Jag själv är rookie på området och håller på och svetsar min första och är långtifrån klar, men det finns ju mer erfarna här på forumet också. Själv har jag rätt bra koll på konstruktionsteknik och mekanik, så förhoppningsvis kan jag också tillföra något.
Hoppas många vill bidra med berättelser, men om det inte är intressant självdör tråden rätteligen...
Början på min beskrivning av funderingar och praktik vad gäller burbygget i min 309 GTI16...
Började med att skissa olika alternativ för dörrsträvorna:
...detta utifrån den sittställning jag vill ha och var huvudbågen då hamnar. Bilen ska registreringsbesiktas hos SBP varför insteget inte får hindras alltför mycket.
Landade på denna layout:
...där det är möjligt att montera ur buren för ev. karossbyte och innan des för eftersvetsning och målning. Fackverket blir högt placerat pga att huvudbågen är placerad så långt akterut och följdverkningar av detta. Går ev. in på detta i detalj en annan dag.
För både styvhet och hållfasthet (inte samma sak) i olika sektioner ska buren kompletteras med karossförstyvningar i grönt i fotot ovan. Trösklarna är enkla att förstyva, plattstål mellan burens förstärkningsplåtar, så...
Mellan huvudbåge och bakåtsträvor blir det dock lite mer komplicerat:
...formbockade plåtar som kopplar bakåtsträvornas och huvudbågens förstärkningsplattor. Ursprungligen var de bara tänkta som förstyvningar, men efterhand så har denna förstyvning framstått som en viktig förstärkning också. Om jag får en ordentlig smäll i aktern så vill jag inte att bilen deformeras här, då blir det karossbyte vilket inte är kul alls. Låt deformationen skötas bakom burstrukturen i stället så man kan laga eller byta akter. (Energiupptagningen har jag andra i déer för).
Bakre förstärkningsplattan är rätt rejäl, den är tänkt att samverka med karossen, bakvagnens längsbalkar och buren för att åstadkomma en rejält styv bakvagnsupphängning:
...vilket är mycket viktigt eftersom utväxlingen till dämparna på 309/205/306/405/106 är så låg, drygt 0.4. Jag lade monteringspunkten för bakåtsträvorna så långt akterut som möjligt efter SBF:s Tekniska Regler, dvs precis framför bakre fästpunkten för bakvagnen. Hamnade på en baksträvelutning om 32° vilket är precis över tillåtet (30°). Men för de som har huvudbågen längre fram, finns det ingen anledning att flytta fram monteringspunkten eftersom bakåtsträvan ger maximal styvhet och styrka just här.
Sen får det följdverkningar tillsammans med huvudbågen placerad långt bak, bl a att man måste gröpa ur innerskärmarna för att kunna montera en lågt placerad undre bakåtsträva. Jag behöver inte heller ha den så lågt placerad tack vare karossförstyvningarna beskrivna ovan.
Så långt det som är gjort och som resulterat i detta blygsamma resultat:
Har kommit igång med de främre fästpunkterna för buren, en skiss:
Förstärkningsplåten i verkligheten:
...vad stooor den blev!
Med monteringsplatta:
...började överväga att minska storleken på förstärkningsplåten efter att ha passat in burbenet och fixat monteringsplattan. Denna gör jag så liten som möjligt för styvhetens skull (vilket jag kommit att tänka på efterhand) och förstärkningsplattan blir egentligen onödigt stor. Orkar inte reducera den och skyller på att lastfördelningen på karossen blir bättre...
Baksidan:
...svetsning av muttrar, bockningar och gavlar återstår. Hade hoppats få låna grannens bockmaskin, men de är bara där på dagarna, så det blev att vålda till bockningarna ändå.
Hoppas vi är många som är villiga att bidra med våra dum- och erfarenheter!
Jag vet vilka ni är och var ni bor! Ingen nämnd, ingen glömd.
bur skyddsbur störtbur störtbåge båge rollcage bil tävlingsbil racerbil svetsa förstyvningar förstärka förstyva förstärkningar kaross huvudbåge