Det är såhär att när motorn kommer upp i 100 grader så har inte fläktarna startat, har dock inte vågat gå högre. Bilen är en Mi16 med AC
Detta vet jag varifall:
Fläktarna fungerar Kopplar jag loss brunkontakt startar inte fläktarna. (har tänding på) Brun kontakts kablar heter 4 och 5 och är röda. Kopplar jag 12v på reläna/reläet så klickar det ill och fläkten/fläktarna startar. Alla säkringar är hela, både i kupén och i motorrummet till vänster framme.
Vad är felet? Något mer jag ska felsöka?
Var går de röda sladdarna vid namn 4 och 5? Hittade inte mycket i haynes.
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Jag tyckte att mina fläcktar var lustiga. Går endast på lågvarv när ACn är igång. Högvarv har hoppat igång några gånger, men då har motorn varit över 100 grader (enligt mätaren). Jag bytte givaren som sitter fast under motorn, men det blev ingen skillnad. Jag lyckades inte hitta någon termostat som satt under kylaren på min kärra.
Finns schema här:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=44286&highlight=
tänk på det att fläktarna går inte efter motortempen så det går inte att gå efter hur varm motorn är....
utan de slås på av sensorn på kylaren som mäter tempen på vattnet som går tillbaks till motorn.
Och tycker man att motorn blir varm så är det antingen 3 saker
1. man inbillar sig.. (de ska bli varma)
2. termostaten (i motorn som släpper igenom vattnet)
3. termokontakten i kylaren/kontakterna på den
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Kordon wrote:Kolla termokontakten som sitter i kylaren. Allternativt resistorn (motståndet) för lågfartsläget.
Är det den röda kontakten på höger sida i färdriktningen nere på kylaren?
Bilen vill inte starta fläktarna alls, men de fungerar både i hög och låg fart om man kopplar 12v till reläet.
Var skulle motståndet sitta då?
Du har ju AC på bilen. Då ska givaren till fläktarna sitta i termostathuset har jag för mig.
Kontakten du har på kylaren är väl en nivåvakt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
prova o lufta kylsystemet det finns både före o efter termostaten en nippel som man kan öppna det viktigaste är efter termostaten öppna den helt så det kommer ut allt luft sen hoppar fläcktarna igång
Pasi wrote:prova o lufta kylsystemet det finns både före o efter termostaten en nippel som man kan öppna det viktigaste är efter termostaten öppna den helt så det kommer ut allt luft sen hoppar fläcktarna igång
slog på massa mer vatten för att få punkten över nipplarna och öppna de två första, kom enbart vatten/glykol inga bubblor så jag stängde igen, ska man ha de öppna längre egentligen?
Så ni menar att jag ska stå på tomgång till mätaren visar varifall 110 grader i kupén och se om de startar då?
Skulle inte fläktarna starta när man lossade på den bruna kontakten som sitter under termostathuset?
Var sitter "Cooling f*n Control Unit" ?
1. man inbillar sig.. (de ska bli varma)
2. termostaten (i motorn som släpper igenom vattnet)
3. termokontakten i kylaren/kontakterna på den
4.LUFT I SYSTEMET
daromer wrote:Och tycker man att motorn blir varm så är det antingen 3 saker
Det handlar inte om att jag tycker motorn blir varm, fläktarna startar inte, ägaren innan hade samma problem så problemet verkar inte vara löst nu. Varm vet jag att den ska bli men trodde de skulle starta när allt vatten var ungefär 95 eller något. får väl testa köra och doppa ner en termostat, fast det blir svårt pga det kommer koka då ...
Ta loss grillen mellan framlyktorna, där har du 3 st relän. Dom har jag haft problem med, för mig funkar det med att ta loss reläerna och spraya lite 2-26 samt kolla skicket på kabelskorna(kolla så att det inte är några ärjningar och så att honan "trycker" mot hanen.
Om det är kopplat på samma sätt som på min Mi16 så ska fläktarna gå igång på lågfart när vrider på tändningen och AC:n är på. Enkelt sätt att kolla så att fläktarna funkar.
Min var uppe i 110 grader när fläktarna inte gick igång, man blir lite orolig då..