p406 - toppackningen *hjälp!*?
p406 - toppackningen *hjälp!*?
Har en peugeot 406 -98 2.0 turbo.
Startade bilen idag och märkte att det började ryka lite vit rök då jag körde iväg. Tänkte inte så mycket på det tills bilen hade blivit varm, då började det ryka lite mer.
Det ryker inte JÄTTEmycket hela tiden men ibland blir det lite större rökmoln.
Kan det vara topplockspackningen som gått sönder ? Eller finns det andra saker som gör att det ryker vitt ? Kan även vara en spricka i toppen ?
Vad kostar det att laga packningen ? är det fruktansvärt dyrt att få det fixat ?
Startade bilen idag och märkte att det började ryka lite vit rök då jag körde iväg. Tänkte inte så mycket på det tills bilen hade blivit varm, då började det ryka lite mer.
Det ryker inte JÄTTEmycket hela tiden men ibland blir det lite större rökmoln.
Kan det vara topplockspackningen som gått sönder ? Eller finns det andra saker som gör att det ryker vitt ? Kan även vara en spricka i toppen ?
Vad kostar det att laga packningen ? är det fruktansvärt dyrt att få det fixat ?
Last edited by gue406 on Tue Sep 05, 2006 10:18, edited 1 time in total.
gue406 wrote:Ingen som har sagt att man INTE ska göra sånna ingrepp själv. Är det lättare än vad man tror eller är det helt enkelt för dyrt att lämna in ?
Det är inte gjort på en timme, men visst kan man klara av att göra det själv om man skruvat lite innan. Planingen av toppen (för att ta bort eventuell skevhet) måste man dock lämna bort.
Och ja, det är ganska dyrt att lämna bort om man inte känner nån bilmekaniker som kan fixa det efter arbetstid.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Av någon konstigt anledning har det slutat ryka från bilen. Det jag gjort hittils är:
Bytt olja, 5-40 helsyntet (4lit esso/ 1lit mobil, samma viskositet)
Bytt oljefilter (inte biltema)
Bytt kylarvatten med glykol, -35 bör den klara, blandning 50-50.
Pratade även med en mekaniker på peugeot verkstan, att jag bytte kylarvätska ska inte spela någon större roll. Däremot nämnde han tändstiften kunde göra att det rykte litegrann och föreslog att jag skulle byta dom. Har ju även haft lite småproblem och få igång bilen...
Om det nu skulle vara toppen som kråglar, fick jag en prisuppgift på vad lagningen skulle kosta. Allt som allt , 15 000:- Exakt vad som ingick i priset kan jag inte utantill, men alla packningar skulle bytas och planing osv osv osv...
Stiften ska bytas ikväll, får se sen om vitröken kommer tillbaka eller om den håller sig gömd, hoppas på det sistnämnda.
Tack för alla svar, detta är verkligen ett av dom bättre forum som finns ute i sajberjymden.
// Dave
Bytt olja, 5-40 helsyntet (4lit esso/ 1lit mobil, samma viskositet)
Bytt oljefilter (inte biltema)
Bytt kylarvatten med glykol, -35 bör den klara, blandning 50-50.
Pratade även med en mekaniker på peugeot verkstan, att jag bytte kylarvätska ska inte spela någon större roll. Däremot nämnde han tändstiften kunde göra att det rykte litegrann och föreslog att jag skulle byta dom. Har ju även haft lite småproblem och få igång bilen...
Om det nu skulle vara toppen som kråglar, fick jag en prisuppgift på vad lagningen skulle kosta. Allt som allt , 15 000:- Exakt vad som ingick i priset kan jag inte utantill, men alla packningar skulle bytas och planing osv osv osv...
Stiften ska bytas ikväll, får se sen om vitröken kommer tillbaka eller om den håller sig gömd, hoppas på det sistnämnda.
Tack för alla svar, detta är verkligen ett av dom bättre forum som finns ute i sajberjymden.
// Dave
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

Bubblar det i expansionskärlet när motorn är igång och varm?
Såg oljan ut som den ska när du bytte, eller var den vitaktig?
Nått av ovanstående så är topp packningen rätt säkert blåst och toppen kan vara något skev!
Är det toppen så är vi många i klubben som gör jobbet bra mkt billigare än verkstan iallafall
Såg oljan ut som den ska när du bytte, eller var den vitaktig?
Nått av ovanstående så är topp packningen rätt säkert blåst och toppen kan vara något skev!
Är det toppen så är vi många i klubben som gör jobbet bra mkt billigare än verkstan iallafall
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
f*n, blir inte riktigt klok på detta. Imorse då vi startade bilen började det ryka igen, sambon påstår att den såg lite blå-vit aktig ut, medans jag tycker att den ser hel vit ut.
Bilen behöver alltså inte gå varm för att det ska börja ryka, och den känns inte slöare än normalt (tror inte turbon är felet). Luktar bränt av röken / bilen, kommer rätt mycket bränd lukt då man stängt av bilen.
Konstigt att den börjat ryka igen, igår rykte det inget speciellt mycket. Och då man var på besök vid verkstan uppförde den sig helt normalt utan att ryka ett skit. *typiskt*
Satt och funderade igår, kan det inte vara katalysatorn eller lambdan som felar ? Om det skulle vara toppen eller toppackningen borde väl bilen ryka konstant och gå väldigt dåligt ? Eller har jag fel ?
Kan man köpa en universal kat på mekonomen mån tro ? Misstänker att peugeot orginal kostar lika mycket som att byta toppackning
Bilen behöver alltså inte gå varm för att det ska börja ryka, och den känns inte slöare än normalt (tror inte turbon är felet). Luktar bränt av röken / bilen, kommer rätt mycket bränd lukt då man stängt av bilen.
Konstigt att den börjat ryka igen, igår rykte det inget speciellt mycket. Och då man var på besök vid verkstan uppförde den sig helt normalt utan att ryka ett skit. *typiskt*
Satt och funderade igår, kan det inte vara katalysatorn eller lambdan som felar ? Om det skulle vara toppen eller toppackningen borde väl bilen ryka konstant och gå väldigt dåligt ? Eller har jag fel ?
Kan man köpa en universal kat på mekonomen mån tro ? Misstänker att peugeot orginal kostar lika mycket som att byta toppackning
Katen är det nog inte...
Ryker det blåvit rök som ligger kvar så låter det nästan som att det skulle gå ut olja genom turbon.
Vattenånga försvinner ju tämligen fort när den lämnar avgasröret.
Skulle ju kunna vara tät vevhusventilation med, lätta på oljestickan och se om den trycker ut olja den vägen när du kör.
Ryker det blåvit rök som ligger kvar så låter det nästan som att det skulle gå ut olja genom turbon.
Vattenånga försvinner ju tämligen fort när den lämnar avgasröret.
Skulle ju kunna vara tät vevhusventilation med, lätta på oljestickan och se om den trycker ut olja den vägen när du kör.