Hur länge räcker 85ah batteri vid 240w effekt????

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
henke6

Hur länge räcker 85ah batteri vid 240w effekt????

Post by henke6 »

Tjena !!!

Har en fråga om någon kan besvara den hade jag varit tacksam! undra om man snacka batterier 12 volt hur räkna men typ ut hur länge ett 85ah batteri räcker om man har en motor på 240watt??? i timmar !! vet någon formlen skiv den !!

Mvh Henke
Bengt C

Post by Bengt C »

Typ: P = U * I

Med siffror (och efter division med U): 240 W / 12 V = 20 A

Alltså 4 (eller i praktiken 3.5) timmar med nytt batteri, kanske hälften (eller hur kort stund som helst) med gammalt.

(Om en generator laddar ditt batteri samtidigt, förbrukas det inte alls.)
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

För att räkna ut den så har Bengt vänt på formeln lite.

Så Strömmen=Effekten/spänningen
I=P/U

Sedan tar du batteriets kapacitet, i detta fallet 85 Amperetimmar/förbrukningen (20 Ampere)=4,25 h vilket är 4 timmar och en kvart.

Precis som Bengt skriver så är det med ett friskt batteri.
Ska du bygga ljud så rek jag ett gelebatteri, i kombination med en kondensator.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Bergengren

Post by Bergengren »

Lite beroende på vad du ska göra iofs:
En viktig sak i sammanhanget är ju det faktum att spänningen sjunker med kvarvarande kapacitet i batteriet. 12volt är den nominella spänningen. Ett fulladdat batteri har alltså mer än 12volt och ett batteri som är nästan tomt bara några volt. Laddspänningen minns jag inte, men den varierar lite mellan olika generatorer/ bilmodeller och är väl typ 14.4 volt (?)

Frågan är hur mycket av kapaciteten i batteriet du kan ta ut innan motorn blir för svag, detta beror ju på motorn och dess belastning samt även på urladdningskurvan för batteriet.

Det mesta i elväg till bilar är konstruerat att användas vid laddspänning, trots att det står 12volt, dvs. de har en vettig livslängd men framförallt ger de då den effekt som är tänkt, t.ex. kraft/ varvtal på en motor, ljusutbyte i en lampa eller effekt i en bilstereo. Icke bilel märkt 12v tenderar då att få kort livslängd vid laddspänning eller fullt batteri.

OT / fördjupning / nördkunskap / bra att veta:
Ljusutbytet och livslängden på en glödlampa är extremt beroende av spänningen. Enl. Elfa Fakta ger en överspänning på 25% 2.1ggr mer ljus. Dock blir livslängen bara 5% av det normala. På ungefär samma sätt minskar ljusutbytet och livslängden ökar vid underspänning. Tänk på det när ni justerar reostaten till tiotalet skalbelysningslampor i instrumentet...

Någon som misstänker något samband mellan nya bilars vitare, starka ljus (hög laddspänning) och ofta återkommande lampbyten?

Gamla bilar däremot med stora spänningsfall i kontakter och jordningar får således väldigt bra lamplivslängd men usel ljusstyrka.

Inte heller att förglömma att mycket elektronik är väldigt känslig mot underspänning, räcker med några få volt för att funktionen och ibland livslängd skall äventyras.

Vad gäller urladdning av bilbatterier (blyackumulatorer) är att de slits vid kraftig urladdning, under 10,7 volt, har jag för mig, börjar batteriet åldras fortare än normalt, och ju lägre spänning desto fortare. Spänningen sjunker dessutom mycket fortare på slutet. Batterier konstruerade för kraftig urladdning, marin och helkapslade, klarar detta lite bättre dock.
Post Reply