Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Hehe, Jesper heter jag, inte Pär. Sånt där skiter la jag i
Men det är nog det som avgör oljetrycket så det är en rätt intressant fråga... Om man säger såhär, vilken är hårdast att trycka ihop?
Kändes jäkligt lika, faktiskt
Du har blivit blåst
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Räknar man på bilden så är den två varv längre den nya.
Kanske inte kan flöda mer än det gör då. Tycker som sagt att jag fått aningen mer tryck, men inga 7 bar som sagt. Han som fått det kanske körde på råolja ifs Motorn är helt nyrenoverad annars så allt står rätt till.
Jesper Cronelid wrote:Räknar man på bilden så är den två varv längre den nya.
Kanske inte kan flöda mer än det gör då. Tycker som sagt att jag fått aningen mer tryck, men inga 7 bar som sagt. Han som fått det kanske körde på råolja ifs Motorn är helt nyrenoverad annars så allt står rätt till.
Vad har du för tryck då?
Hade 6,5 bar på den stackars BX som skar igår
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jesper Cronelid wrote:Räknar man på bilden så är den två varv längre den nya.
Vad har du för tryck då?
Hade 6,5 bar på den stackars BX som skar igår
Om man ska lite på dom gamle instrumenten i 205an så är det ca 6 bar.
Man kanske skulle fixa en finmätare istället
En till av dina bx bites the dust? du måste köra lite försiktigare
Jesper Cronelid wrote: Om man ska lite på dom gamle instrumenten i 205an så är det ca 6 bar.
Man kanske skulle fixa en finmätare istället
En till av dina bx bites the dust? du måste köra lite försiktigare
6 bar ska ju räcka, bara du har det vid rätt låga varv. vid 2k rpm bör du ha fullt tryck på en frisk motor. Gamla slitna brukar gå neråt 3 bar där annars.
Jag körde inte så farligt, den motorn har fått f*n så mycket mer stryk förut. Måste hänt nåt lustigt.
jag köpte en sån grpN-fjäder och satte i pumpen på min 16v som jag reonverade. kommer inte ihåg exakt hur lång den var men flera cm längre än orginalet iaf, var f*n svårt att få ihop pumpen efter bytet.
har nu drygt 8 bar vid kall motor och 6-7 bar över 4-5000 vid varm motor.
mitt tryck följer f.ö varvtalet ganska precis, dvs 2k rpm -2 bar, 3k rpm-3 bar osv ...antar att det ska vara så? fast högre varv än 4-5 k stiger trycket till typ 6-7 bar som sagt
Min var ju aningen längre, och håller moderata 6 bar. Tycker 8 bar är lite väl mycket faktiskt... Men trycker den inte ut olja nånstans så är det ju bra!
Min var ju aningen längre, och håller moderata 6 bar. Tycker 8 bar är lite väl mycket faktiskt... Men trycker den inte ut olja nånstans så är det ju bra!
blev lite orolig jag med i början faktiskt, men enligt vad jag läst på 205gtidrivers ska det inte vara någon fara. det är ju bara vid kall motor dessutom, när den börjar bli varv sjunker trycket.
men fjädern var bra bökig att få dit, betydligt hårdare/längre än orginalet