fick jag som tidigare nämt inget ljud i de främre högtalarna.
Det slutade med att jag kopplade in både högtalarna där fram och bak i "rear" som bilden över illustrerar.
Jag kan också nämna att jag har 2st par RCA (line in) ingångar "front & rear" RCA kablarna från stereon går in i "rear".
Är det vanligt att man kopplar alla högtalare till antingen "front" eller "rear" och inte båda?
Kan jag har gjort något fel? Får jag nu ut maximal effekt av mitt slusteg.
Om ni tycker att jag e lite frågvis så kan det bero på att jag inte fick med nån manual till slutsteget då jag köpte det begagnat.
Bliderna är lite dåliga pga de togs i mörker med mobben.
Jag var nämligen under intrycket att man skulle koppla frontarna till "front" och bakhögtalaran till "rear".
Men när jag gjorde detta så fick jag som tidigare nämt inget ljud i de främre högtalarna.
Det slutade med att jag kopplade in både högtalarna där fram och bak i "rear" som bilden över illustrerar.
Jag kan också nämna att jag har 2st par RCA (line in) ingångar "front & rear" RCA kablarna från stereon går in i "rear".
Är det vanligt att man kopplar alla högtalare till antingen "front" eller "rear" och inte båda?
Kan jag har gjort något fel? Får jag nu ut maximal effekt av mitt slusteg.
Om ni tycker att jag e lite frågvis så kan det bero på att jag inte fick med nån manual till slutsteget då jag köpte det begagnat.
okay, nackdelen är bara den att det bara finns 1 rca utgång på min stereo
Betyder detta att jag nu bara utnyttjar hlva slustegets kapasitet?
Det tar mig till en fråga till, jag har också en aktiv basslåda som jag inte längre kan ha inkopplad då det bara finns en RCA utgång på stereon, hur gör jag för att koppla in den?
Det tar mig till en fråga till, jag har också en aktiv basslåda som jag inte längre kan ha inkopplad då det bara finns en RCA utgång på stereon, hur gör jag för att koppla in den?
Det finns RCA-"spliters" som delar upp så man får fler kontakter men då får man lägre signalstyrka och måste höja volymen på steget vilket man igentligen inte vill. På en del steg finns det också line-out och har du det på t.ex. din gamla aktiva låda så kan du koppla kablen först i line-in på den, sen en ny kabel från line-out till line-in på ditt "nya" steg.
Det beror som du ser lite på vad du har för saker på hur man kan koppla.
Det beror som du ser lite på vad du har för saker på hur man kan koppla.
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
Glider i MR2 GTI ´93
areez wrote:Är inte 100% på steget men på de flesta steg har du en liten knapp där ud ställer delningar osv... Där du kan välja vilka kanaler som skall användas i steget.
Annars köper du bara Y-kontakter till RCAn. Inte svårare än så
Jo, Y-kontakter är "lätt" men, har man t.ex. 4v på lågnivån från stereon så har man bara 2v efter en Y-kontakt osv. vilket betyder att man måste använda "gain" på stegen för att höja volymen vilket leder till att steget får arbeta med att förstärka en försvagad signal vilket leder till mer brus.
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
Glider i MR2 GTI ´93
Nej, en sån här fast i bättre kvalité, framme vid steget 

Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Första varianten du postade har rätt princip och funkar.
En snabbkoll på biltema (Ja, jag vet. BILTEMA!
)
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78706
Föredrar skärmade kablar i bilen.
Edit: Satan, för slö. :/
En snabbkoll på biltema (Ja, jag vet. BILTEMA!
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78706
Föredrar skärmade kablar i bilen.
Edit: Satan, för slö. :/
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
Glider i MR2 GTI ´93
hehe...

Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Nu så var 2st paket av de ovanstående biltema kablarna inköpta och inkopplade. Och det blev en stor skillnad på ljudet. Hoppas dock att inget blir överbelastat då jag ska koppla in min aktiva baslåda också, eftersom då dras det 3 par RCA kaplar från 1st lineout i själva stereon.
webdiddy wrote:Nu så var 2st paket av de ovanstående biltema kablarna inköpta och inkopplade. Och det blev en stor skillnad på ljudet. Hoppas dock att inget blir överbelastat då jag ska koppla in min aktiva baslåda också, eftersom då dras det 3 par RCA kaplar från 1st lineout i själva stereon.
Det ska inte vara några problem. Justera bara "gain" på steget efteråt.
- En_Svensk_Tiger