Byta bromsbelägg på peugeot 206 -05:a
Byta bromsbelägg på peugeot 206 -05:a
Hej!
Jag har tröttnat på skrikande bromsar och beslutar nu för att byta beläggen och smörja upp oken. Vilka verktyg är lämpliga för detta ingrepp?
Jag ska ställa bilen på bockar undertiden, för jag ska tvätta hjulen och måla oken samtidigt. Men vart kan man placera bockarna?
/Carl-Johan
Jag har tröttnat på skrikande bromsar och beslutar nu för att byta beläggen och smörja upp oken. Vilka verktyg är lämpliga för detta ingrepp?
Jag ska ställa bilen på bockar undertiden, för jag ska tvätta hjulen och måla oken samtidigt. Men vart kan man placera bockarna?
/Carl-Johan
Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på
Suck och pust. har ni aldrig sett en bil från undersidan? Sätt bockarna där det finns plats ex. vis vid domkraftfästet eller under bärarmarna. Bara den står stadigt så att det känns tryggt att komma under bilen, allt för många har dött av att få en bil över sig. I och för sig ska man bara fixa bromsarna så är det väl i värsta fall bara benen som ryker. Dom gör väldigt fina rullstolar idag vissa eldrivna tom. men visst är det en stor fördel att kunna använda sina ben ett bra tag till.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Clarre wrote:Suck och pust. har ni aldrig sett en bil från undersidan? Sätt bockarna där det finns plats ex. vis vid domkraftfästet eller under bärarmarna. Bara den står stadigt så att det känns tryggt att komma under bilen, allt för många har dött av att få en bil över sig. I och för sig ska man bara fixa bromsarna så är det väl i värsta fall bara benen som ryker. Dom gör väldigt fina rullstolar idag vissa eldrivna tom. men visst är det en stor fördel att kunna använda sina ben ett bra tag till.
Istället för att håna dom som inte direkt vet vart man kan placera domkrafter och pallbockar så berätta istället.
Man kan sätta pallbockarna på original domkraftfästen, dvs de "ruggade" förstärkningsplattor som finns i valsen under trösklarna. Säkrare är dock att sätta dem rakt under bakaxelröret, eller på framvagnsbryggan strax innanför länkarmarnas infästning.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
På bakaxelröret går det inte då det går 2 st smalare rör/stavar där som jag inte tror mår så bra av den belastningen, antar att det är de som är torsionsstavarna.
Däremot så går det en balk under golvet ganska precis mellan hjulen om jag minns rätt som ser stadig ut.
Fast har man reservhjul med tillhörande korg där så måste nog den bort först för att man ska komma åt.
Däremot så går det en balk under golvet ganska precis mellan hjulen om jag minns rätt som ser stadig ut.
Fast har man reservhjul med tillhörande korg där så måste nog den bort först för att man ska komma åt.
Krille84 wrote:På bakaxelröret går det inte då det går 2 st smalare rör/stavar där som jag inte tror mår så bra av den belastningen, antar att det är de som är torsionsstavarna.
På 206:an bak kan man sätta bockarna under främre bakaxelinfästningen. Går två armar mellan röret och de främre infästningarna i karossen som är rätt rejäla och där i stort sett alla pallbockar passar perfekt!
Stavarna ska man INTE sätta bockar under! På 205:an kan man lirka sig förbi stavarna men på 206:an vill jag minnas att det är lite trångare..?
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
Nik wrote:Krille84 wrote:På bakaxelröret går det inte då det går 2 st smalare rör/stavar där som jag inte tror mår så bra av den belastningen, antar att det är de som är torsionsstavarna.
På 206:an bak kan man sätta bockarna under främre bakaxelinfästningen. Går två armar mellan röret och de främre infästningarna i karossen som är rätt rejäla och där i stort sett alla pallbockar passar perfekt!
Stavarna ska man INTE sätta bockar under! På 205:an kan man lirka sig förbi stavarna men på 206:an vill jag minnas att det är lite trångare..?
Tack! Precis ett sånt svar som jag önskade mig. Nu känner jag mig hjälpt och är snart uppe med bilen på bockarna. OBS ej ironi..
Men angående bromsbelägg jag har fått ett tjutande läte vid lättare inbromsningar. Det är hyffsat störande, eftersom man likar en tjutande bil vid en dåligt underhållen eller servad bil. Och min är inte det. Klossarna har väl 5mm kvar och det sitter skrikdämpare bak också. Räcker det att "rugga" beläggen med en fil och smörja lite på kolvsidan så att dom kan röra sig?
Apollo wrote:Smörj in alla anläggningsytor där beläggen möter oket. Även på "ovansidan" där kolven går emot.
Ja, precis. Brukade göra så på volvo:n jag hade men på servicen på peugeot gjorde dom inte det. Enligt dem behövdes inte det. bilen hade då bara rullat 2700mil
Det som händer vid inbromsningen är att klossen vibrerar i sina spår och det slår mot skivan och det blir ett tjut-ljud. Det finns skrikplattor att tillgå, men vissa tycker inte att dom funkar. Har inte provat själv. Smörja upp är första grejen, andra är att byta beläggen fullt ut, och sen motionera dom ordentligt(gäller båda alternativen).
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW