Min bakrutetorkare var helt igenrostad och stumm, men det gick att åtgärda eftersom elmotorn fortfarnade fungerade.
Så här gick det till:
Plocka bort hela motorn från bakluckan.
Min kåpa var ihopnitad, så jag knackade bort de uppstickande nithuvuden för att få isär kåpan.
Under skalet finns ett stort plastdrev som elmotorn driver via ett längsgående drev på elmotorns axel (kommer inte på vad det kallas).
På det stora plastdrevet sitter en led som går till en annan led. Den andra leden (halvmåndekuggad) går vidare till torkararmsaxeln, den som går vidare upp igeom backrutan. På så sätt kommer torkararmsaxeln att rotera fram och tillbaka.
Så här löste jag min igenrostade torkararmsaxel:
Jag testade elmotorn separat och kunde konstatera att den var OK. En titt på plastdrevet och axeln... på torkararmsaxeln fanns massor av rost. Så fram med hammaren för att banka bort den från kåpan, (den ska plockas bort inifrån dvs. knacka försiktick på axlns top utifrån sätt). Jag putsade bort all rost och fettade in alla leder etc. så jag fick igång alla lager och leder igen.
Pillrade dit alla detaljer tillbaka in i kåpan igen och testkörde. Kanon..nu orkar motorn vrida om torkararmsaxlen igen. Hmm.. hur fasen ska jag få ihop den här nu då? Jo... putsa fästytorna mellan de två kåpbitarna samt gjorde rent dessa, plus packningen som låg imellan. Sedan så limmade jag ihop det igen. Jag använde ett vanligt tvåkomps.lim samt så fick det ligger i press ett dygn. Under den tiden så passade jag på att avlägsna färg och rost på vidrutetorkararmen... rostskyddade och svartmålade den igen. Så nu är min bakrutetorkare och torkararm som ny igen.
Kostnad... beror på vad man redan har hemma.
- Slippapper
- Fett
- Rengöringsvätska av något slag som tar bort fett och annan smuts.
- Tvåkomponentslim eller liknande
- Rostskyddssprayfärg
- Svart matt sprayfärg
- Bra verktyg och några smidiga pressklämmor
- Tålamod och Tid så både lim och färg får torka ordentligt innan du börjar skruva tillbaka allt igen.