bonna-ommappning av Motronic 1.3

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
zilog

bonna-ommappning av Motronic 1.3

Post by zilog »

Gällande XU9JAZ med enem steg 1-kam:

Idag har jag lmm:ens fjäder släppt en massa för att feta upp låg/mellan-last. Bilen går jättebra upp till det att lmm:ens flärp står vidöppen vid c:a 3k rpm fullgas (uppskattat), sedan börjar den tveka och drar knappt alls förräns man passerar 5-5k5 nånstans för att återigen kännas tunn vid 6k8

Min plan för att åtgärda detta är att klämma ihop BTR:en tills den ger ~10-15% högre tryck (10-15% mer flöde på fullast borde väl kompensera för lite mer effekt av den nya kammen och öppna filtret? Jag antar iaf att jag har högst vridmoment kring 5k och uppåt), och samtidigt ställa ner lmm:en genom att spänna dess fjäder så att lmm:en ger vettigt värde under större del av belastningsintervallet för att få bilen att sluta snitta 0.9+/mil vid långsam långkörning.

Låter detta som ett vettigt scenario för att få bilen att gå vettigt på mellan/hög-register? Idag har jag bara tomgång/låg där den går bra..
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

hade jag varit som dig så hade jag nog plurat dit något större spridare och monterat en ställbar BTR. Du har inte så stört "fönster" för lambdaregleringen att kompensera inom så du kan snabbt närma dig ett hörn på fönstret och sedan går boxen över i "limp home" läge efter att ha tänt lambdalampan.

I vilket fall, 10-15% högre tryck ger bara 5-7.5% (cirka) högre flöde, på en höft.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
zilog

Post by zilog »

snillet wrote:hade jag varit som dig så hade jag nog plurat dit något större spridare och monterat en ställbar BTR. Du har inte så stört "fönster" för lambdaregleringen att kompensera inom så du kan snabbt närma dig ett hörn på fönstret och sedan går boxen över i "limp home" läge efter att ha tänt lambdalampan.

I vilket fall, 10-15% högre tryck ger bara 5-7.5% (cirka) högre flöde, på en höft.

Den lampan tänder den titt som tätt för mig som det är idag - den slocknar så fort man petar till på gasen, tycker inte att jag känner någon skillnad i gång då den har varit tänd eller inte.

Förresten, var får man tag i en ställbar BTR, och vad får man ge?
205GTI -89, RSV1000R -02
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

zilog wrote:
snillet wrote:hade jag varit som dig så hade jag nog plurat dit något större spridare och monterat en ställbar BTR. Du har inte så stört "fönster" för lambdaregleringen att kompensera inom så du kan snabbt närma dig ett hörn på fönstret och sedan går boxen över i "limp home" läge efter att ha tänt lambdalampan.

Den lampan tänder den titt som tätt för mig som det är idag - den slocknar så fort man petar till på gasen, tycker inte att jag känner någon skillnad i gång då den har varit tänd eller inte.

Förresten, var får man tag i en ställbar BTR, och vad får man ge?

De flesta biltillbehösrfirmor kan få tag i det, men det simplaste för dig är ju en som passar direkt på fuelrailen.

Misab, roadster bil är två som jag kommer på.
Hans Hellström

zilog

Post by zilog »

snillet wrote:De flesta biltillbehösrfirmor kan få tag i det, men det simplaste för dig är ju en som passar direkt på fuelrailen.

Misab, roadster bil är två som jag kommer på.

Jo men tjena, den var ju billig :/

Borde det inte gå att tillverka ställbar genom att misshandla en original-BTR? Bygga ställbar fjäderförspänning eller liknande - den sidan behöver det ju inte vara heltätt på heller då det bara är insugsvakuumet som vill in/ut.
205GTI -89, RSV1000R -02
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

zilog wrote:

Smålänning ;)

Bättre pris här? http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=CRAGBTR01
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
zilog

Post by zilog »

TheDagger wrote:
zilog wrote:

Smålänning ;)

Bättre pris här? http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=CRAGBTR01

Exakt. Men den lär ju kosta som den förra när man väl har fått tag i all rördragning man behöver.
205GTI -89, RSV1000R -02
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Plugga den gamla och sätt ett T-kors där en del går till pumpen, en till regulatorn och en till fuelrailen. Returen går ju från den nya BTR:en i så fall.

OM du skall skruva dit större spridare alltså....

Skall du behålla original och bara höja trycket kan du sätta regulatorn i serie med originalet bara.
Hans Hellström

zilog

Post by zilog »

Då återstår frågan - någon som har testat regulatorn Dagger länkade till? Den ser ju minst sagt opålitlig ut..
205GTI -89, RSV1000R -02
Sliced

Post by Sliced »

Nu känner jag mig vilsen igen.. :)

Varför har en ställbar BTR styrning från undertrycket i insuget?
Vill man inte ha samma tryck hela tiden och styra bränslemängden med spridartiderna?
Stör inte ytterligare en variabel mappningskartan?

Snillet? Du som fattar sånt här.. :)
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
zilog

Post by zilog »

Sliced wrote:Nu känner jag mig vilsen igen.. :)

Vill man inte ha samma tryck hela tiden och styra bränslemängden med spridartiderna?

Om man inte styr mot undertrycket i insuget så får man ett varierande tryck över spridarna - inget man önskar.
205GTI -89, RSV1000R -02
Tox

Post by Tox »

Hmmm ... jag har även tittat på programvaran ur ett jaz chip.
Ska man ha en LMM styrd motronic att fungera till 100% så ska man ha en LMM som räcker till hela registret.
egentligen borde det stämma hyffsat att om man går upp i spridar storlek i % så ska man gå upp i samma procent på LMM.
Men det går nog att mappa hyffsat utan ny LMM ... men släppa på spänningen i LMM ... nja helst inte.
Det är 3olika bränsle mappar i sprutet en tomgångsmapp, del last och fullgas mapp.
Jag fixade en printscreen .... och lägger upp ,,, en bild kan säga mer än mitt skrivande :lol:
Image

Alltså tomgång mappas helt mot lamda ... lite magrare än lamda 1 ... sedan del last mappen går oxå mest i closeloop mot lamda 1 ... men vid högre varv och last på den mappen så fetar det lite ... sedan fullgas/last så är den helt fri från lamda reglering.
Om det är tomgång, del last eller fullgas ... det måste spjällkontakten och LMM avgöra.
Sedan så kan givetvis sprutet själv reglera lite bränsle upp eller ner när den går i closedloop mot lamda.
Men med bilen på plats skulle det nog inte vara några större problem att lira ihop en mapp som fungerar hyffsat, mot kammen.
Tändmapparna är oxå liknande 3 olika.
Men vad som är viktigt innan man ens börjar fundera på mappa om är att verkligen alla givare till sprutet är helt friska så man inte jagar skumma fel som inte kommer från tex en vassare kam.

Zilog >> Vad är det för värden på kammen vs värden på en orginal kam är det gjort något mer åt maskin portat eller så??
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
zilog

Post by zilog »

Tox wrote:Zilog >> Vad är det för värden på kammen vs värden på en orginal kam är det gjort något mer åt maskin portat eller så??

Det är portmatchat mellan grenrör och topp, samt ett friflödesfilter i orignalburk. I övrigt är det enem steg 1-kam (264 grader duration, 180 grader överlapp, ~original i lyft). Har du mjukvara för att modifiera mappen i existerande motronic-box? Jag har ju en reservbox jag gärna skulle experimentera med mappen i (är själv elektroingenjör, och har allehanda programmeringsutrustning för EPROM och microcontrollers liggande)
205GTI -89, RSV1000R -02
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Tox wrote:Hmmm ... jag har även tittat på programvaran ur ett jaz chip.
Ska man ha en LMM styrd motronic att fungera till 100% så ska man ha en LMM som räcker till hela registret.
egentligen borde det stämma hyffsat att om man går upp i spridar storlek i % så ska man gå upp i samma procent på LMM.
Men det går nog att mappa hyffsat utan ny LMM ... men släppa på spänningen i LMM ... nja helst inte.
Det är 3olika bränsle mappar i sprutet en tomgångsmapp, del last och fullgas mapp.
Jag fixade en printscreen .... och lägger upp ,,, en bild kan säga mer än mitt skrivande :lol:
Image

Alltså tomgång mappas helt mot lamda ... lite magrare än lamda 1 ... sedan del last mappen går oxå mest i closeloop mot lamda 1 ... men vid högre varv och last på den mappen så fetar det lite ... sedan fullgas/last så är den helt fri från lamda reglering.
Om det är tomgång, del last eller fullgas ... det måste spjällkontakten och LMM avgöra.
Sedan så kan givetvis sprutet själv reglera lite bränsle upp eller ner när den går i closedloop mot lamda.
Men med bilen på plats skulle det nog inte vara några större problem att lira ihop en mapp som fungerar hyffsat, mot kammen.
Tändmapparna är oxå liknande 3 olika.
Men vad som är viktigt innan man ens börjar fundera på mappa om är att verkligen alla givare till sprutet är helt friska så man inte jagar skumma fel som inte kommer från tex en vassare kam.

Zilog >> Vad är det för värden på kammen vs värden på en orginal kam är det gjort något mer åt maskin portat eller så??

Huj å hej !!!

Jag har sökt med ljus å lykta efter motronic bränsle&tändmapp till JAZ för att jämföra med det jag kör med i MS:et nu.

*killikill* FJÄSK, vill ha :)
Hans Hellström

Tox

Post by Tox »

Yep ... jag har testat och gjort lite tester på min egen bils sprut.
Den jaz chip filen jag har är ingen som jag har laddat ner ur en styrbox själv utan en nät hittad fil ... dvs jag kan inte säkert säga att den är orginal. Men xu9j4 dom har jag 100 koll på iaf ... läst ner från mina egna chip.
Men sedan man har hittat hur mapparna ligger så .... värderna kan du ändra med vilken hex editor som helst.
Men har du eprom läsare/brännare så ta lös chippet ur ett orginalsprut ... läs ner programvara till pc:n och maila hit den så ska jag kolla på den ... borde gå att räkna lite på din kam kontra orginal kam och teoretisk fixa en bättre mappning än orginal sprutet ger dig iaf.
Sedan så bränner du dig ett nytt chip och kollar om och hur det fungerar. Men bäst är det om du kan ställa till baka ditt sprut till orginalskick och ut och köra och kolla lamdavärdet vid olika laster och varv (helst bredband men smalband fungerar oxå du kan säga om det går magert eller inte iaf).
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
Tox

Post by Tox »

Hahaha ... du vill jag ska lägga upp en bild på tändmapparna oxå eller ... :lol: dom säger inte så mycket om man inte ver hur dom räknas ut ... men jag ska fixa en bild omgående.
Sliced

Post by Sliced »

zilog wrote:
Sliced wrote:Nu känner jag mig vilsen igen.. :)

Om man inte styr mot undertrycket i insuget så får man ett varierande tryck över spridarna - inget man önskar.

Menar du ett mottryck/undertryck som bromsar resp suger ur bensinen ur spridarna. OK, jag trodde att trycket ut ur spridarna var så rejält att den skillnaden var försumbar.
Hmm, då blir det 4 slangar till från spjällhusen.. får leta fram min farmors gamla knypplingskurs. :) Tack!
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
zilog

Post by zilog »

Tox wrote:Men har du eprom läsare/brännare så ta lös chippet ur ett orginalsprut ... läs ner programvara till pc:n och maila hit den så ska jag kolla på den ... borde gå att räkna lite på din kam kontra orginal kam och teoretisk fixa en bättre mappning än orginal sprutet ger dig iaf.
Sedan så bränner du dig ett nytt chip och kollar om och hur det fungerar. Men bäst är det om du kan ställa till baka ditt sprut till orginalskick och ut och köra och kolla lamdavärdet vid olika laster och varv (helst bredband men smalband fungerar oxå du kan säga om det går magert eller inte iaf).

Jag har öppnat min reservbox, och inser att jag inte känner igen namnet på en enda krets där. Kan du tala om för mig vad EPROM-kretsen heter, samt vad det är för typ? Det finns en krets med glasfönster där, men den heter "B57808" vilket inte är något alls i stil med de 2732 osv jag är van vid.
205GTI -89, RSV1000R -02
Tox

Post by Tox »

Tänd mappar jaz ....
Formeln för att att få fram riktiga tändvärdet är:
(värde i mappen * 0,75) - 22,5 = tändning

Image
zilog

Post by zilog »

http://wintermute.csbnet.se/~zilog/motronic_1_3.jpg

Där är innanmätet i min motronic-box, kan någon tala om för mig vilken av dessa kretsar som gör vad, samt vilken typ av EPROM som det sitter (är det eprom, eller en hel microcontroller?)?

EDIT: glömde hela url:en
Last edited by zilog on Tue Oct 30, 2007 17:52, edited 1 time in total.
205GTI -89, RSV1000R -02
Post Reply