byte av högtryckspump på en diesel..???? 206 hdi -00
-
johangustav
byte av högtryckspump på en diesel..???? 206 hdi -00
skulle kosta mig 16000 på peugeot.. låter änna saftigt... vet nån om det är jätte krångligt... har mekat mkt med bilar innan,, kan nog få tag på pumpen till inköptspris... så då kan det ju vara värt det.. han på peugot pratade på 5 h om man kunde det,. låter ungefär som ett kamremsbyte.. nån som har lite tips..???
-
Mr Anderson
Får man fråga vad du har för problem när du ska byta högtrycks pumpen
.
Det kan du nog fixa själv om du har meckat tidigare eftersom det inte är så jätte svårt, men det är rätt så trångt vid kamremskåpan på 206an.
Pumpen kan du köpa billigt av någon bosch handlare om du tar numret från pumpen.
/ Pelle
Det kan du nog fixa själv om du har meckat tidigare eftersom det inte är så jätte svårt, men det är rätt så trångt vid kamremskåpan på 206an.
Pumpen kan du köpa billigt av någon bosch handlare om du tar numret från pumpen.
/ Pelle
En kompis bytte på sina Xantia HDi. Verkade inte va så komplicerat, bara en jäkla massa skruvande. Tror han gav 7k för en ny pump med en del rabatt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
johangustav
tack för svar... fick beställt en pump kostar mig 7500 med verkar ta en jäkla tid att få hem ifrån frankrike... illa det... verkar ju vara en hel de pill att byta... hur mkt e det som behöver lossas egentligen.. lossa kamrem och så känns ju ite som om det skall ta så lång tid.. hann på peugeot trodde att det sklle ta mig 6 timmar att byta.. känns som om man byter motor på den tiden,,?? eller dricker dom mkt kaffe då eller..?
vad kostar det att lämna in på en vanlig verkstad tror ni alltså inte peugeot..?? samma som ett kamrems byta säger dom men hur mkt kostar det att lämna in och byta kamrem.. ?? nån som vet..?
tack för all hjälp..
/ johan
vad kostar det att lämna in på en vanlig verkstad tror ni alltså inte peugeot..?? samma som ett kamrems byta säger dom men hur mkt kostar det att lämna in och byta kamrem.. ?? nån som vet..?
tack för all hjälp..
/ johan
johangustav wrote:tack för svar... fick beställt en pump kostar mig 7500 med verkar ta en jäkla tid att få hem ifrån frankrike... illa det... verkar ju vara en hel de pill att byta... hur mkt e det som behöver lossas egentligen.. lossa kamrem och så känns ju ite som om det skall ta så lång tid.. hann på peugeot trodde att det sklle ta mig 6 timmar att byta.. känns som om man byter motor på den tiden,,?? eller dricker dom mkt kaffe då eller..?
tack för all hjälp..
/ johan
Tänk på att när du byter pumpen ska alla dieselrör bytas som går till spridarna eller till fuelrailet.. dessa måste ju lossar och är engångsrör enligt peugeot, dessa byttes när min pump byttes på peugeot på min 406:a hdi -00 för 1,5 år sedan, och då gick kalaset på nästan 25.ooo kr!
Tar såklart en del tid att byta pumpen, det är en del pill med kamrem och sånt + att det säkert är lika trångt på 206 som på den Xantia jag pysslat med.
Det där med rören låter tveksamt, dom är inte bytta på denna Xantia iaf. Det är väl som med topplocksbultar, dom ska bytas men oftast funkar dom gamla ändå.
Det där med rören låter tveksamt, dom är inte bytta på denna Xantia iaf. Det är väl som med topplocksbultar, dom ska bytas men oftast funkar dom gamla ändå.
-
johangustav
tack.. har precis lossat kamremskåpan va lite lurigt att plocka loss den men det gick ju fint.. frågan e om jag behöver lossa på kamremen helt..??? spännarulle och den skiten, eller kan jag bara dra ur pumpen och sätta i den nya..?? för jag har ca fem cm att kika på så att få kamremen rätt känns ganska knepigt utan att lyfta motorn... the dagger verkar ju ha koll..
skall hämta boken imorgon hoppas att man kan tyda bättre där...
men är väldig tacksam för hjälp härifrån..
skall hämta boken imorgon hoppas att man kan tyda bättre där...
men är väldig tacksam för hjälp härifrån..
Jag har inte bytt pump själv, men jag kikade lite medans en polare bytte på sin Xantia så jag kan inte detaljerna.
Jag skulle bytt kamrem samtidigt om jag vore du, är ju inte mycket extra jobb nu. Vattenpump är ingen dum idé heller faktiskt.
Jag skulle bytt kamrem samtidigt om jag vore du, är ju inte mycket extra jobb nu. Vattenpump är ingen dum idé heller faktiskt.