Riktigt Idiotproblem p 205 -89.
Riktigt Idiotproblem p 205 -89.
Jag är förmodligen jävligt korkad o säkert också blind. Men jag kan inte hitta oljepåfyllningen på min peugeot 205 gti från -89.
Jag har tittat i instuktionsboken och där står det tydligt beskrivet var det ska sitta. Men enligt vad jag kan se så sitter det ändå inte där.
Jag har dock hittat oljestickan men även den är felplacerad enligt ritningen.
Det som hände var att jag, i desperation av att jag inte kunde hitta det riktiga oljepåfyllningshålet, fyllde olja i vad jag tror är kylarvätskan. (Det sitter längst fram till vänster och det går en slang från kylaren).
Så nu måste jag få hjälp med att hitta den riktiga oljepåfyllningen, och få veta om det verkligen var i kylarn jag fyllde olja, så att jag kan slanga o fylla på rätt.
Tacksam för hjälp...
Jag har tittat i instuktionsboken och där står det tydligt beskrivet var det ska sitta. Men enligt vad jag kan se så sitter det ändå inte där.
Jag har dock hittat oljestickan men även den är felplacerad enligt ritningen.
Det som hände var att jag, i desperation av att jag inte kunde hitta det riktiga oljepåfyllningshålet, fyllde olja i vad jag tror är kylarvätskan. (Det sitter längst fram till vänster och det går en slang från kylaren).
Så nu måste jag få hjälp med att hitta den riktiga oljepåfyllningen, och få veta om det verkligen var i kylarn jag fyllde olja, så att jag kan slanga o fylla på rätt.
Tacksam för hjälp...
om du tittar precis vid insugets högra sida. dvs mitt i motorutrymmet så finns en cylindrisk plastbehållare som locket är avtagbart på, har två slangar in i locket.
Denna juckar du av locket på och fyller på olja i.
Denna juckar du av locket på och fyller på olja i.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Ser troligtvis ut ungefär så här, dock är detta en J1 och inte en JAZ-motor:
Håll emot i själva behållaren när du drar av resp. trycker dit locket bara, annars kommer du ha av fästet gjort av spröd plast... Jag lärde mig det den hårda vägen...!

Håll emot i själva behållaren när du drar av resp. trycker dit locket bara, annars kommer du ha av fästet gjort av spröd plast... Jag lärde mig det den hårda vägen...!
.: CIDADÃO DO MUNDO :.
Citroën BX19 TRI Break -90 *såld*
Peugeot 405 GRI -88 *såld*
Citroën BX19 TRI Break -90 *såld*
Peugeot 405 GRI -88 *såld*
Bengt C wrote:Fina grejor...
Detta är en av de stora skillnaderna jag märker på min BMW 730i -92 jämfört med min Peugeot 605 SV3.0 -90. BMW:n går att mecka med, utan att prylar rasar isär när man tar i dem. Clips och slangklämmor är i rostfritt, elektriska kontakter är av betydligt bättre kvalite o.s.v.
Ja det är lite skillnad på pris från början med
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:Bengt C wrote:Fina grejor...
Detta är en av de stora skillnaderna jag märker på min BMW 730i -92 jämfört med min Peugeot 605 SV3.0 -90. BMW:n går att mecka med, utan att prylar rasar isär när man tar i dem. Clips och slangklämmor är i rostfritt, elektriska kontakter är av betydligt bättre kvalite o.s.v.
Bara lite
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03
Jag har också lyckats tömma kylarn och fyllt på med ny kylarvätska...
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03
Hur mycket olja fyllde du i kylsystemet? All olja lär ju inte följa med ut när du tömmer systemet utan klägga fast mot metallytor - exempelvis kylets insida och försämra kylförmågan. På min Micra som brukade läcka olja ut till kylsystemet körde jag avfettningsmedel i kylsystemet med jämna mellanrum när kylförmågan sjunkit alltför mycket.
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
http://gnuffel.googlepages.com
zilog wrote:Hur mycket olja fyllde du i kylsystemet? All olja lär ju inte följa med ut när du tömmer systemet utan klägga fast mot metallytor - exempelvis kylets insida och försämra kylförmågan. På min Micra som brukade läcka olja ut till kylsystemet körde jag avfettningsmedel i kylsystemet med jämna mellanrum när kylförmågan sjunkit alltför mycket.
Ja fyllde ca en liter haha...
Men jag skruvade loss påfyllnadsburken o rengjorde den, sen lät ja all vätska som fanns i slangarna som jag kopplade loss, när jag tog bort burken, rinna ut. Det vart ca 5 liter... Så hyffsat rent tror jag ja fick det, men lite kan ju ha stannat.. men gör det så mycket då ?
Veiko wrote:Jaaacob wrote:Bengt C wrote:Fina grejor...
Bara lite
Jag vet inte vad en Peugeot 605 V6 kostade 1992, men min BMW 730 kostade 400.000 kr enl autopower.se (Jag gav 3% av det beloppet när jag köpte bilen i våras!) Det finns emellertid positiva saker att säga om Peugeoten, även om den inte alls når upp till BMW:ns kvalité. Mest slående är att konstruktionen är mycket modernare. Peugeot 605 är i allt vässentligt identisk med de bilar som säljs idag. BMW 730 -92 har många konstruktionslösningar gemensamt med riktigt gamla bilar. Det yttrar sig t.ex. i att man i 605:an aldrig känner vibrationer från motorn, trots att det är en 90 graders V6. I BMW:n både hörs och känns motorn, "silkeslen" rak 6:a till trots.