Hej!
Har bytt bromsrör+bromsledning fram till höger ok. Behöver lufta systemet tillfälligt för att trycka ut kolven i oket. Finns det en snabb lösning där man slipper gå till varje ok och lufta?
Bilen är en 605:a SLI 1992. Bendix bromssystem.
Mvh Andrée
Luftning av bromsar. 605 SLI
Luftning av bromsar. 605 SLI
Peugeot 605 2.0i
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

Re: Luftning av bromsar. 605 SLI
Kickboxer wrote:Hej!
Har bytt bromsrör+bromsledning fram till höger ok. Behöver lufta systemet tillfälligt för att trycka ut kolven i oket. Finns det en snabb lösning där man slipper gå till varje ok och lufta?
Mvh Andrée
Plocka av oket och tryck lätt lätt med tryckluft i slangen. Varför ska du ha ur kolven?
Ska du ha olja i systemet får du lufta via nipplarna
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Re: Luftning av bromsar. 605 SLI
Jesper Cronelid wrote:Kickboxer wrote:Hej!
Mvh Andrée
Plocka av oket och tryck lätt lätt med tryckluft i slangen. Varför ska du ha ur kolven?
Ska du ha olja i systemet får du lufta via nipplarna
Kolvens packningar är paj. Det är en lång historia, har gjort ett annat inlägg här på forumet om det. bromsledningen gick av och när jag skulle ta loss den från bromsrörer gick det också sönder så jag var tvungen att byta ut hela skiten. Oket ligger redan nerplockat i smådelar. Finns det inte speciella verktyg för att dra ur kolvar med? Tror jag har sett det någon stans, då slipper jag lufta nu.
Mvh Andrée
Peugeot 605 2.0i
Har du verkligen Bendix? Jag trodde Bendix bara sattt på årsmodell 90 och tidiga 91. När ja säger Bendix så menar jag system med högtryckspump och inget vaccumservo. Finns det Bendix system med vaccumservo? Men det är klart, alla 605 har väl Bendix bromsok även om de har Bosch ABS. Är det så, eller?
Har du Bendix med högtryckspump (som jag har) så tycks det vara enklare att få ut kolven mha bilen. Det är bara att trycka en gång på pedalen och kolven kommer farande. Vädligt smidigt när man "gymnastiserar" bromsarna. Man behöver inte pumpa 20 ggr med pedalen för att få ut en kolv. Jag antar att sytemet, i och med det, trycker på även om det skulle finnas luft i vägen.
Har du Bendix med högtryckspump (som jag har) så tycks det vara enklare att få ut kolven mha bilen. Det är bara att trycka en gång på pedalen och kolven kommer farande. Vädligt smidigt när man "gymnastiserar" bromsarna. Man behöver inte pumpa 20 ggr med pedalen för att få ut en kolv. Jag antar att sytemet, i och med det, trycker på även om det skulle finnas luft i vägen.