ang luftning av bromsar 205 GTI-90

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
ir0n

ang luftning av bromsar 205 GTI-90

Post by ir0n »

Har nu haft bilen ståendes i ca 1 vecka å märkte när jag nu skulle ut å köra att bromspedalen kändes lite "svampig". Jag körde en stund å efter ett tag tog nästan inte bromsarna alls, det var bara om man pressade precis i bott som de tog :?

Jag kollade då bromsvätskenivån å såg då att den hade sjunkit till mellan "danger-strecket" och botten (detta gjorde den inte innan jag ställde bilen). jag fyllde då på bromsvätska, men bromsarna tar fortfarande lika dåligt. Jag misstänker nu att jag har fått luft i bromsarna, vet inte riktigt eftersom att jag är en riktig nybörjare när det gäller bromsar. Vad tror ni?

Jag läste även bland mektipsen om hur man luftar sin bromsar och såg då att man först skulle stoppa en slang i en PET-flaska? varför stoppar man inte bara slangen direkt i bromsvätskekärlet å låter luften "pysa" till ytan?

tacksam för svar!!!

//Andreas
Toad

Post by Toad »

köp en så kallad luftman et lock man skruvar på behållaren sen en slang till däckventilen..
sen öppnar du luftnipplarna sen färdigt. men låter ju skumt att helt plötsligt blivit luft i systemet om bilen bara har stått

inga bromsrör lr dylikt som rostat sönder?
Peugeot 405 Mi16
ir0n

Post by ir0n »

Toad wrote:köp en så kallad luftman et lock man skruvar på behållaren sen en slang till däckventilen..
sen öppnar du luftnipplarna sen färdigt. men låter ju skumt att helt plötsligt blivit luft i systemet om bilen bara har stått

inga bromsrör lr dylikt som rostat sönder?

vet inte, tycker det är så jäkla skumt! hann inte kolla över dem idag,men någonstans måste det ju läcka tycker jag! kan ju tilläga att bilen är nybesiktigad ua för bara några veckor sedan å bromsarna funkade kanon innan så jag förstår egentligen ingenting. Detta var bara min första tanke.

//Andreas
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »