605 v6 drar 2L milen och går dåligt
-
bilskojarn
605 v6 drar 2L milen och går dåligt
Hej!! min 605 3,0 12v drar ca 2L milen vid lugn körning, samt att den rycker hemskt ca: 2 sek efter att man släppt gasen, och under 2400rpm så går den otroligt dåligt, svarar inte alls på gasen, bara om man gasar fullt. låter som det "skjuter" från luftburken ibland. men så fort den kommer över 2400rpm så går den som den ska. Jag har en annan tråd ang detta, men jag skriver en ny, då problemet har blivit mkt värre, det går knappt att köra med bilen. Jag har funderat på Lambdan, men om den är slut ska den verkligen gå så hemskt dåligt då? och kan man koppla ur den och kolla om den går annorlunda då?
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Re: 605 v6 drar 2L milen och går dåligt
bilskojarn wrote:Hej!! min 605 3,0 12v drar ca 2L milen vid lugn körning, samt att den rycker hemskt ca: 2 sek efter att man släppt gasen, och under 2400rpm så går den otroligt dåligt, svarar inte alls på gasen, bara om man gasar fullt. låter som det "skjuter" från luftburken ibland. men så fort den kommer över 2400rpm så går den som den ska. Jag har en annan tråd ang detta, men jag skriver en ny, då problemet har blivit mkt värre, det går knappt att köra med bilen. Jag har funderat på Lambdan, men om den är slut ska den verkligen gå så hemskt dåligt då? och kan man koppla ur den och kolla om den går annorlunda då?
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
-
bilskojarn
Nu har jag testat att koppla ur lambdan, och det vart ingen som helst skillnad. LIMP HOME MODE vad är det?
Jag har ring runt och kollat och det går tyvärr inte att kolla felkoderna själv på denna det är en -97:a så det blir till att lämna in den. Men Peugeot i Uddevalla har inte tid för ens i Augusti sa dom, dom tog dom mest akuta bilarna först sa dom Men jag anser detta vara väldigt akut jag kan ju inte åka med bilen, och det är de enda bil jag har. Men jag ska ringa till dom igen och kolla. Annars får jag ringa runt och se om det finns nån annan i närheten som är duktiga på Peugeot.
Jag har ring runt och kollat och det går tyvärr inte att kolla felkoderna själv på denna det är en -97:a så det blir till att lämna in den. Men Peugeot i Uddevalla har inte tid för ens i Augusti sa dom, dom tog dom mest akuta bilarna först sa dom Men jag anser detta vara väldigt akut jag kan ju inte åka med bilen, och det är de enda bil jag har. Men jag ska ringa till dom igen och kolla. Annars får jag ringa runt och se om det finns nån annan i närheten som är duktiga på Peugeot.
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

- Peugeot_605
- Guldmedlem

Team_Hink_Racing wrote:Min V624 ( Xm ) lät som hackekackspätt när nån nock blev förmycket nersliten. Är det inte samma dåliga kvalitet på kammarna i dessa motorer?
24 V, ZPJ/4, är en mycket sämre maskin än 12 V. Vet inte om mina kammar eller så, ( 12V, ZPJ ), är utbytta, står inget i historiken men den har nu snart gått 55000 mil.
24V hade dessutom knas med lyftarna.
Han har väl 12V?
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
Peugeot_605 wrote:Team_Hink_Racing wrote:Min V624 ( Xm ) lät som hackekackspätt när nån nock blev förmycket nersliten. Är det inte samma dåliga kvalitet på kammarna i dessa motorer?
24 V, ZPJ/4, är en mycket sämre maskin än 12 V. Vet inte om mina kammar eller så, ( 12V, ZPJ ), är utbytta, står inget i historiken men den har nu snart gått 55000 mil.
Han har väl 12V?
Förutom problemet med kammar och lyftare är väl inte 24v en sämre motor? Problemet åtgärdades egentligen på garanti genom byte av lyftare till en typ med keramisk beläggning, men en del struntade ju i det. Det är inte den hydrauliska lyftaren mellan vipparm och ventil som är problemet, utan lyftaren mellan kamaxel och vipparm. Egentligen en ganska dålig lösning för att vara en 4-ventilstopp.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Peugeot_605
- Guldmedlem

TheDagger wrote:Peugeot_605 wrote:Team_Hink_Racing wrote:Min V624 ( Xm ) lät som hackekackspätt när nån nock blev förmycket nersliten. Är det inte samma dåliga kvalitet på kammarna i dessa motorer?
Han har väl 12V?
Förutom problemet med kammar och lyftare är väl inte 24v en sämre motor? Problemet åtgärdades egentligen på garanti genom byte av lyftare till en typ med keramisk beläggning, men en del struntade ju i det. Det är inte den hydrauliska lyftaren mellan vipparm och ventil som är problemet, utan lyftaren mellan kamaxel och vipparm. Egentligen en ganska dålig lösning för att vara en 4-ventilstopp.
Sant, efter åtgärder så är de väl ok men int hade 12V samma problem eller??
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
Peugeot_605 wrote:
Nä det är ju inte samma konstruktion på ventilmekaniskmen.
Alla sexorna hade väl problem med kolvbankande också, även det en tidig garantiåtgärd som säkert inte alla fått fixat. Sen var det nåt med byte av motorblock med, minns inte varför.
Jag tycker inte den sexan är nåt vidare, men dom går fint när dom går. Och man ska köra lugnt med dom så håller dom nog längre.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
- Peugeot_605
- Guldmedlem

TheDagger wrote:Peugeot_605 wrote:
Nä det är ju inte samma konstruktion på ventilmekaniskmen.
Alla sexorna hade väl problem med kolvbankande också, även det en tidig garantiåtgärd som säkert inte alla fått fixat. Sen var det nåt med byte av motorblock med, minns inte varför.
Jag tycker inte den sexan är nåt vidare, men dom går fint när dom går. Och man ska köra lugnt med dom så håller dom nog längre.
Jag vill inte påstå att jag har kört lugnt med min 12V. Den har gått långt som attan och den har nåt mystiskt knackande för sig när den är kall. Inte farligt och efter nån minut så tystnar den. Jag har kört 6000 mil sen jag köpte den. Verkar som om 12V håller bättre än 24V i alla fall, det ryktas o talas om det men det kanske är en myt. Ennson motor, som jag talade med, kände till denna 12V och åtminstonde den guben sa att dessa maskiner är bra. Så jag låter dom fixa topparna åt mig när det blir dags eftersom de hade "kirrat" till en sådan förut.
Sparar inte på gasen jag och den går väldigt bra. Hyfsad prestanda, bättre än en Volvo 850 GLT, och den drar inte för mycket bensin OM man anstränger sig att köra vettigt.
En resa nedåt i Sverige i förra veckan gav fäljande "resultat" 100 l / 115 mil = 0,86 l/mil, blandad körning plus några rejäla stampningar vid ömkörningar.
Det får bli en 605:a till, kanske två
eftersom man måste åka i något medans man skruvar med de andra., alltså ta ur motorn ur en och fixa till den o i med motorn i nuvarande kärra. Den är ju så mycket tillgrejad o vårdad redan med så mycket annat så då kan man lika gärna fortsätta med "projektet". Trivs otroligt bra med 605:an o V6:an. Det är ju en riktig bil, åtminstonde i mina ögon. Bara ljudet från 90° sexan är en sång o en fröjd. Komforten liknar ingenting annat och endast EN bil kan ha bättre komfort. Citroên XM.
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.