Styrväxeln verkar ha pajat i min 205 GTI. Jag har visserligen inte rivit den men det har blivit ett rejält glap ca 10 cm och det käns som den suger fast ett tag i ytterlägen av glappet för att sedan släppa så fort det blir lite belastning. Det syns att glappet sitter i själva kuggstångsväxeln alternativt att båda inre styrleder skulle pajjat på en gång (de sitter ju nder gummi bälgarna).
Jag var in till Peugeot Direkt Connect och dom sa att det inte finns några styrväxlar längre, att vare sig köpa eller beställa till en 205 GTI -89.
Nu undrar jag om det är samma styrväxel i alla 205:or, eller ifall det är en speciell styrväxel i GTI. Eller om det skiljer sig mellan årsmodeller.
Från vilka modeller skulle det i så fall gå att använda styrväxeln ifrån.
Jag vet att det går att plocka isär styrväxeln, och att det sitter en del bussningar och grejor som kan paja i den, och i så fall orsaka glappet.
Problemet blir då att man måste tillverka nya sådana själv eftersom det inte någonsin funnits lösa delar till styrväxeln att köpa.
Jag är tacksam för alla råd och förslag.
Per
Styrväxel 205 GTI -89 byta eller försöka renovera?
Styrväxel 205 GTI -89 byta eller försöka renovera?
205 GTI-89 / 745 turbo -90
- el cacique
- Klubbmedlem

Re: Styrväxel 205 GTI -89 byta eller försöka renovera?
per0lund wrote:Styrväxeln verkar ha pajat i min 205 GTI. Jag har visserligen inte rivit den men det har blivit ett rejält glap ca 10 cm och det käns som den suger fast ett tag i ytterlägen av glappet för att sedan släppa så fort det blir lite belastning. Det syns att glappet sitter i själva kuggstångsväxeln alternativt att båda inre styrleder skulle pajjat på en gång (de sitter ju nder gummi bälgarna).
Jag var in till Peugeot Direkt Connect och dom sa att det inte finns några styrväxlar längre, att vare sig köpa eller beställa till en 205 GTI -89.
Nu undrar jag om det är samma styrväxel i alla 205:or, eller ifall det är en speciell styrväxel i GTI. Eller om det skiljer sig mellan årsmodeller.
Från vilka modeller skulle det i så fall gå att använda styrväxeln ifrån.
Jag vet att det går att plocka isär styrväxeln, och att det sitter en del bussningar och grejor som kan paja i den, och i så fall orsaka glappet.
Problemet blir då att man måste tillverka nya sådana själv eftersom det inte någonsin funnits lösa delar till styrväxeln att köpa.
Jag är tacksam för alla råd och förslag.
Per
Tjena Per!
Vad jag vet händer detta väldigt sällan, att den pajar alltså! Jag kan vara ute och turnera nu eftersom du säger att glappet är på 10 cm, men har du lyft upp bilen och kollat!?
Jag hade problem med glapp i styrningen och upptäckte att ena styrleden var kass. Bytte den men glappet var inte helt borta. Alltså, upp med bilen igen och leta. Då visar det sig att hela styrväxeln sitter ganska lös. Provade att spänna, sitter med två bultar och se på f*n, det fixade sig. Styrningen är tajt och go igen.
Du kan ju undersöka saken, som i mitt fall där det sammantagna glappet var stort i början med både styrled och lös styrväxel som felorsak.
Mvh
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Nja.. vad jag kan se när jag drar runt ratten över hela glappet, och samtidigt tittar ner på styrväxeln, så snurrar rattstången och knuten övanför styrväxeln, samt den ingående axel till styrväxeln, utan att glappa, och utan att styrväxeln rör sig, samt utan att något av styrstagen rör sig, så glappet verkar nog finnas i själva styrväxeln, eller alternativt i båda inre styrleder som ju sitter i gummibälgarna på styrväxeln.
Man kan se detta ganska bra när man står med nerhissad sidoruta och drar i ratten eftersom jag har öppet luftfilter som ger fri sikt ner mot styrväxeln.
Man kan se detta ganska bra när man står med nerhissad sidoruta och drar i ratten eftersom jag har öppet luftfilter som ger fri sikt ner mot styrväxeln.
205 GTI-89 / 745 turbo -90