Värmesänkning

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
3fiddyZee

Värmesänkning

Post by 3fiddyZee »

Tänkte bara kolla lite vad ni på forumet anser om att värmesänka sina fjädrar. Eftersom jag är student har jag inte riktigt råd med H&R fjädrar. Någon som gjort detta och är det helt åt H-vete dumt att göra?
Jag menar, att värmesänka min 206 fram är ju billigare än bara fjädrarna, och sen måste man hjulinställa.
- Team Müsseldorf Racing -

Nissan Fairlady Z33 350z
Nissan 180zx -88
Peugeot 205 GTi -87 - Såld
Volvo 240 GLT - Såld
206 XS - GT Edition - Såld
Nicklas

Post by Nicklas »

Du tappar väl spänsten i fjädrarna... inge bra...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Daniel J

Post by Daniel J »

Varför kapar du inte dom bara?
205 GTI-89
Medlem Nr 715

äntligen besiktad
Marcus

Post by Marcus »

inget jag skulle rekomendera heller. Bättre att behålla orginal än att hålla på så.
Men har du råd men en 206:a så tror jag du har råd med sänkfjädrar för några hundringar också
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
3fiddyZee

Post by 3fiddyZee »

du hade f*n rätt marcus! så nu har jag beställt fjädrarna.

Nissan Fairlady Z33 350z
Nissan 180zx -88
Volvo 240 GLT - Såld
Daniel J

Post by Daniel J »

billigast är att kapa originalfjädrarna och sen köpa nya ifall man vill åka original. Dom brukar hålla rätt länge eftersom det alltid är stötdämparen som ger sig först. Så ska man köpa sänkfjädrar så kan man köpa dämpare på en gång
205 GTI-89
Medlem Nr 715

äntligen besiktad
Garvis

Post by Garvis »

Att värma fjädrar är verkligen ingenting att rekommendera. Vid ordentlig uppvärmning som gör att man kan trycka ihop fjädern, ca 900 grader, försvinner härdningen i stålet. Vilket innebär att fjädern tappar sina egenskaper och har du riktig otur så blir det bara fnöske kvar av fjädern efter första guppet.
/ Staffan Halth, PSCoS-member nr: 633
Körde VIT 406 -97
Kör M5 Touring
Bilder finns här
Jocke W

Post by Jocke W »

Daniel J wrote:billigast är att kapa originalfjädrarna och sen köpa nya ifall man vill åka original. Dom brukar hålla rätt länge eftersom det alltid är stötdämparen som ger sig först. Så ska man köpa sänkfjädrar så kan man köpa dämpare på en gång

Kapa fjädrar är ju väldigt dumt!..varför ska man byta dämpare..om man bara vill sänka för att det ska se bra ut kan man ju lägga ut en tusing så får man sjysta fjädrar istället för att kapa..
205 S16, Som kommer ut ur garaget sommarn 2004 ;)
nevyn

Post by nevyn »

fjädrar är inte dyrt. var det inte du som skulle lägga 10 papp på lackering?

ekman, när du byter, kom ihåg 7mm insex och att det underlättar med en hävstång för att separera bärarmen från spindelhuset.
Daniel J

Post by Daniel J »

det är ju billigare att kapa originalfjädrarna och sedan köpa sådana ifall man vill åka original som jag sa tidigare. sänkfjädrar kostar ju mera än originalfjädrar. men grejen är ju att om du köper sänkfjädrar och monterar på originaldämparen så kommer du ju efter ett tag att få byta dämparen eftersom sänkfjädrarna är hårdare än original + att dämparen får ju fel arbetsposition att jobba i eftersom fjädern är kortare och då slits dämparen ganska så fort.

Så mitt råd är att ska man vara seriös så köper man sänkfjädrar + dämpare eller så kapar man originalfjädrar och kör på originaldämpare det blir billigast (nu har jag sagt det flera ggr)
205 GTI-89
Medlem Nr 715

äntligen besiktad
nevyn

Post by nevyn »

Daniel J wrote:det är ju billigare att kapa originalfjädrarna och sedan köpa sådana ifall man vill åka original som jag sa tidigare. sänkfjädrar kostar ju mera än originalfjädrar. men grejen är ju att om du köper sänkfjädrar och monterar på originaldämparen så kommer du ju efter ett tag att få byta dämparen eftersom sänkfjädrarna är hårdare än original + att dämparen får ju fel arbetsposition att jobba i eftersom fjädern är kortare och då slits dämparen ganska så fort.

Så mitt råd är att ska man vara seriös så köper man sänkfjädrar + dämpare eller så kapar man originalfjädrar och kör på originaldämpare det blir billigast (nu har jag sagt det flera ggr)

Inte för att jag kan något om det här egentligen, bara spekulerar lite. Mina sänkfjädrar är ca 100 mm kortare än org i okomprimerat tillstånd, det visar ju att de är hårdare som du säger. Men om de då är hårdare borde de ju hjälpa till att hålla dämparen i arbetsposition bättre än kapade orgfjädrar? Eller?
Daniel J

Post by Daniel J »

mycket möjligt som du säger, det beror nog åxo på hur mycket man sänker bilen
205 GTI-89
Medlem Nr 715

äntligen besiktad
3fiddyZee

Post by 3fiddyZee »

Nevyn: Efter vidare beräkningar av ekonomin så var lack inget val. Men det finns ett par bosnier i gislaved som ska vara enormt duktiga på att lacka. De gör hela bilen för 5000,-. Hursomhelst blir det inte så med tanke på min ringa ekonomi. Tänker inte lägga ner ett dyft mer på styling nu med tanke på att det bara är onödigt.

Men tack för tipsen. :)

Nissan Fairlady Z33 350z
Nissan 180zx -88
Volvo 240 GLT - Såld
nevyn

Post by nevyn »

hehe... lycka till!
Post Reply