Vad är detta för pryl? + lite frågor om kupefläkten.
Vad är detta för pryl? + lite frågor om kupefläkten.
Vad är det här för pryl, vad har den för funktion och vart ska den sitta? Behöver den vara jordad eller ska den absolut inte vara jordad?
Bild:
http://img206.imageshack.us/img206/6628 ... 019en3.jpg
http://img293.imageshack.us/img293/6034 ... 020dt6.jpg
http://img117.imageshack.us/img117/4339 ... 021ec0.jpg
Och så till kupefläkten:
Min kupefläkt läcker in vatten, dvs det kommer in vatten inne vid spjället, Jag tror jag har lagat just spjället nu men undrar, gör det mycket om det kommer in vatten vid motorn till fläkten?
Det sitter ju en liten vattenavledningskanal som igentligen inte leder någonstans, när jag öppnade upp till fläkten idag så rann det ut ca 1 matsked vatten. Är det normalt?
Hur fungerar hela systemet?
luften kommer utifrån när man väljer ej fläkt, sen när fläkten går på då kommer luften från?
Hur fungerar det när man får varmluft?
Bild:
http://img206.imageshack.us/img206/6628 ... 019en3.jpg
http://img293.imageshack.us/img293/6034 ... 020dt6.jpg
http://img117.imageshack.us/img117/4339 ... 021ec0.jpg
Och så till kupefläkten:
Min kupefläkt läcker in vatten, dvs det kommer in vatten inne vid spjället, Jag tror jag har lagat just spjället nu men undrar, gör det mycket om det kommer in vatten vid motorn till fläkten?
Det sitter ju en liten vattenavledningskanal som igentligen inte leder någonstans, när jag öppnade upp till fläkten idag så rann det ut ca 1 matsked vatten. Är det normalt?
Hur fungerar hela systemet?
luften kommer utifrån när man väljer ej fläkt, sen när fläkten går på då kommer luften från?
Hur fungerar det när man får varmluft?
/Sebastian Eldin
| 205 GTI -89'a
| 205 GTI -89'a
Attsäter wrote:Den ska sitta ovanpå kylaren för att känna av värmen och därmed starta fläkten till kylaren.
När man får värmen leds väl luften via värmepaketet istället för direkt ut i bilen, värmen finns ju alltid där sommar/vinter.
Den kan hänga vart som hellst för det är bara ett motstånd så kylfläkten kan gå på halvfart, givaren till fläkten sitter på kylaren längre ner
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Decimal wrote:Den ska inte vara jordad bara sitta med kontakt stycket
Attsäter wrote:Den ska sitta ovanpå kylaren för att känna av värmen och därmed starta fläkten till kylaren.
Okej den fungerar som en termostat? Är det viktigt att den inte är jordad eller gör det inget om den nuddar kylaren?
Attsäter wrote:När man får värmen leds väl luften via värmepaketet istället för direkt ut i bilen, värmen finns ju alltid där sommar/vinter.
Okej, men vredet för värme/kyla styr ju inte spjället.
Varför stängs spjället när man sätter på fläkten?
/Sebastian Eldin
| 205 GTI -89'a
| 205 GTI -89'a
snillet spambot wrote:Nu blev det förvirrat, decimal har helt 100% rätt ang. kylfläkten, den som sitter på kylaren.
Du pratar om kupefläkten ?, eftersom du snackar om spjäll ?
Jag hade två frågor, läst posten högst upp.
Den ena frågan var vad prylen på bilden var, fick då reda på att det var fläktmotståndet som Attsäter sa ska sitta åvanpå kylaren, som någon slags termostat. Har herr Attsäter missförstått vad vi pratar om då eller?
Pratar han om någon annan slags termostat?
Den andra var hur luften färdas in till bilen, varför det sitter ett spjäll som täpper till när man sätter på fläkten, och framförallt om det spelar nån roll att det rinner ner vatten till fläkten.
Kanske va lite dumt att samla 2 frågor i samma tråd. Skall inte göra det i fortsättningen.
R.O.B. wrote:fläktmotståndet ser ut som en liten bur-råttfälla... typ 7x4x4cm och sitter i insugsdelen till fläkten.
Menar du fläktmotståndet till kupefläkten, det är inte den jag undrar över.
/Sebastian Eldin
| 205 GTI -89'a
| 205 GTI -89'a
snillet spambot wrote:Seabass wrote:Kanske va lite dumt att samla 2 frågor i samma tråd. Skall inte göra det i fortsättningen.
Nänä, de va ja som surrade![]()
Men decimal har som sagt 100% rätt ang motståndet och brytaren.
Okej, men är det en termostat eller ett vanligt motstånd och gör det nått att det läcker in vatten i kupefläktmotorn?
Var är det lilla avledningsörret till för, är det för att samla vatten i?
/Sebastian Eldin
| 205 GTI -89'a
| 205 GTI -89'a
Seabass wrote:snillet spambot wrote:Seabass wrote:Kanske va lite dumt att samla 2 frågor i samma tråd. Skall inte göra det i fortsättningen.
Nänä, de va ja som surrade![]()
Men decimal har som sagt 100% rätt ang motståndet och brytaren.
Okej, men är det en termostat eller ett vanligt motstånd och gör det nått att det läcker in vatten i kupefläktmotorn?
Var är det lilla avledningsörret till för, är det för att samla vatten i?
Bara ett vanligt motstånd
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
-
Bergengren
Luftens väg...
Spånar lite här, är det inte så att spjället du syftar på är återcirkulationsspjället eller bara ett avstängningsspjäll?
Luften går normalt utifrån via intaget nedan vindrutan, förbi spjället, genom fläkten, via ett annat spjäll som styr luften antingen via värmebatteriet eller direkt till ventilerna i kupén beroende på om man vill ha värme eller ej. Alltså det första spjället ovan/innan fläkten stänger för uteluft och öppnar för cirkulationsluft alternativt så är det bara ett avstängningsspjäll som stänger när fläkten ställs till noll?
Att det kommer in vatten är väl oftast pga. stopp eller skit i diket nedanför vindrutan där intags- gallret/filtret sitter. Vet ej hur det ser ut i en 205:a men utformningen och därmed problemet förekommer i många bilar. På min 605'a var det ett kilo skräp i och runt filtret som jag rensade ur, men det hjälpte bara delvis, det droppar fortfarande in enstaka droppar vid tvätt och regn. Antar att det är filtertratten som inte sluter tätt mot karossen. Helt bra kan det inte vara, men samtidigt verkar det inte vara något större problem eftersom att de verkar ha räknat med detta när de gjorde dränering genom tyget i panelen på min bil...
Ingen som kan bekräfta något? Någon borde ha löst mysteriet med luftens väg genom en 205'a....
Spånar lite här, är det inte så att spjället du syftar på är återcirkulationsspjället eller bara ett avstängningsspjäll?
Luften går normalt utifrån via intaget nedan vindrutan, förbi spjället, genom fläkten, via ett annat spjäll som styr luften antingen via värmebatteriet eller direkt till ventilerna i kupén beroende på om man vill ha värme eller ej. Alltså det första spjället ovan/innan fläkten stänger för uteluft och öppnar för cirkulationsluft alternativt så är det bara ett avstängningsspjäll som stänger när fläkten ställs till noll?
Att det kommer in vatten är väl oftast pga. stopp eller skit i diket nedanför vindrutan där intags- gallret/filtret sitter. Vet ej hur det ser ut i en 205:a men utformningen och därmed problemet förekommer i många bilar. På min 605'a var det ett kilo skräp i och runt filtret som jag rensade ur, men det hjälpte bara delvis, det droppar fortfarande in enstaka droppar vid tvätt och regn. Antar att det är filtertratten som inte sluter tätt mot karossen. Helt bra kan det inte vara, men samtidigt verkar det inte vara något större problem eftersom att de verkar ha räknat med detta när de gjorde dränering genom tyget i panelen på min bil...
Ingen som kan bekräfta något? Någon borde ha löst mysteriet med luftens väg genom en 205'a....
Aaah, du kan din sak!
Det är så att när jag vrider vreden till 0 så är spjället stängt och fläkten ej igång. När jag vrider vredet till vänster, ca 80grader, så sätts fläkten på. Vrider jag däremot 80grader åt höger så öppnas spjälet succesivt och fläkten är helt av.
Är det inte bra att kunna ha fläkten på även när man inte tar in utluft?
tyvärr har jag ingen drenering på 205'an. kanske skall sätta dit en liten slangstump...
För övrigt tror jag det du säger stämmer. Det låter mest logiskt
Det är så att när jag vrider vreden till 0 så är spjället stängt och fläkten ej igång. När jag vrider vredet till vänster, ca 80grader, så sätts fläkten på. Vrider jag däremot 80grader åt höger så öppnas spjälet succesivt och fläkten är helt av.
Är det inte bra att kunna ha fläkten på även när man inte tar in utluft?
tyvärr har jag ingen drenering på 205'an. kanske skall sätta dit en liten slangstump...
För övrigt tror jag det du säger stämmer. Det låter mest logiskt
/Sebastian Eldin
| 205 GTI -89'a
| 205 GTI -89'a
-
Bergengren
Fläkten ska alltid gå att köra om man tar in uteluft, i det andra fallet vet jag inte. Funktionen borde framgå i bilens manual.
Normalt sett vill man ha in ny frisk luft, på vintern t.ex. för att man annars får imma men på sommaren kan man stänga för att öka effekten i en AC. Samt när nån bonnjävel är ute och kör gödselspridare. Oavsett om det är vinter eller sommar, man vill ha värme eller svalka så är det bra att fläkten kan gå.
Kolla så att det stämmer med bruksanvisningen, jag vet inget om just 205ans system. Vad gäller dränering så har man ju den egentliga dräneringen som borde (är i mitt fall) utanför kupén. sen har jag ett hål genom plasten men inte tyget i min panel under fläkten som gör att det inte blir en liten sjö på insidan av panelen utan rinner ner direkt på mattan. Antagligen för att det är otrevligt med en halvliter vatten som plötsligt far ner på passagerarens fötter när man bromsar.
Normalt sett vill man ha in ny frisk luft, på vintern t.ex. för att man annars får imma men på sommaren kan man stänga för att öka effekten i en AC. Samt när nån bonnjävel är ute och kör gödselspridare. Oavsett om det är vinter eller sommar, man vill ha värme eller svalka så är det bra att fläkten kan gå.
Kolla så att det stämmer med bruksanvisningen, jag vet inget om just 205ans system. Vad gäller dränering så har man ju den egentliga dräneringen som borde (är i mitt fall) utanför kupén. sen har jag ett hål genom plasten men inte tyget i min panel under fläkten som gör att det inte blir en liten sjö på insidan av panelen utan rinner ner direkt på mattan. Antagligen för att det är otrevligt med en halvliter vatten som plötsligt far ner på passagerarens fötter när man bromsar.
Okej, det knasiga är att fläkten går igång när man stänger spjället...
Har tyvärr ingen manual. Fick inte med nånting liknande alls.
Okej, 205an har nog ingen drenering. under fläkten går en gång som sedan går in i väggen och sedan upp igen, dvs allt vatten samlas där nere. Där hade jag tänkte sätta en slang bara, med en kran på, så man kan drenera när man märker att det kommer mycke vatten där.
Ps. Har någon en manual/handbok till 205 GTI -89 så köper jag den gjärna!
Har tyvärr ingen manual. Fick inte med nånting liknande alls.
Okej, 205an har nog ingen drenering. under fläkten går en gång som sedan går in i väggen och sedan upp igen, dvs allt vatten samlas där nere. Där hade jag tänkte sätta en slang bara, med en kran på, så man kan drenera när man märker att det kommer mycke vatten där.
Ps. Har någon en manual/handbok till 205 GTI -89 så köper jag den gjärna!
/Sebastian Eldin
| 205 GTI -89'a
| 205 GTI -89'a