Lukt från fläkten

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Dean

Lukt från fläkten

Post by Dean »

Har märkt att det luktar lite småilla om jag kör fläkten när inte ac'n är påslagen. Antar att det är bakterier eller nått. Hur åtgärdar man enklast/billigast detta? Har en 206'a.
krille!

Post by krille! »

Har märkt samma sak, såfort man trycker på den där knappen som skiftar från AC till ECO så kommer en annorlunda lukt, inte illaluktande men lite sämre :(
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det ska finnas nån spray för sånt i biltillbehörsaffärerna, jag har dock aldrig använt nåt sånt själv så jag vet inte mer än så.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Dean

Post by Dean »

Ok någon som kan bekräfta/dementera att sprayen funkar?
André V

Post by André V »

Ett annat tips som dök upp i tråden innan den splittades var att helt enkelt byta kupéluftfilter.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Dean

Post by Dean »

Kupefiltret är bytt alldeles nyligen. Får la provat sprayen
Patson

Post by Patson »

jag skulle tro att det är som så att luften blir fuktig när AC`n slutar att producera kyla, alltså stängs av. Det brukar väl försvinna efter ett tag skulle jag gissa!?.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Lukt från fläkten

Post by Peugeot_605 »

Dean wrote:Har märkt att det luktar lite småilla om jag kör fläkten när inte ac'n är påslagen. Antar att det är bakterier eller nått. Hur åtgärdar man enklast/billigast detta? Har en 206'a.

Hej

Jag har kört med CRC's Airco Cleaner som är ett skum i sprayform. Man fyller hela värme/kylpaketet med skum som sedan får rinna ut genom de ordinarie dräneringsslangarna under bilen. Sprayen kostar en hundring och på min bil funkade det kanon. Här är en länk: http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp. ... NER%20(car)&brand=CRC%20RED
Eller: Försök att byta pollenfiltret, om det finns något. :D
Dean

Post by Dean »

Verkar ju lovande med sprayen men vart sprutar man in den? Direkt i spjällen från kupen eller?
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Dean wrote:Verkar ju lovande med sprayen men vart sprutar man in den? Direkt i spjällen från kupen eller?

I spjällen ja annars så rinner allt ut utanför. Har aldrig varit med om att det luktat från min Pedutt men i Ford Mondeon stank det av bara.....unket, som gammalt vatten med legionellbakterier på fest.
Post Reply