Jag har en 2.0 605 -92 och har problem med att den ibland kokar när man stänger av den (åtminstone utgår jag från det då det brukar rinna ut en liter eller två av kylarvattnet...) Någon som haft liknande problem och vet vad det kan vara?
Kylfläktarna går aldrig efter att jag slagit av motorn. Är detta normalt eller är det något relä eller termostat som strular??
Tacksam för hjälp då jag börjar bli lite orolig för att toppen ska ta stryk av detta kokande...
Med största sannolikhet så är det kylarlocket som inte orkar hålla tätt. Kolla om det inte rinner från dränerings slangen som sitter under kylarlocket.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Ahh, det låter rimligt. Jag har aldrig lyckats se var det rinner ut för att det går så snabbt, men det helt rätt som du säger så bubblar det i dräneringsslangen. Locket verkar ordentligt gammalt också...
Kan motorn ha tagit skada av att jag haft det här problemet ett tag?
Förhoppningsvis inte det brukar bara rinna ut till en viss gräns sen slutar det. Antagligen när det finns tillräckligt med utrymme för den resterande vätskan att expandera. Men fyller man på efter var gång det har runnit ut så fortsätter den ju naturligtvis att trycka ur sig vatten.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Fläktarna ska gå om den är för varm efter du har stängt av motorn.. kan vara att kylaren är trasig också.. dvs att för många flänsar (dom som är sköra som satan) har lossnat från kylaren gör att vattnet inte kyls ner ordentligt som leder till att den kokar.
HAr bytt ut min precis av den orsaken.
// mrzalt
Volvo 740 (Big time Tutuppgradera)
Renault Traffic (godkänd skräphögl)