vad har ni för temp?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
pugg_malmö

vad har ni för temp?

Post by pugg_malmö »

Tänkte höra vad ni som har 2,2an har för temp på oljan nu under sommaren..? Någon som upplevt något annat störigt problem med denna motorn? :roll:
Sen en annan fråga som jag just kom på, har denna motorn oljekylare orginal, och om inte, är det svårt att montera en? 8)

Hoppas nu att någon har något svar! är ju inte den enda som har denna motorn och finns med all säkerhet många fler som vet mer om den än jag! :P

tack på förhand.. :D
Kommer mer bilder efter hand!

http://www.garaget.org/pugg_malmo
pugg_malmö

Post by pugg_malmö »

Finns här ingen som vet nåt? :roll: :D

Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

pugg_malmö wrote:Finns här ingen som vet nåt? :roll: :D

Det är väl ungefär samma temp på oljan som kylvattnet? Eller? Har faktiskt inte tänkt på det där. 8)
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Nik

Post by Nik »

Är det bara jag eller kommer denna frågan upp en gång varannan vecka från samma håll typ??
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Nik wrote:Är det bara jag eller kommer denna frågan upp en gång varannan vecka från samma håll typ??

What?? Samma håll? Första gången jag ser frågan.. :roll:
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
danielr112

Post by danielr112 »

har också sett frågan titt som tätt..

på 205an: lugnt sattan 70-80grader... 130 knyck 90 grader,, hårt 110++
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
pugg_malmö

Post by pugg_malmö »

sorry.. har kommit upp lite ofta men får f*n aldrig något svar.. :roll: det är ju inte världens knepigaste fråga precis.. :oops:

Oljan blir as varm.. ca 120-130 grader vid normal körning och tomgången dimper varje gång man frikopplar när den e så varm.. fläkt som går varannan minut.. :shock: men enligt peugeot så är detta tydligen helt normalt.. Då borde alla här på detta forumet som har samma motor uppleva samma sak då eller? för de tror jag knappast..

Känns mer som din daromer är mer normal temperatur mässigt, alla bilar jag ägt tidigare, även min förra 206a låg på ca 90 grader ca.

205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

lite högt e d ju, köp olje kylare :wink:
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
André V

Post by André V »

pugg_malmö wrote:sorry.. har kommit upp lite ofta men får f*n aldrig något svar.. :roll: det är ju inte världens knepigaste fråga precis.. :oops:

Oljan blir as varm.. ca 120-130 grader vid normal körning och tomgången dimper varje gång man frikopplar när den e så varm.. fläkt som går varannan minut.. :shock: men enligt peugeot så är detta tydligen helt normalt.. Då borde alla här på detta forumet som har samma motor uppleva samma sak då eller? för de tror jag knappast..

Känns mer som din daromer är mer normal temperatur mässigt, alla bilar jag ägt tidigare, även min förra 206a låg på ca 90 grader ca.

Min 206 GTi fick alltid upp oljetempen till drygt 120 vid motorvägskörning (med moms).
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
pugg_malmö

Post by pugg_malmö »

205GTI-88 wrote:lite högt e d ju, köp olje kylare :wink:

Var inne på att skaffa det.. Kanske någon som vet mellan vilka slanga man bäst kopplar in en sådan? :oops:

med tanke på din bil då andré så kanske det är normalt då.. Lätt att jag ska skaffa fet oljekyling i såfall! :twisted: hade ju turboplaner för den motorn till i höst men kommer aldrig gå med så varm olja.. :S

Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

...kanske inte en oljetempmätare i en personbil är riktigt rikslikare för temperatur heller?

Vet att VW la in ett hack i sin kylvattentempmätare. Mellan 90 och 110 grader visar den 90 grader efter att kunder klagat på att bilen 'kokade'.

Skulle satsa mer på att det är en givare som ger fel värden om tomgången dyker, men oljetempen ger ju ingen signal till styrboxen, ju? :?
EN 14497
Nik

Post by Nik »

Alltså EW10J4 och EW10J4S ligger bägge på typ 120 grader efter några minuter i 140, bägge landar på 140 grader precis vid rödmarkeringen under ett 15 min banpass. Så jag skulle snarare tro att EW-serien har förhållandevis höga oljetemperaturer normalt. Och detta är inga problem så länge man inte överskrider 140 grader dagligen eller skiter i servicen.

Om du ska gå vidare med turbo ska du absolut adressera detta eftersom det verkar vara designat att ligga nära gränsen i normaltillstånd. Men i nuläget behöver du inte bry dig.

Att kylfläkten (från dina tidigare trådar) går i ett har väl främst med vattentempen att göra. Är den också hög? Har du isf blockerat ventilationsvägar till kylaren eller motorutrymmet (t.ex. genom styling eller dylikt)?
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

pugg_malmö wrote:sorry.. har kommit upp lite ofta men får f*n aldrig något svar.. :roll: det är ju inte världens knepigaste fråga precis.. :oops:

Tjena Pugg!

Enligt Bosse "kopparpasta" Bildoktorn gäller generellt (med undantag) följande:

(-En modern bra mineralolja tål 150 grader medans en helsyntet klarar 175 grader. En oljetemperatur kring 100 grader är för de "flesta" motorer idealisk. Vid högre temperaturer ökar oljans oxidationsprocess som förkortar livslängden på den. Dvs. man får förkorta bytesintervallerna.)

-Kan t ex vara lämpligt att byta oftare om man hårdkör motorn mycket vid bankörning etc. Byter själv olja varje 500:e mil och misstänker att det finns en hel del folk på forumet som gör detsamma-

(-För låg temperatur under 95 grader är inte något optimum. Då får oljan svårare att hämta upp motorns kondensvatten, bränsle och vatten som tvingas förbi kolvarna under motorgång. Dessa föroreningar ska sedan dunsta bort och de klarar inte oljan vid för låga temperaturer.)

Arbetstempen på min 205 Mi16 utan oljekylare och med platt plåttråg (alltså inte varianten med flänsar) ligger på ca 90-95 grader. Springer lätt iväg till 120 + när bilen får gå lite, vilket för övrigt händer ganska ofta.

Vem eller till vilken Peugeot återförsäljare ringde du till? Finns ju Ströms i Malmö ute på Backarna, Cittra vid Jägersro och IKEA. Testa annars att ringa till Peugeot i Hammenhög, de har jävligt bra rykte. Men man kan tycka att killarna du pratade med borde veta vad de säger, men som ytterliggare referens kanske du ska höra dig för???

Hur är motorns kondition med kringutrustning i övrigt? Luft och kylning till motorutrymmet? Åtsnörpta slangar, bränsle och tändsystem?
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
pugg_malmö

Post by pugg_malmö »

Nik wrote:Alltså EW10J4 och EW10J4S ligger bägge på typ 120 grader efter några minuter i 140, bägge landar på 140 grader precis vid rödmarkeringen under ett 15 min banpass. Så jag skulle snarare tro att EW-serien har förhållandevis höga oljetemperaturer normalt. Och detta är inga problem så länge man inte överskrider 140 grader dagligen eller skiter i servicen.

Om du ska gå vidare med turbo ska du absolut adressera detta eftersom det verkar vara designat att ligga nära gränsen i normaltillstånd. Men i nuläget behöver du inte bry dig.

Att kylfläkten (från dina tidigare trådar) går i ett har väl främst med vattentempen att göra. Är den också hög? Har du isf blockerat ventilationsvägar till kylaren eller motorutrymmet (t.ex. genom styling eller dylikt)?

Hmm. Bra svar! :D klagade innan på peugeot för jag hade strul med fläkten, då bytade dem tempgivare och ett tvåhastighets motstånd så fläkten är tipp topp, går som den ska..;) men har märkt samma fenomen alltid, just när oljan kommer till en viss punkt på tempmätaren så startar fläkten o fullt ös..

Någon som vet om där finns oljekylare orginal på den motorn? :roll: Är noga med oljebyte, bytar ca var 1000 mil vilket är klart bättre än service intervallerna, kör inte precis på nån biltema olja i heller (mobil 1 med 5/50 olja..)

Sen det med att blocka ventilationsvägar är nog inget problem, "gapet" är jus törre nu så där tillförrs mer luft samt att där är inte lika trångt under huven längre som orginal..

Sen det Mice Elf med mätaren, den visar ca 10 grader mer än vad temperaturen är.. (det med volkswagen stämmer, dem ligger alltid precis på 90 utan att röra sig! :lol: ) Har ingen koll alls på hur var som ger signal till vad om jag ska vara ärlig, man tycker att bilen har koll på det mesta man gör så då borde den på något sett ha koll på oljetempen också.. :?

Men skumt att tomgången alltid dimper, gör även samma sak ibland i kallstart men väldigt sällan dock, har också upptäckt nu att tomgången även dimper när man slår på ac.. Kanske är någon givare isf, dem finns där ju gott om..:P

el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

pugg_malmö wrote:
Nik wrote:Alltså EW10J4 och EW10J4S ligger bägge på typ 120 grader efter några minuter i 140, bägge landar på 140 grader precis vid rödmarkeringen under ett 15 min banpass. Så jag skulle snarare tro att EW-serien har förhållandevis höga oljetemperaturer normalt. Och detta är inga problem så länge man inte överskrider 140 grader dagligen eller skiter i servicen.

Dimpandet kan vara batteri och/eller generatorrelaterat. Rätt ampere på batteriet?

Hmm. Bra svar! :D klagade innan på peugeot för jag hade strul med fläkten, då bytade dem tempgivare och ett tvåhastighets motstånd så fläkten är tipp topp, går som den ska..;) men har märkt samma fenomen alltid, just när oljan kommer till en viss punkt på tempmätaren så startar fläkten o fullt ös..

Någon som vet om där finns oljekylare orginal på den motorn? :roll: Är noga med oljebyte, bytar ca var 1000 mil vilket är klart bättre än service intervallerna, kör inte precis på nån biltema olja i heller (mobil 1 med 5/50 olja..)

Sen det med att blocka ventilationsvägar är nog inget problem, "gapet" är jus törre nu så där tillförrs mer luft samt att där är inte lika trångt under huven längre som orginal..

Sen det Mice Elf med mätaren, den visar ca 10 grader mer än vad temperaturen är.. (det med volkswagen stämmer, dem ligger alltid precis på 90 utan att röra sig! :lol: ) Har ingen koll alls på hur var som ger signal till vad om jag ska vara ärlig, man tycker att bilen har koll på det mesta man gör så då borde den på något sett ha koll på oljetempen också.. :?

Men skumt att tomgången alltid dimper, gör även samma sak ibland i kallstart men väldigt sällan dock, har också upptäckt nu att tomgången även dimper när man slår på ac.. Kanske är någon givare isf, dem finns där ju gott om..:P
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
pugg_malmö

Post by pugg_malmö »

pugg_malmö wrote:Tjena Pugg!

Enligt Bosse "kopparpasta" Bildoktorn gäller generellt (med undantag) följande:

(-En modern bra mineralolja tål 150 grader medans en helsyntet klarar 175 grader. En oljetemperatur kring 100 grader är för de "flesta" motorer idealisk. Vid högre temperaturer ökar oljans oxidationsprocess som förkortar livslängden på den. Dvs. man får förkorta bytesintervallerna.)

-Kan t ex vara lämpligt att byta oftare om man hårdkör motorn mycket vid bankörning etc. Byter själv olja varje 500:e mil och misstänker att det finns en hel del folk på forumet som gör detsamma-

(-För låg temperatur under 95 grader är inte något optimum. Då får oljan svårare att hämta upp motorns kondensvatten, bränsle och vatten som tvingas förbi kolvarna under motorgång. Dessa föroreningar ska sedan dunsta bort och de klarar inte oljan vid för låga temperaturer.)

Arbetstempen på min 205 Mi16 utan oljekylare och med platt plåttråg (alltså inte varianten med flänsar) ligger på ca 90-95 grader. Springer lätt iväg till 120 + när bilen får gå lite, vilket för övrigt händer ganska ofta.

Vem eller till vilken Peugeot återförsäljare ringde du till? Finns ju Ströms i Malmö ute på Backarna, Cittra vid Jägersro och IKEA. Testa annars att ringa till Peugeot i Hammenhög, de har jävligt bra rykte. Men man kan tycka att killarna du pratade med borde veta vad de säger, men som ytterliggare referens kanske du ska höra dig för???

Hur är motorns kondition med kringutrustning i övrigt? Luft och kylning till motorutrymmet? Åtsnörpta slangar, bränsle och tändsystem?

Tack för bra tips! =) har snackat med malmobilcentrum och auto larsson i lund, fick dock svar på fler frågor av dem i lund.. Ska ju till sthlm med bilen annars nu denna veckan så man kanske kan höra med dem där.. :twisted: Dem temperaurerna du har på din 205a tycker jag ändå verkar rimliga om man jämför! Hde en golf vr6 innan (som jag piskade så fort jag satt i den) oljetempen gick aldrig upp i mer än 100 enligt den mätaren.. 8)

wavik©

Post by wavik© »

min olja ligger på 110-120c vid normal körning, vet inte vilken olja som peugeot slängde i vid servicen dock..
pugg_malmö

Post by pugg_malmö »

wavik© wrote:min olja ligger på 110-120c vid normal körning, vet inte vilken olja som peugeot slängde i vid servicen dock..

Aha ok.. som sagt så verkar de som det är rätt.. går din fläkt var o varannan minut också när oljan är så varm på din bil?

Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

pugg_malmö wrote:
wavik© wrote:min olja ligger på 110-120c vid normal körning, vet inte vilken olja som peugeot slängde i vid servicen dock..

Aha ok.. som sagt så verkar de som det är rätt.. går din fläkt var o varannan minut också när oljan är så varm på din bil?

Fläkten har inte med oljetempen att göra. Sitter antagligen en för varm termostat i bilen om fläkten går titt som tätt på tomgång. Satte i en varmare termostat (88 grader C) i min 605 för att jag tyckte att den gick för kallt när tempmätaren inte gick över 82 grader. Då gick fläkten så fort jag stannade på sommaren.
En annan sak som får fläkten att gå då och då är ju om AC:n är på, så fort kompressorn slår till så ska fläkten gå igång, men då endast på lågfart.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by pugg_malmö »

Claes B wrote:
pugg_malmö wrote:

Fläkten har inte med oljetempen att göra. Sitter antagligen en för varm termostat i bilen om fläkten går titt som tätt på tomgång. Satte i en varmare termostat (88 grader C) i min 605 för att jag tyckte att den gick för kallt när tempmätaren inte gick över 82 grader. Då gick fläkten så fort jag stannade på sommaren.
En annan sak som får fläkten att gå då och då är ju om AC:n är på, så fort kompressorn slår till så ska fläkten gå igång, men då endast på lågfart.

Hmm, då kanske man ska be peugeot att byta termostaten då, kanske är fel på den? ett annat fel har iaf dykt upp nu, blir inget sthlm imorgon som det var planerat för så fort man står still och fläkten ska gå igång så smäller säkringen!

Post Reply