Nytt *Gnisslande* Problem! Peugeot 406 -96
Nytt *Gnisslande* Problem! Peugeot 406 -96
(Köpte precis nyligen en peugeot 406 1.8 16v -96.
Har dessvärre ingen erfarenhet av peugeot sen tidigare så jag hoppades på att ni skulle ha svar på den här frågan.
[i]Nytt *gnisslande* problem - Längst ner på sidan[/i]
Dessa samtliga problem är lösta!
Fråga: Vid värmekontrollpanelen på instrumenpanelen så blinkar en röd led-indikator konstant.
Samma sak gäller det vid "felsökningsdosan" under ratten, där finns även en konstant blinkande röd lampa.
Jag har svårt att tro att detta är normalt, vad innebär att den blinkar?)
Har dessvärre ingen erfarenhet av peugeot sen tidigare så jag hoppades på att ni skulle ha svar på den här frågan.
[i]Nytt *gnisslande* problem - Längst ner på sidan[/i]
Dessa samtliga problem är lösta!
Fråga: Vid värmekontrollpanelen på instrumenpanelen så blinkar en röd led-indikator konstant.
Samma sak gäller det vid "felsökningsdosan" under ratten, där finns även en konstant blinkande röd lampa.
Jag har svårt att tro att detta är normalt, vad innebär att den blinkar?)
Last edited by tyriek on Mon Jun 23, 2008 21:32, edited 3 times in total.
En bild skulle säga mer än 1000 ord 
207 SW 1.6 VTi -08 till salu
http://www.blocket.se/kronoberg/Peugeot ... ?ca=21&w=1
Utan bilen stannar Sverige
http://www.blocket.se/kronoberg/Peugeot ... ?ca=21&w=1
Utan bilen stannar Sverige
En bild kommer upp ikväll!
Startspärren? - Ja, du.. kanske det..
Jag ångrar nästan detta bilköp t.o.m.. Växellådan har börjat spöka!
Inte kul när man hör synkringarna krocka i varandra varje gång man står stilla med bilen och sätter i backen! (R, manuell). Låter riktigt hemskt, men det konstiga är att synkringarna inte alltid krockar när backen åker i.
Förstår inte det problemet..
Kamremmen är precis bytt.. Dom senaste dagarna så har ett tillfälligt rem-"gnisslande" uppstått varje gång jag startar igång bilen, varför? vet jag inte heller..
Inte nog med det så låter det som motorn har en rejäl ventilknack på gång när man hör motorns tom-gång. Låter nästan som en diesel-motor!
Som sagt, jag har ingen erfarenhet av Peugeot *what so ever*
Men vad jag vet av min personbils-utbildning så är inte detta bra alls.
Uppskattar lite feedback. Skickar med lite bilder på bilen nu ikväll också, bilder på motorn och dylikt..
Startspärren? - Ja, du.. kanske det..
Jag ångrar nästan detta bilköp t.o.m.. Växellådan har börjat spöka!
Inte kul när man hör synkringarna krocka i varandra varje gång man står stilla med bilen och sätter i backen! (R, manuell). Låter riktigt hemskt, men det konstiga är att synkringarna inte alltid krockar när backen åker i.
Förstår inte det problemet..
Kamremmen är precis bytt.. Dom senaste dagarna så har ett tillfälligt rem-"gnisslande" uppstått varje gång jag startar igång bilen, varför? vet jag inte heller..
Inte nog med det så låter det som motorn har en rejäl ventilknack på gång när man hör motorns tom-gång. Låter nästan som en diesel-motor!
Som sagt, jag har ingen erfarenhet av Peugeot *what so ever*
Men vad jag vet av min personbils-utbildning så är inte detta bra alls.
Uppskattar lite feedback. Skickar med lite bilder på bilen nu ikväll också, bilder på motorn och dylikt..
Finns inga synkringar på backväxeln på en BE3-låda så det är inte ovanligt att det skorrar lite när man lägger in backen. Låter illa men är inte nåt fel, kan bli bättre om man gör som det står i instruktionsboken, väntar några sekunder efter att man tryckt ner kopplingen med att lägga i backen så dreven hinner stanna.
Remgnisslet, byt generatoremmen eller spänn den så ska du se att det tystnar.
Remgnisslet, byt generatoremmen eller spänn den så ska du se att det tystnar.
Önska jag hade en instruktionsbok till denna. Den har försvunnit dessvärre, eller rättare sagt fanns inte med när jag köpte bilen, lyckades dock pruta ner den ett halvt tusen pga av det.
Jag spänner den nog, dock så gnisslar den bara vid start..
Här är lite bilder!
Den röda blinkande lampan?
Blinkar när bilen är avstängd, la märke att den slocknar när bilen är på.
Vad är det för indikator?
oförstårlig indikator, lyser alltid upp vid start, håller sig i några sekunder sen så slocknar den..
Fronten
Baken
Konstig kabel som helt plötsligt stack ut bakom/under handsfacket på passagerar sätet!?
Motorn! ventilerna knackar som en igång gående diesel!
Centrerad bild, där vi ser den nya, tydligen Ospända remmen!
Detta är då min första riktiga bil efter min bmw 316i -91
Stor kvaliteskillnad var det direkt och helt annan körkänsla *I like it so far*
Jag spänner den nog, dock så gnisslar den bara vid start..
Här är lite bilder!
Den röda blinkande lampan?
Blinkar när bilen är avstängd, la märke att den slocknar när bilen är på.
Vad är det för indikator?
oförstårlig indikator, lyser alltid upp vid start, håller sig i några sekunder sen så slocknar den..
Fronten
Baken
Konstig kabel som helt plötsligt stack ut bakom/under handsfacket på passagerar sätet!?
Motorn! ventilerna knackar som en igång gående diesel!
Centrerad bild, där vi ser den nya, tydligen Ospända remmen!
Detta är då min första riktiga bil efter min bmw 316i -91
Stor kvaliteskillnad var det direkt och helt annan körkänsla *I like it so far*
ang röda lampan: så är det larmindikering, eller startspärrslampa..
slocknar den när du kör o blinkar när den är av så är det helt ok, bör avskräcka nån lokal pundare åtminstone
gula lampan på instrumentpanelen är så kallad k-lampa, motorns kontrolllampa, lyser alltid i nån sekund efter start o sen slocknar den, helt normalt. Man bör oroa sig först när den tänds under färd eller förblir lysande.
sladden som stack fram verkar vara en mobil-antenn, antagligen någon som haft en mobilhållare monterad i bilen tidigare med extern antenn.
ang remmen: spänn den lite så bör det sluta låta.
slocknar den när du kör o blinkar när den är av så är det helt ok, bör avskräcka nån lokal pundare åtminstone
gula lampan på instrumentpanelen är så kallad k-lampa, motorns kontrolllampa, lyser alltid i nån sekund efter start o sen slocknar den, helt normalt. Man bör oroa sig först när den tänds under färd eller förblir lysande.
sladden som stack fram verkar vara en mobil-antenn, antagligen någon som haft en mobilhållare monterad i bilen tidigare med extern antenn.
Lopex wrote:ang röda lampan: så är det larmindikering, eller startspärrslampa..
Tack, uppskattar feedback:n!
Den förre ägaren körde med en halvsyntet olja till motorn.
Dock ville han inte dela med sig av vilket fabrikat han har låtit motorn dricka.
Så jag måste fråga er, motorn temperatur ligger på hela 100-115C efter en stunds körning, är detta normalt? Vad kan det bero på?
Tips om rätt motorolja till denna lågmils gående motorn?
Att fråga riktigt är att veta mycket
kylsystemet är slutet på de där, så 110-115grader skall inte vara några problem..
har märkt att min RC ligger mest på 100grader vid vanlig körning också när det är varmare ute.
men är du orolig så byt termostat och kylsvätska, alltid tryggt att veta att de delarna är friska, samt att de inte kostar mycket..
ang oljan så bör valfri halvsyntet 10W40 fungera fint.. mycket skit snackas det om biltemas olja, men jag har kört det i par bruksbilar som körts hårt samt i en bil som piskats på bana, så jag har inget negativt att säga om biltemas olja iaf.
men köp oljefiltret någon annanstans.
peugeots original oljefilter (alt, meca eller mekonomens) tillsammasn med biltemas olja är en billig o bra set-up.
har märkt att min RC ligger mest på 100grader vid vanlig körning också när det är varmare ute.
men är du orolig så byt termostat och kylsvätska, alltid tryggt att veta att de delarna är friska, samt att de inte kostar mycket..
ang oljan så bör valfri halvsyntet 10W40 fungera fint.. mycket skit snackas det om biltemas olja, men jag har kört det i par bruksbilar som körts hårt samt i en bil som piskats på bana, så jag har inget negativt att säga om biltemas olja iaf.
men köp oljefiltret någon annanstans.
peugeots original oljefilter (alt, meca eller mekonomens) tillsammasn med biltemas olja är en billig o bra set-up.
Är det kraftigt ventilknack så har du nog lyftarproblem, är väl en XU7JP4 motor i den, vilken skall ha hydrauliska lyftare ?
Konstruktionen är mycket lik den välbekanta XU9J4Z har jag förstått, sök lite här på forumet ang ventilknack på Mi16 så kan du nog hitta lite info.
Lampan på panelen är den "välbekanta" (nåja inte för dig än så länge) "K" lampan, eller motorstyrnings-varning. kan bero på massor av saker att den tänds upp, men det är inte extremt ovanligt att den tänds och slocknar efter ett par sekunder efter uppstart på en sliten gammal bil, men normalt skall den slockna direkt efter motorn hostar igång.
Åk iväg till verkstad å få felkoder utlästa vettja
Konstruktionen är mycket lik den välbekanta XU9J4Z har jag förstått, sök lite här på forumet ang ventilknack på Mi16 så kan du nog hitta lite info.
Lampan på panelen är den "välbekanta" (nåja inte för dig än så länge) "K" lampan, eller motorstyrnings-varning. kan bero på massor av saker att den tänds upp, men det är inte extremt ovanligt att den tänds och slocknar efter ett par sekunder efter uppstart på en sliten gammal bil, men normalt skall den slockna direkt efter motorn hostar igång.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Temperaturen ska ligga runt 90 grader, 110-115 är alldeles för högt. Borde trycka ut en del vatten då?
Kontrollera hur hög temperaturen är på riktigt med en termometer, kan vara luft i systemet, trasig termostat eller ett kyl som håller på att ge upp.
Kör inte med bilen innan du vet vad som är fel, en krokig topp är inget roligt.
Kontrollera hur hög temperaturen är på riktigt med en termometer, kan vara luft i systemet, trasig termostat eller ett kyl som håller på att ge upp.
snillet spambot wrote:Är det kraftigt ventilknack så har du nog lyftarproblem, är väl en XU7JP4 motor i den, vilken skall ha hydrauliska lyftare ?
Den exakta motorbeteckningen är (XU7JP4), så det stämmer med ditt påstående.. men "ventil-knacket" kan jag inte riktigt klassa kraftigt, den, låter mest som en gammal bmw 316i 1,6 (känd för sin klena kamaxel) eller som vilken annan 1,4-1,6 trist motor.
Felkods-dosan under till vänster under ratten har en blinkande led-indikator som blinkar konstant (rött). Antar att detta också är normalt.
"K-lampan" slocknade innan efter köpet, direkt efter att motorn "hosta" igång. Men nu sitter den i 1-2 sekunder innan den slocknar.
Köpte bilen för 2v sedan. Har kollat alla nivåer på all vätska/oljor, men det blir nog en liten service på den eftersom det nu inte var jag som fyllde på bilen.
Vad jag har förstått bör detta nu åtgärdas:
1. Tappa/fylla på med ny ren 10W40.
2. Nytt oljefilter
3. Ny termostat
4. Kylarvätskan kan vara dålig, så troligtvis så tappas den också ur.
(Kylaren/Kylelementet är mer eller mindre helt nytt)
Claes B wrote:Temperaturen ska ligga runt 90 grader, 110-115 är alldeles för högt. Borde trycka ut en del vatten då?
Den trycker nämligen inte ut mycket vatten alls.
Gör en service på den imorgon kväll.. Får se sen ifall det blir skillnad på temperaturen och gången på bilen. Kylaren är rätt ny, hoppas det inte är där problemet sitter.
Bilen har stått väldigt länge enligt förra ägaren, köpte den avställd nämligen.
Vet inte om luftningen är lika kritisk att utföra på den men det borde den vara, leta upp alla luftnipplar du kan och beta av dem en efter en, brukar finna en på kylet, nån på termostathuset och en eller två på slangarna till/från värmepaketet.
Jag brukar ta det i den ordningen vanligen, ibland blir det tvärtom men det verkar inte ha extremt stor betydelse vilken ordningsföljd man tar bara man tar det i en riktining framifrån-bakåt eller tvärtom å inte hoppar mellan lyuftnipplarna "oregelbundet".
Jag brukar ta det i den ordningen vanligen, ibland blir det tvärtom men det verkar inte ha extremt stor betydelse vilken ordningsföljd man tar bara man tar det i en riktining framifrån-bakåt eller tvärtom å inte hoppar mellan lyuftnipplarna "oregelbundet".
Hans Hellström
Nytt *Gnisslande* Problem!
Idag var det lite för tuff körning..
Tog en för hård vänstersväng, i följd av en krokig väg..
När jag kom ner i lägre fart så hörde jag bilen gnissla när ratten vreds lite åt vänster. Vid rak kurs så gnisslar det från framvagnen, och enbart vid vänstersvängar. Det låga och vassa gnisslet är störande och tonas ner lite grann vid högre farter, men det kvarstår vid vänster kurvor och smått lite vid rak kurs.
Är det hjullagret som spökar? Misstänker det, eftersom det kom så plötsligt efter lite tuff körning nu ikväll
Tog en för hård vänstersväng, i följd av en krokig väg..
När jag kom ner i lägre fart så hörde jag bilen gnissla när ratten vreds lite åt vänster. Vid rak kurs så gnisslar det från framvagnen, och enbart vid vänstersvängar. Det låga och vassa gnisslet är störande och tonas ner lite grann vid högre farter, men det kvarstår vid vänster kurvor och smått lite vid rak kurs.
Är det hjullagret som spökar? Misstänker det, eftersom det kom så plötsligt efter lite tuff körning nu ikväll
Claes B wrote:Mest antagligen anliggande broms, i värsta fall hjullager men det tror jag inte.
Hur är det möjligt att det kan vara anliggande broms?
Bilen gnisslar ju irriterat "konstant". Vid rak körning och mot vänster kurvor.
Högerkurvor verkar tona/dämpa ner gnisslet rejält, av någon orsak!
tyriek wrote:Claes B wrote:Mest antagligen anliggande broms, i värsta fall hjullager men det tror jag inte.
Om ett eller bägge beläggen ligger på lite löst kan det skrika om dem, att det försvinner vid sväng åt nåt håll beror på att navet flexar litegrann och gör att förhållanden förändras.
Claes B wrote:tyriek wrote:Claes B wrote:Mest antagligen anliggande broms, i värsta fall hjullager men det tror jag inte.
Om ett eller bägge beläggen ligger på lite löst kan det skrika om dem, att det försvinner vid sväng åt nåt håll beror på att navet flexar litegrann och gör att förhållanden förändras.
Tack för tipset!
Ska isåfall ta en titt. Demonterar det ikväll och tar en titt, ev. justerar det