Temperaturreglering kupé 605a, hur funkar "termostaten&

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Laggie

Temperaturreglering kupé 605a, hur funkar "termostaten&

Post by Laggie »

Har haft lite problem med värmen.

Nu är det så att, har jag värmen på ca 27grader är det för varmt ibland, lagom ibland. Har jag på 26grader så är det för kallt ibland och lagom ibland.

Dvs dels så är den väldigt seg på att ändra från kall till varm, dels är den på tok för högt ställd på vredet.

Min tempsensor sitter under handskfacket och den lilla lilla fläkten till den har stannat. Så det kan vara därför som det tar ett tag för den att fatta att det är för kallt eller varmt.

MEN varför är det lagom varmt så högt som vid 26 grader på vredet, det är ca 20grader i bilen???
Flygarn

Post by Flygarn »

Eftersom fläkten har stannat så får du en mer stillastående luft som värms upp mera. Det är också därför som den kan vara seg att reglera. Fixa en ny fläkt och sätt anordningen närmare gallret så kommer det att fungera bättre. Det gjorde det för mig.
// Tomas.
Laggie

Post by Laggie »

Har tagit ut givarn så den hänger i kabeln ute i kupén, dvs nu ska inte luften stå still runt. Men det är ändå normal temp vid ca 25-26 grader.

Tips?
Flygarn

Post by Flygarn »

Jag tror att du kan lura elektroniken genom att ändra motståndet i sensorn (läs: sätt dit ett motstånd med lämplig resistans). Detta förutsätter att man tar reda på om det är ett PTC eller NTC motstånd. Att sätta dit ett motstånd fungerar bara om resistansen minskar i sensorn. Jag får ha ung. samma temp på mitt vred.

// Tomas
Post Reply