Bränsletrycksregulator

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Bölse

Bränsletrycksregulator

Post by Bölse »

Skall montera en bränsletrycksregulator på 205:an.

Kan jag sätta den nya seriekopplad efter orginalbränsletryckregulatorn och ändå ställa så jag får rätt tryck. Motorn är en turbokonverterad Mi16 och en BSR Progresivregulator. Eller måste jag montera bort orginal regulator först?

Vw 1600 Variant - 71 - Brukis
Peugeot 205 Mi16 Turbo -89 - @ 0,6 Bar
Vw Bubbla 1302S 2,0 Turbo-72 - Projektet
Vw Bubbla 1302 -72 - Ligger på is

Har delar ifrån MI16 och GTI till salu, PM:a om ni letar efter något.
SNILLET
Crew
Crew

Re: Bränsletrycksregulator

Post by SNILLET »

Bölse wrote:Skall montera en bränsletrycksregulator på 205:an.

Kan jag sätta den nya seriekopplad efter orginalbränsletryckregulatorn och ändå ställa så jag får rätt tryck. Motorn är en turbokonverterad Mi16 och en BSR Progresivregulator. Eller måste jag montera bort orginal regulator först?

I serie så kan du bara reglera uppåt i tryck från original.

Annars kan du ju bara plugga returen vid spridarna å sätta ett T-kors på matningen, å ansluta det till både pump, regulator och spridarna.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Bölse

Post by Bölse »

Annars kan du ju bara plugga returen vid spridarna å sätta ett T-kors på matningen, å ansluta det till både pump, regulator och spridarna.

Så skulle man ju kunna lösa det, fast det blir nog bara att jag justerar trycket uppåt så jag kopplar dem i serie.

Niklas

Post by Niklas »

Ja, det går bra.

Var försiktig med tryckhöjningarna, du kan råka låsa spridarna om du får alldeles för högt tryck. Men det finns goda marginaler.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

Hur mycket ska du ladda bölse, och vad har du för spridare, och vilken typ av progressiv btr har du, 1.1,2 eller 1:1,4??? Många frågor va? :D
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Bölse

Post by Bölse »

Hur mycket ska du ladda bölse, och vad har du för spridare, och vilken typ av progressiv btr har du, 1.1,2 eller 1:1,4??? Många frågor va?

Till och börja med blir det bara 0,4 bar, efter en renovering så åker våra nersvarvade GTI-kolvar ner tillsammans med ett SMT6.

Har röda SAAB spridare tror det var 350cc, btr:en är en 1.1,2.

Blev en del svar med... :wink:

el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

Bölse wrote:
Hur mycket ska du ladda bölse, och vad har du för spridare, och vilken typ av progressiv btr har du, 1.1,2 eller 1:1,4??? Många frågor va?

Till och börja med blir det bara 0,4 bar, efter en renovering så åker våra nersvarvade GTI-kolvar ner tillsammans med ett SMT6.

Gött! 0,4 bar är inte fy skam. Ska ge strax över 200 hästar om det är en Mi16 spis du konverterar, vilket torde räcka och bli över.

Vad har du för grenrör?
Kör du med original bromsar?
Motorfäste?
Intercooler?

Håller på med ett liknande projekt med en polare, min bil och mycket av min väns svets, svett och tårar :twisted: he he he...

Vi är färdiga med grenröret, hemmasvetsat, ser fint och direkt ut. Turbon hamnar vid torpedväggen på vänster sida något framåt (dock plant monterad)

Spridare från Volvo 850 Turbo 310cc (100%)
BTR 1:1,4
Intercooler från Saab 900. Undrar som sagt om det blir mycket lagg med ic??? Men kan vara värt att prova, men f*n att det blir trångt (som om det var en nyhet :lol: )

Mycket som snurrar i huvet nu. Håller på och spånar på hur jag ska lösa besiktningsbiten. Har ett extra grenrör som jag tänkte att man skulle kunna bolta av och på vid bes. (enkelt :roll: )

Vi har lite tidspress, måste lämna garaget vid februaris utgång, måste alltså vara klara tills dess.

:D
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Bölse wrote:

Saabs "röda" visar sig ha lite olika spec i datablad och praktik har jag förstått. De flesta testade ligger på 360cc, det verkar stämma bra med hur mycket DC (duty cycle) jag plockar ur dem vid olika varvtal på min.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Bölse

Post by Bölse »

Grenröret är hemmasvetsat....

Image
Image

Vi har inte gjort något med varken väghållning eller bromsar än, får bli vid ett senare tillfälle. Intercoolern är en kapad och svetsad SAAB intercooler, tror det var från en 9000.

Du har inte lite bilder på bygget så man kunde se lite.?

Vid besiktning blir det nog bara till och skruva av allt och sätta på orginalgrenrör, har skruvat av och på grejerna så många gånger så de ramlar nästan bort av sig själv.

Saabs "röda" visar sig ha lite olika spec i datablad och praktik har jag förstått. De flesta testade ligger på 360cc, det verkar stämma bra med hur mycket DC (duty cycle) jag plockar ur dem vid olika varvtal på min.

Kollade upp vilka spridare vi hade och det var precis som du säger 358cc spridare.

Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

Riktigt snyggt och fint gjort, längtar tills sommaren så man kanske får se den :)

Lycka till!
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

Sorry Bölse, såg inte frågan ang. bilder förrän nu! Ska försöka ta lite bilder nästa gång vi kör till garaget, vilket förhoppningsvis blir snart. Vi har lite olika lösningar fast samma primärmål 0,4 bars laddtryck.

Ska du ha batteriet fram, eller skickar du bak det?

Jag skickade härvan till Ivar i början av december för ditlödning av knack och tomgång, skulle göra själv men har knappt med tid och är dessutom ingen hejare på att löda. Ivar var snabbare än blixten så ska hämta härvan på bussgods i veckan.

Har nu allt vi behöver, tror jag, för att sätta ihop det hela och få den att gå.

Hej så länge och gó fortsättning!!!
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
Post Reply