ang luftning av bromsar 205 GTI-90

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
ir0n

ang luftning av bromsar 205 GTI-90

Post by ir0n »

Har nu haft bilen ståendes i ca 1 vecka å märkte när jag nu skulle ut å köra att bromspedalen kändes lite "svampig". Jag körde en stund å efter ett tag tog nästan inte bromsarna alls, det var bara om man pressade precis i bott som de tog :?

Jag kollade då bromsvätskenivån å såg då att den hade sjunkit till mellan "danger-strecket" och botten (detta gjorde den inte innan jag ställde bilen). jag fyllde då på bromsvätska, men bromsarna tar fortfarande lika dåligt. Jag misstänker nu att jag har fått luft i bromsarna, vet inte riktigt eftersom att jag är en riktig nybörjare när det gäller bromsar. Vad tror ni?

Jag läste även bland mektipsen om hur man luftar sin bromsar och såg då att man först skulle stoppa en slang i en PET-flaska? varför stoppar man inte bara slangen direkt i bromsvätskekärlet å låter luften "pysa" till ytan?

tacksam för svar!!!

//Andreas
Toad

Post by Toad »

köp en så kallad luftman et lock man skruvar på behållaren sen en slang till däckventilen..
sen öppnar du luftnipplarna sen färdigt. men låter ju skumt att helt plötsligt blivit luft i systemet om bilen bara har stått

inga bromsrör lr dylikt som rostat sönder?
Peugeot 405 Mi16
ir0n

Post by ir0n »

Toad wrote:köp en så kallad luftman et lock man skruvar på behållaren sen en slang till däckventilen..
sen öppnar du luftnipplarna sen färdigt. men låter ju skumt att helt plötsligt blivit luft i systemet om bilen bara har stått

inga bromsrör lr dylikt som rostat sönder?

vet inte, tycker det är så jäkla skumt! hann inte kolla över dem idag,men någonstans måste det ju läcka tycker jag! kan ju tilläga att bilen är nybesiktigad ua för bara några veckor sedan å bromsarna funkade kanon innan så jag förstår egentligen ingenting. Detta var bara min första tanke.

//Andreas
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Anledningen är ju den att du inte vill ha gammal bromsvätska och en massa skräp eller vatten ner i bromsvätskebehållaren. Därför samlar man upp den gamla i en pet flaska. Går väl att ta vilken burk som helst men det är ju bra om den är genomskinlig tycker jag.

Den där luftmanicken du fick tips om finns på mekonomen och funkar jäkligt bra att lufta med om man är ensam. Men har det börja läcka ut bromsvätska så är det nog med säkerhet ett annat problem.

Sönderrostat bromsrör, eller någon packning som gett sig. Detn kan ju vara huvudbromscylindern som läcker bakåt då syns det inte förrän du fyllt servobehållaren. Nä nu tog jag nog i lite men det lär rinna ut en del där innan du ser något. Titta under huvudbromscylindern på den stora svarta runda burken den sitter fast i om det har runnit något där. Det brukar synas på att färgen på servon har löst upp sig av bromsvätskan.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
mrzalt

hmm

Post by mrzalt »

Har varit med om samma problem men på en volvo.. men då hade ena bromsklössen fastnat och den trycktes mot bromsskivan snett.
Tog loss och och bytte brommsklossen eftersom som den var utsliten också.

Låg nivå kan ju ha med att göra att blomsklossarna behövs byta. När du sedan trycker tillbaka kolvarna så stiger nivån.
När man fyller på brömsvätska så ibland har den en tendens att inte hinna rinna över till dom andra små "fickorna" i bromsvätskebehållaren.
Dvs om fu nu fyllde på innan du stälde bilen.
Annars kan du ju alltid testa o ställa dig på en fläckfri yta o broms massa gånger o sedan kolla om det ligger någon pöl under.
Volvo 740 (Big time Tutuppgradera)
Renault Traffic (godkänd skräphögl)
ir0n

Re: hmm

Post by ir0n »

mrzalt wrote:Har varit med om samma problem men på en volvo.. men då hade ena bromsklössen fastnat och den trycktes mot bromsskivan snett.
Tog loss och och bytte brommsklossen eftersom som den var utsliten också.

Låg nivå kan ju ha med att göra att blomsklossarna behövs byta. När du sedan trycker tillbaka kolvarna så stiger nivån.
När man fyller på brömsvätska så ibland har den en tendens att inte hinna rinna över till dom andra små "fickorna" i bromsvätskebehållaren.
Dvs om fu nu fyllde på innan du stälde bilen.
Annars kan du ju alltid testa o ställa dig på en fläckfri yta o broms massa gånger o sedan kolla om det ligger någon pöl under.

tack för tipsen! dethär är jätteskumt. hade ju problem med att bromspedalen bara tog i bott. Sedan gick jag ut igår å startade bilen (rörde absolut ingenting) å då var bromsen precis som vanligt igen. Har nu kört ca 10 mil å dom fungerar perfekt. Känns lurigt, vågar man verkligen lita på dem? vad kan det varit som var fel?

//Andreas
Post Reply