Dörren går ej att öppna. Baklås?????..

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Nr_1

Dörren går ej att öppna. Baklås?????..

Post by Nr_1 »

Tjena.
Nu är det problem. Låste bilen med nyckel och sen går den ej upp. Har tagit loss dörrsidan. och har pillrat och dragit i reglagen men dörren går ej upp. Har även lossat själva låscylinder för att kunna kika in den vägen men jag har kört fast.
Både handtaget ute och öppningsreglaget går lätt så det verkar som om nåt har gått sönder i själva låsmekanismen.
Hur f-n gör jag då? Försöka få isär låset innifrån, alt. bryta sönder det. Men man vill ju inte skada dörren.

Har någon varit med om nåt liknande. Just innan jag låste dörren så hade jag problem med att få dörren att låsa, dvs den hoppade upp flera ggr. Tänkte att jag smörjer det då jag kommer hem....
Audi A6 1.8 Avant TurboQuattro -04
Opel Vectra 1.8 -96 Pärla..
Daytonaviolett 205 Cti -88 Sommarkärran
Yamaha Venture Rs Tf 1000 -06
Yamaha XT 660 R -08
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Ganska vanligt att själva dörrhandtaget kärvar fast.

Mest vanligt på 4 dörrars peggor bak dock....

Lossa staget till handtaget å testa om det funkar då, gör det det så skruva loss handtaget å smörj lagringen. Kommer inte ihåg om det är en kula på framdörrarna också men det är det bak iaf.

Kan kärva fast duktigt den där.... bör smörjas ofta om man vill undvika just det.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Bergström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Bergström »

Formodligen har länken på baksidan av handtaget rostat fast. Kan inte den fjädra tillbaka kan dörren gå ibaklås.

Image
Mini Cooper S
Mini 40
205 GTi
BMW 535d

/Magnus Bergström #6
Nr_1

Post by Nr_1 »

[quote="Bergström"]Formodligen har länken på baksidan av handtaget rostat fast. Kan inte den fjädra tillbaka kan dörren gå ibaklås.

[img]http://www.p-s-c.se/bildarkiv/pics/777-20061011_170130.JPG[/img][/quote]

Ok.
Jag tror jag fattar. Men mitt handtag går lätt, känns precis som vanligt.
Men ska kolla där inne i dörren. Får väl skruva loss handtaget som man ser bättre.
Håller dock på att byta bromsar bak ikväll, cylinderhaveri, fy f-n va grisigt i trumman. Men nu blir allt nytt.
Audi A6 1.8 Avant TurboQuattro -04
Opel Vectra 1.8 -96 Pärla..
Daytonaviolett 205 Cti -88 Sommarkärran
Yamaha Venture Rs Tf 1000 -06
Yamaha XT 660 R -08
snusmummriken

Post by snusmummriken »

][/quote]

Ok.
Jag tror jag fattar. Men mitt handtag går lätt, känns precis som vanligt.
Men ska kolla där inne i dörren. Får väl skruva loss handtaget som man ser bättre.
Håller dock på att byta bromsar bak ikväll, cylinderhaveri, fy f-n va grisigt i trumman. Men nu blir allt nytt.[/quote]

höll själp på å javlades me dörr :) å då vare de felet som typ dom åvan nämner :) men jag jävladas i 3 dar ändå :oops:
406 -00 (silverpilen) vinterbil
205 CTI -88 sommarbil
Post Reply