SISTA coilover-tråden: Vad BÖR jag köpa?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
mrtn

SISTA coilover-tråden: Vad BÖR jag köpa?

Post by mrtn »

Okej. Nu är det fanimej dags att beställa så att jag kommer ut i sommar ordentligt. Jag har sån beslutsångest, det jag velar mellan är följande;

SPAX RSX-kit
(LÄNK)
Kostar 6500:- inkl. frakt från Demon Tweeks

D2 Racing coilover-kit
(LÄNK)
Kostar 7435:- plus frakt på 360:-

AVO Evo 1 Coilover-kit
(LÄNK)
Kostar dryga 6000:- från Demon Tweeks

Det är väl typ dom 3 som jag velar lite mellan. D2-kitet är det enda som har ställbara topplagringar, men är det värt dom extra 2 tusen? Kommer jag som bara kör gata och ev. banträff ibland ha nytta av det? Jag menar 2000:- är ju typ en ny uppsättning bromsar tex.

Kom igen nu, PSC-folket. Hjälp mig. Andra förslag mottages tacksamt.

mvh,
Martin
Martin Sandin #1602 |mrtnfoto.se
"Ta mig inte på allvar, ta mig på snoppen"
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Jag har hört lite om de olika märkena, dock inte använt något själv. Bara kört. Rent spontant skulle jag köpa spax men det är jag.

ps. jäkla läcker den är nu, mötte ju dig i morse vet inte iafall du fick mitt sms.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
mrtn

Post by mrtn »

Jaaacob wrote:Jag har hört lite om de olika märkena, dock inte använt något själv. Bara kört. Rent spontant skulle jag köpa spax men det är jag.

ps. jäkla läcker den är nu, mötte ju dig i morse vet inte iafall du fick mitt sms.

Jo, SPAX känns faktiskt som det som ligger närmst. Då kan jag passa på att beställa roliga bromsbelägg och slangar också :roll:

Aha, jag fick smset, men förstod inte vem det var. Och pga lite panikattacker och skit (sjukskriven) så var jag skraj för att svara. Men det behöver vi inte gå in djupare på, nu vare ju coilovers det handlade om :D
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jag tycker fortfarande inte det är lönt med värstingdämpare och camberplattor om du inte byter stavarna bak. Vad är vitsen att ha bilen styv fram och original bak?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

TheDagger wrote:Jag tycker fortfarande inte det är lönt med värstingdämpare och camberplattor om du inte byter stavarna bak. Vad är vitsen att ha bilen styv fram och original bak?

Det tycker inte jag. Det är stor skillnad på orginal dämpare bak och bättre dämpare bak. finns tex dokumenterat på många 205:or. Man skulle kunnat jämföra Clarres och min 205a Han hade nyare orginal, jag hade 13 år gamla dämpare på min... min krände MYCKET mer. Sedan har ju Mickes 205a lite tuffare och det är långt ifrån vad clarres och min krängde. Och detta med samma grovhet på torrisionen.

Nä så det gör skillnad. och på en bil med motor i fram så ska man ändå inte ha så hård fjädring i bak som jag förstår det.
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jaaacob wrote:Nä så det gör skillnad. och på en bil med motor i fram så ska man ändå inte ha så hård fjädring i bak som jag förstår det.

Tycker du ska fråga Pär eller Nik om det så får du se om du förstått rätt!
Eller gillar du understyrning väldigt mycket?
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Stulet från GMC Motorsport som har byggt åtskilliga snabba puggar för racing:

Can these problems be cured, yes but only to a limited extent, ideally you want the car to be equally balanced, e.g. 50% weight on the front and rear but this is impossible except in a mid engine car. The way to reduce these problems is by altering the suspension set up, there are no set rules here, it is trial and error with suspension springs/ torsion bars and Anti roll bars changes. The only rule of thumb that can be given is that on an under steering car you either soften the front or stiffen the rear, or a combination of both and do the opposite for an over steering car.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Hur som haver gör det skillnad med nya bättre dämpare i bak än orginal.. Så längt är vi med ellerhur?

Köper han justerbara coils i fram så kan han justera detta efter.

Han får MYCKET bättre väghållning.

Edit: det är ingen räserbil.
och som jag förstår det köper han säkert en grövre stång om han ska avancera.

jag vet inte om fnatte bytt stavar heller?

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jaaacob wrote:Hur som haver gör det skillnad med nya bättre dämpare i bak än orginal.. Så längt är vi med ellerhur?

Köper han justerbara coils i fram så kan han justera detta efter.

Han får MYCKET bättre väghållning.

Edit: det är ingen räserbil.
och som jag förstår det köper han säkert en grövre stång om han ska avancera.

jag vet inte om fnatte bytt stavar heller?

Ja bättre dämpare runt om är självklart bra. Men ju hårdare du gör framänden desto mer understyrd kommer den att bli = tråkigare att köra. Därför anser jag att det räcker med vanliga sänkfjädrar om man inte byter stavarna.
Nej det är inte många som byter stavar pga att dom är rätt dyra.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Enligt det jag sett på banträffar så har de med coil och orginalstavar fått mycket bättre tid och chans att hänga på andra bilar. Så jag anser att det är rätt.

Men somsagt, det är inte på proffsnivå vi håller till. Jag skulle köpt ett väghållningskitt från kw eller annat billigt företag, det gör jag på min golfcab. jag förstår dig tobbe... Men somsagt, han har råd och då tycker jag han kan lägga slanten på detta. eftersom man ska kunna ställa in retur/hårdhet osv på dämparna i fram och bak. på så sätt påverka väghållningen så bra som möjligt för pengarna.

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Sliced

Post by Sliced »

Camberplattorna fram kan nog vara värda sitt pris i däcksslitage.
Kör du hårt med för lite camber får du varmare utsida på framhjulen = sämre grepp och mer slitage.
MEN.. (har jag sagt det förut).. hela paketet måste lira ihop. I det här fallet är det förarens ambitioner som ska stämma med cambersetupen. Tar man inte kurvorna så hårt nånsin så att den extra cambern gör nån nytta så sliter man ut däckens insida på shoppingturen i stället.
Det kan vara en idé att ha ställbar camber fram och köra med två olika inställningar för gata och bana.
Lionne hade fast extremnegativ camber, men hon kördes aldrig lugnt heller.
Enda sättet att mäta om man har rätt camber på bana är att mäta däckstemperaturen när man kommer i depå..
Däckets insida, mitten och utsida ska ha samma temp.
Är utsidan varmare har du för lite camber, är insidan för varm har du för mycket och är mitten varmast har du för mycket luft.
På gatan är antagligen originalsetupen den bästa.

Lionne gick hela sin bankarriär med spaxpac bakdämpare..

Hmm, jag tar med mig en temperaturmätare (eller 2) till Mantorp.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Nik

Post by Nik »

Jaaacob wrote:
TheDagger wrote:Jag tycker fortfarande inte det är lönt med värstingdämpare och camberplattor om du inte byter stavarna bak. Vad är vitsen att ha bilen styv fram och original bak?

Det tycker inte jag. Det är stor skillnad på orginal dämpare bak och bättre dämpare bak. finns tex dokumenterat på många 205:or. Man skulle kunnat jämföra Clarres och min 205a Han hade nyare orginal, jag hade 13 år gamla dämpare på min... min krände MYCKET mer. Sedan har ju Mickes 205a lite tuffare och det är långt ifrån vad clarres och min krängde. Och detta med samma grovhet på torrisionen.

Nä så det gör skillnad. och på en bil med motor i fram så ska man ändå inte ha så hård fjädring i bak som jag förstår det.

En bil med hårdare dämpare kränger inte mindre, det tar bara längre tid att uppnå samma krängning.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Nik wrote:
Jaaacob wrote:

En bil med hårdare dämpare kränger inte mindre, det tar bara längre tid att uppnå samma krängning.

Hm, okej. Fair, men konbanan så kränger de inte lika mycket, då hinner de väl då inte uppnå samma krängning då. herregud.

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Nik

Post by Nik »

Jaaacob wrote:
Nik wrote:
Jaaacob wrote:

Hm, okej. Fair, men konbanan så kränger de inte lika mycket, då hinner de väl då inte uppnå samma krängning då. herregud.

Poängen är att hårdare dämpare bidrar i väldigt få fall (såvida det inte är konbanebil vi pratar om), ökad understyrning sabbar i samtliga andra fall.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Nik wrote:Poängen är att hårdare dämpare bidrar i väldigt få fall (såvida det inte är konbanebil vi pratar om), ökad understyrning sabbar i samtliga andra fall.

Nä det är ju hurvida martin här skall skaffa coils till sin 306a. Jag tycker det verkar helsmart. För att få upp styvheten lite till.

Och jag kan inte finna någon som jag träffat i klubben som köpt detta till sin franska bil som mått dåligt av det och förlorat tid på bana, snarare tjänat. Så, vad är problemet mer än att det i teorin har en tendens at understyra? Det känns lite som vi pratar om dtm-bilar medans vi kör en peugeot... okej, känns inte som resonansen i hertz derivata av kvoten av torrisionstaven spelar någon roll här.
Nu förstår du nog att jag kastar med orden, men hajjar du?

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Nu är det ju ingen som sagt att han INTE ska köpa några andra dämpare, det jag menar är att man inte ska köpa värsta möjliga fjädrar och dämpare fram och dämpare bak om man inte byter stavar. För som Arne säger, paketet måste lira ihop. Jag skulle snarare rekommendera en uppsätting lagom gasdämpare av sporttyp. Som exemplevis Bilstein, Koni etc och ett par vanliga sänkfjädrar fram som är bara något styvare än original.
Att ha ställbara camberplattor fram är ju bra på så vis att man kan ändra mellan gata och bana, MEN när du ändrar cambern sticker också toe iväg som ett skott och måste justeras om. Det är ganska mycket jobb att pilla med tycker jag. Har man däremot en bil som i princip bara går på bana är det ju lite mer lönt.
öhl-in

Post by öhl-in »

TheDagger wrote:Nu är det ju ingen som sagt att han INTE ska köpa några andra dämpare, det jag menar är att man inte ska köpa värsta möjliga fjädrar och dämpare fram och dämpare bak om man inte byter stavar. För som Arne säger, paketet måste lira ihop. Jag skulle snarare rekommendera en uppsätting lagom gasdämpare av sporttyp. Som exemplevis Bilstein, Koni etc och ett par vanliga sänkfjädrar fram som är bara något styvare än original.
Att ha ställbara camberplattor fram är ju bra på så vis att man kan ändra mellan gata och bana, MEN när du ändrar cambern sticker också toe iväg som ett skott och måste justeras om. Det är ganska mycket jobb att pilla med tycker jag. Har man däremot en bil som i princip bara går på bana är det ju lite mer lönt.

Ursäkta men här måste jag hålla med herrarna Arne o M. Dagger,både fram och bakvagn måste harmoniera med varandra annar tar dom ut varann, om framvagnen är "hårdare" än bakvagnen så får du en vansinnigt orolig vagn i höga farter,T.ex på bana, OM du ändå framhärdar så måste cambern vara flera grader -, än beräknat på vinkeln av 90% sväng, (enl Brabham), och toe - in 3 grader mera :-k :-k :-k
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T

WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..:(
mrtn

Post by mrtn »

Okej, nu blev det en lite mer baninspirerad tråd.

Jag kanske kommer köra bana, säg 5 ggr per år...
Resten av tiden kommer bilen nyttjas som bruksbil. Visserligen kör inte jag så mkt alls, då jag cyklar till jobbet etc, så bilen är enbart en nöjessak för mig.
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Nog för att bilen behöver mer fjäderkonstant bak, men det fungerar faktiskt, även om teorin säger annat, att köra med lite hårdare dämparkurvor också.

Iaf för mig på 405an, sen får teorin säga vad den vill, och nej, 405an var inte understyrd, det till trots att bakänden var bra mycket mjukare än framänden.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Sliced

Post by Sliced »

mrtn wrote:Okej, nu blev det en lite mer baninspirerad tråd.

Jag kanske kommer köra bana, säg 5 ggr per år...
Resten av tiden kommer bilen nyttjas som bruksbil. Visserligen kör inte jag så mkt alls, då jag cyklar till jobbet etc, så bilen är enbart en nöjessak för mig.

Det är just därför jag tycket att OM du nu lägger kulor på bättre dämpare fram så är extrakostnaden av camberplattor så att du kan öka cambern vid hård körning troligen intjänade på 5-6 banträffar på rent däckslitage.
Förutom att du får en bil med mindre understyrning när du pressar den.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Post Reply