Tjena!
Kamremsbyte på treliterssexan i en 406:a kan kosta skjortan och även brallorna att utföra på många Peugeot-verkstäder. Jag har ringt runt och kollat lite med verkstäder som Peugeot Sverige listar på sin hemsida.
Det finns verkstäder som tar 14000 för bara rembytet ... Då kan ni ju tänka er vad en hel 12000-milaservice (där kamremsbyte ingår) kostar!
Min fråga är: Känner någon till någon bra Peugeot-kunnig verkstad som har skäligare priser, helst i Stockholm med omnejd?
Man ska väl ändå inte behöva pröjsa 15-20 papp för en service ...?
/Steffo
Kamremsbyte på V6 24V
det är ett negerjobb. jag gjorde det själv och kan du leja ut det så är det värt det. kan dock inte tänka mig många som vill ta i det. min kompis jobbar på peugeot och jag har för mig det är räknat på fem timmar. 2,5 timmar trodde han det tog för han med specialverktyg osv. för mig tog det 10 timmar... då hoppa en av kammarna en kugg så jag fick hjälp av svågern så det löste sig till sist.
vet ingen som kan göra det. har instruktioner på knyckliga papper om hur man ska göra om det är till hjälp för dig. din har en smidigare remspännare än min (har den tidigare V6 som i princip har samma arrangemang så jag följde instruktionerna till den senare modellen).
vet ingen som kan göra det. har instruktioner på knyckliga papper om hur man ska göra om det är till hjälp för dig. din har en smidigare remspännare än min (har den tidigare V6 som i princip har samma arrangemang så jag följde instruktionerna till den senare modellen).
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Tackar för att du erbjuder instruktioner!
Dock har jag bestämt mig för att inte ge mig på jobbet själv. Jag var mek en gång i tiden och har bytt kamrem på ett antal vitt skilda motorer, men har inget intresse av att jävlas med sånt själv mer. Särskilt inte på en så avancerad motor som denna V6:a. Kul att bli stående där utan specialverktyg med kamaxlarna i oordning! Gulp! Dina ord gör mig inte precis mer sugen.
Nej, ett bra tips på en schysst verkstad är vad jag är ute efter.
Dock har jag bestämt mig för att inte ge mig på jobbet själv. Jag var mek en gång i tiden och har bytt kamrem på ett antal vitt skilda motorer, men har inget intresse av att jävlas med sånt själv mer. Särskilt inte på en så avancerad motor som denna V6:a. Kul att bli stående där utan specialverktyg med kamaxlarna i oordning! Gulp! Dina ord gör mig inte precis mer sugen.
Nej, ett bra tips på en schysst verkstad är vad jag är ute efter.
robert306gti wrote:det är ett negerjobb. jag gjorde det själv och kan du leja ut det så är det värt det. kan dock inte tänka mig många som vill ta i det. min kompis jobbar på peugeot och jag har för mig det är räknat på fem timmar. 2,5 timmar trodde han det tog för han med specialverktyg osv. för mig tog det 10 timmar... då hoppa en av kammarna en kugg så jag fick hjälp av svågern så det löste sig till sist.
Kikade just på instruktionerna, verkar va en hyfsat lång rem!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.