Är det nån skillnad på vervräknarna efter -90 jämfört med innan.
Freddans tändspole funkar likadant som min, dvs kontakt (noll ohm)mellan strömförsörjningen och utgången till varvräknaren.. Nån som vet, är det lika även på jetronicen, eller har man en annan varvräknare efter -90?
Hur funkar en varvräknare egentligen?
- Eric Josefsson
Varning för inlägg utan faktisk kunskap!
En normal varvräknare går ju på pulserna från tändspolen (+ eller - (minns ej)), det är ju eg. en svag elmotor som drivs på pulserna dock motarbetars den kontinuerligt med en fjäder.. (har jag fattat det som iaf)
På t.ex. Mi16 vill jag minnas att databoxen skickar signalen om vartalet till varvräknaren. i vilken form vet jag dock inte
En normal varvräknare går ju på pulserna från tändspolen (+ eller - (minns ej)), det är ju eg. en svag elmotor som drivs på pulserna dock motarbetars den kontinuerligt med en fjäder.. (har jag fattat det som iaf)
På t.ex. Mi16 vill jag minnas att databoxen skickar signalen om vartalet till varvräknaren. i vilken form vet jag dock inte
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Njae.. både på 205-jetronicen och på tidiga MI16 går pulsen från tändspolen, inte från ECU-n.
Och på 205-motronic från 90, som har samma tändspole som min MI16.
Jag blev bara så förvånad att det låg 12 volt på utgången till varvräknaren när tändningen är på men motorn står still..
Jag trodde att det bara kom pulser när motorn gick och var dött annars...
Och på 205-motronic från 90, som har samma tändspole som min MI16.
Jag blev bara så förvånad att det låg 12 volt på utgången till varvräknaren när tändningen är på men motorn står still..
Jag trodde att det bara kom pulser när motorn gick och var dött annars...
Det är dom negativa pulserna som genererar högspänningen så det borde nog vara 12V där när tändningen är på.
bakissvammel:
Med motorn igång blir det en fyrkantvåg (nåja) till spolen vars frekvens beror på varvtalet, signalen snyggas till av en pulsformare (förmodligen i databoxen) och omvandlas till likspänning av en monostabil multivibrator-eller-vafan-det-hette som skickas till varvräknaren som egentligen är en voltmeter.
Varför tas signalen från spolen och inte databoxens utgång till tändförstärkaren då? Antingen för att bilen är fransk eller för att jag har fel.
slut bakissvammel.
hmm ska nog gå och lägga mig igen tror jag
bakissvammel:
Med motorn igång blir det en fyrkantvåg (nåja) till spolen vars frekvens beror på varvtalet, signalen snyggas till av en pulsformare (förmodligen i databoxen) och omvandlas till likspänning av en monostabil multivibrator-eller-vafan-det-hette som skickas till varvräknaren som egentligen är en voltmeter.
Varför tas signalen från spolen och inte databoxens utgång till tändförstärkaren då? Antingen för att bilen är fransk eller för att jag har fel.
slut bakissvammel.
hmm ska nog gå och lägga mig igen tror jag