Dasha wrote:Ja jag behöver ju sommardäck till min 205gti. 205/50 r15. Jag kör med kärran till jobbet och långa turer ibland. vilka däck rekomenderas? märken?
Lite buskörning kommer det bli men inte hela tiden...eller hela tiden
kan TNG Star Performer fungera tro? någon som provat? jag menar 518kr nya känns ju bra...
Det känns bar i plånboken men dom är stötiga dåligt grepp och slits ner snabbt. Har du en budget? gör som jag! Hittade 4 st nästan nya dunlop 205/45/16 för 1000kr på Blocket, känndes ok!
Det känns bar i plånboken men dom är stötiga dåligt grepp och slits ner snabbt. Har du en budget? gör som jag! Hittade 4 st nästan nya dunlop 205/45/16 för 1000kr på Blocket, känndes ok![/quote]
Jag röstar på kinadäck! de håller faktiskt väldigt bra, mina senaste tester har visat bra fäste både torrt som blött. Jämfört med märkesdäck. nackdelen är att slitaget är mer. Men ack va grepp de e ju lite mjukare liksom,
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Dasha wrote:Ja jag behöver ju sommardäck till min 205gti. 205/50 r15. Jag kör med kärran till jobbet och långa turer ibland. vilka däck rekomenderas? märken?
Lite buskörning kommer det bli men inte hela tiden...eller hela tiden
kan TNG Star Performer fungera tro? någon som provat? jag menar 518kr nya känns ju bra...
Om du ska ha ett bra "Kinadäck" så rekomenderar jag GT Champiro ,
det är ett prisvärt däck med hyfsade egenskaper.Jag säljer en hel del sånna på jobbet,men man kan ju aldrig jämföra det med ett premiumdäck som t e x Nokian,Michelin och Bridgestone. Man får ju vad man betalar för som sagt.
Kanske ni säkert vet, men ändå talar om för de inte vet. Jag tänker på dimension när det gäller diameter. Det kan skillnad påverkar kilometermätare och förbrukning.
Enkelt matematik.
Exempel: Däckstorlek 215/45-17"
Formeln för exemplet ovan blir: (17*25.4)+(2*(215*0.45))
Vilket ger en diameter på 625 mm.
1 tum = 2.54 , 1 cm =10mm altså 25.4
Kollar i sin reg. bevis vad den står som standard däckstorlek. räkna fram det. och se om den nya däck är mindre diameter ju blir det mer förbrukning och sträck blir längre. ju öka diameter ju mindre förbrukning och mindre kilometermätare.
Om jag har fel säg till mig.