Obehaglig väghållning, 306

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Calle b

Obehaglig väghållning, 306

Post by Calle b »

Vår peugeot 306 har blivit obehaglig att köra.
Symtomen är lite diffusa, men bilen känns väldigt lös i framvagnen. Vet att stötdämparna är slut men detta känns annorlunda.

Dels rasslar det en del när man kör på ojämn väg. Styrningen känns lite glapp, och när man kommer i rondeller och snäva kurvor känns det mer som att köra båt än bil. Det känns som den understyr, och inte riktigt lyder ratten. Nästan som vid halka. Kommer man upp i lite fart vibrerar det en del.

Vad kan detta va? Köpte bilen för ett år sedan för 17.000, reparationer och däck är redan uppe i 11.000... börjar bli dyrt... :(
306 roland garros
BX Millesime
witty

Post by witty »

Låter som om något sitter rejält löst. svårt att säga vad det kan vara men, hissa upp bilen och känn på stag och leder i framvagnen.

Jag skulle gissa på krängningshämmarstaget eller k-stagen..

Snabb kollar på andra grejjer:
sitter däcken åt?
känns det stora glapp i styrningen när du står still?
<b>Säljes:</b>
205 Mi16
<b>Kör:</b>
Peugeot 205
Peugeot Expert
<b>kört:</b>
Peugeot 309 Gti x2
Calle b

Post by Calle b »

witty wrote:Låter som om något sitter rejält löst. svårt att säga vad det kan vara men, hissa upp bilen och känn på stag och leder i framvagnen.

Jag skulle gissa på krängningshämmarstaget eller k-stagen..

Snabb kollar på andra grejjer:
sitter däcken åt?
känns det stora glapp i styrningen när du står still?

Ska hissa upp den nu i veckan. Vilka är k-stagen? :roll: , krängningshämmarstagen vet jag vilka det är. Det känns ett litet glapp i styrningen vid stillastående.

Ska kolla däcken för säkerhetsskull! Vill ju inte att nåt flyger av i farten!
306 roland garros
BX Millesime
witty

Post by witty »

vart nu osäker om det sitter k-stag på 306:an.. Men det ska isånnafall gå från krängningshämmarstaget parrallellt med fjäderbenet och fästas i fjäderbenet?
<b>Säljes:</b>
205 Mi16
<b>Kör:</b>
Peugeot 205
Peugeot Expert
<b>kört:</b>
Peugeot 309 Gti x2
Calle b

Post by Calle b »

witty wrote:vart nu osäker om det sitter k-stag på 306:an.. Men det ska isånnafall gå från krängningshämmarstaget parrallellt med fjäderbenet och fästas i fjäderbenet?

OK. Ska ta på mig hårdhandksarna och rycka i allt jag hittar, så får vi se om nåt är löst. Känns obehagligt med såna här fel. För några veckor sen såg jag en japanare i en rondell. Framdäcket pekade rätt ut åt sidan, alla stag och axlar låg utspridda runt i kring, hjulet satt bara fast i fjäderbenet, som pekade rätt ut åt höger. Tur för dem att det inte hände på motorvägen!
306 roland garros
BX Millesime
Post Reply