307:a som inte startade imorse!!!!!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
RealElwood

307:a som inte startade imorse!!!!!

Post by RealElwood »

Imorse när jag kom ut till bilen så ville den inte starta bara, startmotorn drog runt som vanligt men den hostade inte ens till, den har aldrig krånglat tidigare. Jag provade båda nycklarna utan resultat om det skulle vara startspärren som spökade. Bränslepumpen tickade igång iaf lät det så när man vred om tändningen.

Vad kan det vara, är det något man kan lämna till en märkesoberoende verkstad eller måste den in till en Peugeotverkstad?
dado

Post by dado »

Fungerar annat som lampor, vindrutetorkare, kupebelysning osv. Kan vara nån säkring som gav sig. Har du byt stereo eller mekat med bilen på sistone?

Det kan även vara startspärren som som krånglar.

Om du nu ska lämna in bilen är det viktigaste (som altid) att verktaden har bra renome. Sen om det är en Peugeot verkstad, Citroen verkstad (som du kanske redan vet så är Peugeot och Citroen mycket lika bakom "sakalet" och använder samma komponenter i sina bilar) eller en oberoende verkstad som har bra koll på Peugeot spelar ingen roll.

Skriv vart du bor så får du tipps om vilka verkstäder som är bra och vilka ska undvikas.
Vive la république!
RealElwood

Post by RealElwood »

All el fungerar som den skall, har inte grejat med bilen bara andvänt den som vanligt, bor i Trollhättan, det rör sig om en 307:a -02:a 10 000 mil
rrmike

Post by rrmike »

Exakt så var min 406:a från -97 en morgon, den hade surat ner sig på tändstiftena...varför???vem vet? böt dom har funkat bra nu i två månader.
RealElwood

Post by RealElwood »

rrmike wrote:Exakt så var min 406:a från -97 en morgon, den hade surat ner sig på tändstiftena...varför???vem vet? böt dom har funkat bra nu i två månader.

Den gav inte ifrån sig ens ett startförsök eller, det enda som hände när jag vred på nyckeln var att startmotorn snurrade etter värre. Jag skall kolla stiften då jag inte fått iväg den till en verkstad än...

Edit: Är det någon som vet om det är lugnt att montera bort batteriet, tänkte ta ur det för att ladda, man krånglar inte till det med lås eller liknande? Jag har nämligen upptäckt att ingen av mina nycklar passar i dörrlåset, kan hända att någon vart där och tryckt in något. Nyckeln går in hela vägen men det går inte att vrida runt.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

RealElwood wrote:

Den gav inte ifrån sig ens ett startförsök eller, det enda som hände när jag vred på nyckeln var att startmotorn snurrade etter värre.

Etter värre? Känns lite "motståndslöst" va? Bäst att du kollar kamremmen åxå. Man vet ju aldrig.

RealElwood wrote:Edit: Är det någon som vet om det är lugnt att montera bort batteriet, tänkte ta ur det för att ladda, man krånglar inte till det med lås eller liknande? Jag har nämligen upptäckt att ingen av mina nycklar passar i dörrlåset, kan hända att någon vart där och tryckt in något. Nyckeln går in hela vägen men det går inte att vrida runt.

Säkert låsen som ärgat ihop. De måste användas och smörjas men nuförtiden använder folk endast fjärrnycklar. :roll: Köp något, WD-40 t ex som löser korroderingar, och nån bra låsolja att smörja de med.
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
dado

Post by dado »

Jag minns inte att nycklarna behövde programmeras in de gångerna jag kopplade bort batteriet, men det kan vara bra att se till att dörrarna går att låsa upp manuellt (utan fjärr) innan du tar ut batteriet. Observera att du inte kan varken låsa eller låsa upp dörrarna när batteriet är frånkopplat.

Är bilan parkerad på gatan eller liknande (dvs om du vill att bilen är låst under tiden batteriet laddas) bör du först låsa bilen, sen koppla bort batteriet och inte stänga motorrummet helt för att senare när batteriet är laddat kunna sätta tillbaka det.

För dörrlåsen är det bäst att använda riktig billåsolja med grafit. Låt bara behandlingen ta sin tid så ingenting går sönder.
Vive la république!
RealElwood

Post by RealElwood »

Etter värre kanske var att ta i, men den snurrar faktiskt ganska friskt för att dra igång en motor. Den snurrade som vanligt och drev runt motorn.

Jag fick bokat tid hos Hanssonbil i Vänersborg den 21:e Januari iaf, får jag igång den innan så är det bara bra. Skall kolla stift, ladda batteriet och kolla om jag kan smörja upp låsen innan dess. Har ni några mer tips så är det bara att skrika
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

RealElwood wrote:Etter värre kanske var att ta i, men den snurrar faktiskt ganska friskt för att dra igång en motor. Den snurrade som vanligt och drev runt motorn.

Jag fick bokat tid hos Hanssonbil i Vänersborg den 21:e Januari iaf, får jag igång den innan så är det bara bra. Skall kolla stift, ladda batteriet och kolla om jag kan smörja upp låsen innan dess. Har ni några mer tips så är det bara att skrika

EDIT: I
På en Ford jag hade, tyckte jag att motorn snurrade på alltför lätt, som stannat plötsligt, visade det sig att kamremmen hade gått av. :shock:
EDIT: II
Död fortfarande, jaa, kan vara tändmodul eller ÖDP givaren faktiskt eller intorkade kablar, dåliga kontakter mm. Visst, soppapumpen går igång när du drar på tändningen men sen när försöker att starta så får bilen ingen soppa i alla fall om ÖDP:n kajkat ur. Gnista hade du väl?
Captain Klutz
V_605

----------------
RealElwood

Post by RealElwood »

Ja då var det konstaterat då, det var tydligen bränslepumpen, jag nöjde mig med att jag hörde den ticka igång och trodde att den var OK, felsökning samt ny pump och packning, 5700kr, och Börsen dök samtidigt, härligt härligt
dado

Post by dado »

5.700:- för felsökning och ny pump?!?! :shock: :shock: :shock:

Pumpen kostar 2.200:- på mekonomen = felsökning och byte 3.500:-

De vet hur man ska ta betalt...

Vad de gäller börsen så känns det skönt att man drog sig ur i tid :) . Förmodligen går den ner ännu mera under en längre tid.
Vive la république!
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

RealElwood wrote:Ja då var det konstaterat då, det var tydligen bränslepumpen, jag nöjde mig med att jag hörde den ticka igång och trodde att den var OK, felsökning samt ny pump och packning, 5700kr, och Börsen dök samtidigt, härligt härligt

:shock: :shock:

På en Peugeotverkstad eller..??
Captain Klutz
V_605

----------------
RealElwood

Post by RealElwood »

Peugeot_605 wrote:
På en Peugeotverkstad eller..??

Jepp Hansson bil i Vänersborg
TimMi16

Post by TimMi16 »

sjukt dyrt ju!
Din kontaktat inom ALLT med svets och gas!

svetsmaskinservice.se
svetsmastaren.se
prosvets.se

Kör
306 XSI Kombi
Kört
405 2.0 mi16
205 gti lemans aka skrot edition
605 Sri
RealElwood

Post by RealElwood »

Ja notan ser ut som följande:
Diagnos och felsökn. 840kr
De-mo br. pump 1680kr
Fbr material 176kr
Pump 1774kr
Packnig 82kr
Låsring 38kr

+moms

Såhär i efterhans skulle jag bytt den själv...
Post Reply