Missljud från bakhjulen

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
605

Missljud från bakhjulen

Post by 605 »

Igår uppstod ett klonkande ljud bakifrån bilen på min 605 2.0 -92. Det låter som att det kommer en gång per hjulvarv och är mest framträdande på väldigt låg fart, men när man ökar hastigheten försvinner det helt. När man backar klonkar det kraftigare än när man kör framåt. Felet uppstod direkt efter en ganska kraftig inbromsning, vilket kanske tyder på bromsarna?

Någon som kan sprida lite ljus över detta?
Bengt C

Post by Bengt C »

Lite pulserande skrammel och rassel bakifrån beror ofta på att något i handbromsmaskineriet har kommit löst inne i trumman. Ljudet brukar vara olika när man kör framåt resp bakåt. Oftast värre bakåt. Jag skulle tro att det är detta. Kan vara problem att få av skivan/trumman när detta har hänt. Försök justera ihop backarna så mycket det går innan du försöker dra av skivan/trumman.

Om det klonkar ordentligt kan bromsoket ha lossnat. Klonkar det mest när du kör bakåt sitter det troligen bara i övre (den kraftigare av de två) glidpinnarna. Mer osannolikt dock, även om det drabbat mig på ett framhjul. Då låste och högg det ordentligt i hjulet.
605

Post by 605 »

Låter rimligt, brukar aldrig använda handbromsen, men dagen innan så parkerade jag i en brant backe och drog åt handbromsen ordentligt, kanske att det brakade då...

Är det komplicerat att fixa?
Bengt C

Post by Bengt C »

Oftast är det själva friktionsmaterialet som lossnar i små kakor som skramlar runt inuti trumman. Man kan ev limma tillbaka de större flagorna (hela backen behöver inte vara täckt) med epoxy. Det kan hålla något år eller två om man tar det försiktigt med handbromsen och inte leker på vintern... Det går nog också att få tag på nytt friktionsmaterial hos firmor som håller på med lastbilsbromsar och liknade.

Bättre är att byta backarna. Ev har lite monteringsfjädrar och annat småskit rostat sönder så monteringsdetaljer kan också behövas. Nu snackar vi typ 1000 kr i material, eftersom det är en Peugeot 605. (Backar kostar 200 kr till min BMW 730 på Biltema.) Det är inte svårt att fixa om man är van vid bromsjobb. Det knöligaste är oftast att få av trumman. Det brukar finnas ett spår i den som backarna gärna fastnar i. Försök som sagt att justera ihop backarna så mycket så möjligt innan du drar av trumman. Man kan behöva justera på wiren under bilen också om den är felaktig och håller isär backana mer än den ska. Alltså om wiren inte löper med ett tydligt spel när man drar den höger-vänster mellan hjulen och handbromsen lösgjord.
605

Post by 605 »

Var ute och testade bilen och mkt riktigt så har det med handbromsen att göra. Med lite lirkande med handbromsspaken, så lyckades jag få tyst på det ett tag, men sen kom det tillbaka... Finns det risk att bromsen låser sig helt och inte går att få loss, så man blir stående? Kan ta ett tag innan jag får tid att fixa med det här...
Bengt C

Post by Bengt C »

Jag har kört runt med ganska rejält skramliga prylar där inne. Jag tror inte du kan låsa hjulet på det sättet. Däremot kan kanske lite mer än friktionsbelägget gå sönder. Det finns någon spinkig fjäder, några små flimsiga skruvar osv. Vill minnas att backarna sitter kvar med en fjäder som är lite kraftigare.

Se till att allt löper lätt efter att du reparerat det hela. Det finns en dragöggla i ända på wiren som kan vara lite för "tjock" för det hål den sitter i. Fila den en aning smalare i sådana fall. Åsså tar du röret på 5-56 flaskan, sticker in i wirens gummidmask innanför bilen och där den kommer fram i navet. Spruta rikligt. De sista två handbromswirarna, ut till hjulen, löper sällan så lätt som de borde. Smörja resten av prylarna är ingen större idé. Det bara suger åt sig bromsdamm. Se i stället till att allt kan röra sig fritt. Borsta med stålborste och fila om så behövs. När du är klar ska det gå att dra bägge wirarna höger-vänster genom att ta tag i dem mitt under bilen, där de möter wiren till spaken. Det ska finnas lite glapp (~3 mm) i denna rörelse innan backarna börjar lyfta.

Du vet hur man sedan justerar ut backarna, eller? Du behöver göra detta även för att dra in dem för demontering. Finns ett hål mellan hjulbultshålen som ska stå mitt för ett litet "kugghjul" (lys in med ficklampa). Kugghjulet ligger i position nedåt snett frammåt innanför bromstrumman. Peta in en bred skruvmejsel ock flippa runt kugghjulet en kugg i taget. Det ligger en fjäder över kuggarna och gör att det inte snurrar fritt. Pilla isär denna grej vid rengöringen och borsta den gängade pinnen med stålborste. Kugghjulet är i mässing och rostar inte. Smörj inte denna mekanism heller.

Kolla på världens bästa BMW site hur man gör. Peggan är i princip identisk. En annan grej också. Du behöver (oftast) inte ta av bromsoket. Plocka ut beläggen och tryck in kolvarna. Det brukar räcka så. Stjärnskruven som håller skivan sitter oftast fast. Borra bort den. Det behövs ingen ny skruv när du monterar det hela igen.
Post Reply