Har nu installerat min nya Sony MEX-R1 huvudenhet.
Vad innebär det att den här huvudenheten vill ha en kabel från handbromsgivaren?
I skuffen ligger en skräddarbyggd baslåda, på 2 st 12" MDS Audiophile 5290 350w rms x2.
Slutsteget är av "märket" Carpower, 2 kanal 750W.
Allt sitter nu i min Peugeot 406 1.8 -96.
Nu behöver jag bara lite tips med kablage och inkoppling,
Här kommer samtliga frågor jag behöver akut svar på! (gärna ekonomiska svar smile
Hur tjock strömkabel till steget är tillräckligt?
I steget sitter det 2 st 30A säkringar, räcker dom?
Vart på torpedväggen kan jag dra igenom strömkabeln på min bil?
Bra och stabil jordpunkt för jordkabeln?
Jag är osäker på vilken sida av bilen dom befintliga kabllarna till orginal högtalarna är drgana, något som vet?
För strömkabeln ska ju vara på en separat sida, om jag har lärt mig korrekt?
Något mer jag bör tänka på, kanske?
Peugeot 406 Slutsteg/Bas kabeldragning - Akut hjälp!?
Peugeot 406 Slutsteg/Bas kabeldragning - Akut hjälp!?
Att fråga riktigt, är att veta mycket
Re: Peugeot 406 Slutsteg/Bas kabeldragning - Akut hjälp!?
El-Masry wrote:Har nu installerat min nya Sony MEX-R1 huvudenhet.
Vad innebär det att den här huvudenheten vill ha en kabel från handbromsgivaren?
I skuffen ligger en skräddarbyggd baslåda, på 2 st 12" MDS Audiophile 5290 350w rms x2.
Här kommer samtliga frågor jag behöver akut svar på! (gärna ekonomiska svar smile
Jag är osäker på vilken sida av bilen dom befintliga kabllarna till orginal högtalarna är drgana, något som vet?
Du kan börja med att dra 16-30kvadrats strömkabel från batteriet till steget bak. Men glöm inte säkra av strömmen (max 30cm) från batteriet. Vet inte hur högt ditt steg är säkrat. Så kan inte säga vilken Ampere du ska ha, men kör på en automatsäkring. Smidigt som f*n..
Sen är det bara koppla på högtalarna i steget.
Dra lågspänningskablarna på högra/vänsta tröskeln av bilen och strömkabeln på andra sidan. För att minska störningarna. Högtalarkablarna har inte jättestor betydelse.
Jorda med så tjock kabel som möjligt, ju tjockare ju bättre. Jag jordar under baksätet på min 306a, vet inte riktigt hur det ser ut på din bil.
Finns så mycket man bör tänka på för att få bästa resultat. Men läs lite här, bra guide!
LÄNK: http://www.dls.se/econtent/files/34/refsva.pdf
Letar bil...!
306an såld.!
306an såld.!
Re: Peugeot 406 Slutsteg/Bas kabeldragning - Akut hjälp!?
Olander wrote:El-Masry wrote:Har nu installerat min nya Sony MEX-R1 huvudenhet.
Du kan börja med att dra 16-30kvadrats strömkabel från batteriet till steget bak. Men glöm inte säkra av strömmen (max 30cm) från batteriet. Vet inte hur högt ditt steg är säkrat. Så kan inte säga vilken Ampere du ska ha, men kör på en automatsäkring. Smidigt som f*n..
Sen är det bara koppla på högtalarna i steget.
Dra lågspänningskablarna på högra/vänsta tröskeln av bilen och strömkabeln på andra sidan. För att minska störningarna. Högtalarkablarna har inte jättestor betydelse.
Jorda med så tjock kabel som möjligt, ju tjockare ju bättre. Jag jordar under baksätet på min 306a, vet inte riktigt hur det ser ut på din bil.
Finns så mycket man bör tänka på för att få bästa resultat. Men läs lite här, bra guide!
LÄNK: http://www.dls.se/econtent/files/34/refsva.pdf
Tack för informationen, uppskattas varmt!
Riktigt lärorik länk du skickade med! Tackar!
Att fråga riktigt, är att veta mycket
jordning i bilbältesfästena brukar vara ett bra alternativ... där finns ju redan skruv och så för att få en bra punkt att fästa i. Funkar på min 306:a iaf...
för att vara säker kan du ju dra strömkabeln mellan sätena (mitten av bilen) för att inte störa varken signalkablarna till steget, eller högtalarkablarna.. dock är detta inte nödvändigt
för att vara säker kan du ju dra strömkabeln mellan sätena (mitten av bilen) för att inte störa varken signalkablarna till steget, eller högtalarkablarna.. dock är detta inte nödvändigt
För att besvara din fråga om kabeln från handbromsgivaren.
Det är helt enkelt för att förhinda dig från att se DVD-film via stereon om inte handbromsen är dragen.
Lite dumt att köra bil och se film samtidigt
Jag har en JVC DVD-spelare i min Corrado och på den var det bara att strunta i att koppla in kabeln så funkar det fint ändå.
Hur Sony's fungerar vet jag inte men borde stå i instruktionsboken.
Jag har en 406:a från 2002 och drog strömkabeln strax ovanför till höger om där rattstången gick genom torpedväggen. Sett från bilensfärdriktning...
Lite mjukare gummiaktigt där men dock metall inne bland gummit så ha ett rejält borr när du borrar.
Där var inga kablar eller något annat sånt på min bil där, hur det är på en 96'a vet jag inte så kolla noga innan du borrar.
Det är helt enkelt för att förhinda dig från att se DVD-film via stereon om inte handbromsen är dragen.
Lite dumt att köra bil och se film samtidigt
Jag har en JVC DVD-spelare i min Corrado och på den var det bara att strunta i att koppla in kabeln så funkar det fint ändå.
Hur Sony's fungerar vet jag inte men borde stå i instruktionsboken.
Jag har en 406:a från 2002 och drog strömkabeln strax ovanför till höger om där rattstången gick genom torpedväggen. Sett från bilensfärdriktning...
Lite mjukare gummiaktigt där men dock metall inne bland gummit så ha ett rejält borr när du borrar.
Där var inga kablar eller något annat sånt på min bil där, hur det är på en 96'a vet jag inte så kolla noga innan du borrar.
Peugeot 406 2.2 Sport
VW Corrado G60
VW Corrado G60
-
simonmannen