Hjullås från peugeot - omöjliga att få bort??
Hjullås från peugeot - omöjliga att få bort??
Tja!
Har ett stort problem.. har en hjullås sats från peugeot på min RC och jag har tappat bort nyckeln till den... hur fasen gör jag??
Till saken hör att bilen för tillfället står hos peugeot för att byta bromsok, skiva och belägg på höger bak och dom behöver få bort fälgen....
Enligt dem själva (en mekaniker som ringde upp) så är tydligen deras fälglås så bra att knappt dem kan få bort dem... citat: "i värsta fall är vi tvugna att skrota fälgar".... till saken hör att bilen varit inne tidigare och då lyckades dem få bort de tidigare låsen....
Så min fråga är: är det bara den här mekanikern som är slö och inte orkar pilla bort/borra loss låsen eller stämmer det värkligen att det inte går att få bort dem?? men då är min fråga hur f*n lyckades dom få bort dem förra gången???
Har ett stort problem.. har en hjullås sats från peugeot på min RC och jag har tappat bort nyckeln till den... hur fasen gör jag??
Till saken hör att bilen för tillfället står hos peugeot för att byta bromsok, skiva och belägg på höger bak och dom behöver få bort fälgen....
Enligt dem själva (en mekaniker som ringde upp) så är tydligen deras fälglås så bra att knappt dem kan få bort dem... citat: "i värsta fall är vi tvugna att skrota fälgar".... till saken hör att bilen varit inne tidigare och då lyckades dem få bort de tidigare låsen....
Så min fråga är: är det bara den här mekanikern som är slö och inte orkar pilla bort/borra loss låsen eller stämmer det värkligen att det inte går att få bort dem?? men då är min fråga hur f*n lyckades dom få bort dem förra gången???
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Dom kan säkert få loss låsen om dom vill, men det är du som betalar timlön för det.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Ja jo man tycker ju att allt borde gå... speciellt när det gått förut... men jag ska ringa dem och höra idag vad dom säger....
Svart 206 RC -04 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
- lill_sankan
lill_sankan wrote:Jobbig grej att tappa bortOmöjligt lär det ju inte va eftersom fälgar med fälglås stjäls. Borde det inte gå svetsa fast nåt på låsbulten och sen få bort det?
Om man kan komma åt.. Det kan vara rätt smalt och djupt.
Isf är det nog enklast att antingen tillverka en egen nyckel eller att borra ur och knäcka bort bultskallen.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
Re: Hjullås från peugeot - omöjliga att få bort??
Luuk wrote:Tja!
hur ser låsmuttern ut?
är den koniska med hål i?
är dom så vet ja ett sätt som lättare än med nyckeln.....
(tappade sjävl bort min nyckel)
Jupp den är en rund sak med fyra "hål" i.... peugeots orginal... får se om dom kommer fram till något... så länge dom ger f*n i att paja fälgarna så är jag glad... och nästa gång ska jag skriva upp vad nyckeln heter... kommer bli det första jag gör....
ringde en firma och dom sa mellan 700 och 1200 beroende på hur jobbigt det blir.... tyckte det lät dyrt....
Peugeot skulle höra av sig idag om hur de går men de har dom ju självklart inte gjort..... jag sitter bara å hoppas på att detta inte skall bli en upprepning av "peugeot-i-kista-förbannelsen" som jag råkade ut för i höstas... då det tog dem fyra månader att reparera min bil... då var det ett fjäderben som skulle bytas...
och ingen hörde av sig... ringde dem säker 50 gånger...
ska nog ta och byta verkstad om detta går snett oxå... några fler som haft problem med kista??
ringde en firma och dom sa mellan 700 och 1200 beroende på hur jobbigt det blir.... tyckte det lät dyrt....
Peugeot skulle höra av sig idag om hur de går men de har dom ju självklart inte gjort..... jag sitter bara å hoppas på att detta inte skall bli en upprepning av "peugeot-i-kista-förbannelsen" som jag råkade ut för i höstas... då det tog dem fyra månader att reparera min bil... då var det ett fjäderben som skulle bytas...
och ingen hörde av sig... ringde dem säker 50 gånger...
ska nog ta och byta verkstad om detta går snett oxå... några fler som haft problem med kista??
Svart 206 RC -04 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Jag drog i sönder en på min förra hösten.Jag borrade ett 10 mm hål i den sen slog jag i ett torx bits å lossade den sen.
Fredrik Svensson Broby
Volvo V70N turbo med lite extra mos under huven.
http://www.garaget.org/Broby
Volvo V70N turbo med lite extra mos under huven.
http://www.garaget.org/Broby
Har överlämnat det till Peugeots händer... dom får lösa det bäst f*n dom vill så länge dom ger f*n i att paja fälgarna...
Snackade med en annan kille på peugeot idag och han sa att den andra killen överdrev lite... enligt honom så var det i värsta fall tvugna att svetsa bort dem... men det skulle inte skada fälgarna...
aja i vilket fall som kom ju inte delarna idag som dom skulle så jag lär inte ha någon bil innan helgen endå.. så då får jag lite tid att rasta 505:an
Snackade med en annan kille på peugeot idag och han sa att den andra killen överdrev lite... enligt honom så var det i värsta fall tvugna att svetsa bort dem... men det skulle inte skada fälgarna...
aja i vilket fall som kom ju inte delarna idag som dom skulle så jag lär inte ha någon bil innan helgen endå.. så då får jag lite tid att rasta 505:an
Svart 206 RC -04 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Detta är nu löst... peugeot fick lösa problemet i samband med bromsbyte... kan lova att de var en hel del svordommar på den verkstaden idag
allt gick bra och jag fick behålla fälgarna...
kalaset landade på 1500 inkl nya fälglås som jag nu skrivit upp nummret på på flera olika ställen
....
Svart 206 RC -04 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!