P605 2.0 16v, startproblem, konstiga felkoder

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Bergengren

P605 2.0 16v, startproblem, konstiga felkoder

Post by Bergengren »

Hej!
Bilen har gått fint hela tiden, bortsett från att kodlåset indikerat fel i styrenheten några gånger, och att bilen dog för två sekunder vid en omkörning för ett litet tag sedan. En morgon vägrade den plötsligt starta, och senare samma dag efter en dryg minut på startmotorn hoppade den igång och gick som vanligt.

Har inaktiverat kodlåset, utan verkan. Trodde först det var kabelaget till insprutningsreläet vid luftfiltret/hjulhuset eftersom att den hostade till och dog när jag rotade med kabelhärvan där några gånger. Jag lyckades ordna fram en sådan ny kontakt, feltrådad, som jag efter mkt jobb fick dit. Reläet är ihopgjutet och fungerar enligt mina provmätningar och klickar när man slår till tändingen. Efter bytet vägrade bilen starta och jag utgick från att jag kopplat fel. Nu har jag kollat upp inkopplingen och den stämmde, fick fram alla spänningar till reläet korrekt. Sedan dess startar den alltid, nästan direkt, men kan hosta till efter några minuter på tomgång och emellanåt dö, varpå man direkt kan vrida om startmotorn och få igång den.

Skulle läsa ut lite felkoder, innan jag bytte reläet och blev inte klok på resultatet och slarvade bort den lappen. Gjorde om det idag och blev ännu mer förvirrad. Kanske är det jag som är missförstått eller har fel beskrivning, eller så är det styrenheten som försöker säga att den inte vill leva mer. Systemet är Bosch MP 5.1, koderna jag fick listas oöversatta här i den ordning jag fick dem, | kort, - lång.

--|
|||-
||||-
--
--|
--
---
||||
--
--|
----|
läste inte ut några fler efter detta.

All klargörande information om hur dessa felkoder skall utläsas tas tacksamt emot, även tips på var man skall leta här näst om felkoderna inte ger vägledning.

Tack på förhand
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Det absolut vanligaste felet på den motorn vid startsvårigheter är ÖDPgivare och eller vatten från termostathuset som läcker in i kontakten till dito.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Bergengren

Post by Bergengren »

Du verkar ha alldeles rätt!
Bytte givaren idag och den har startat direkt nu några gånger och gått/ kört en halvtimme utan problem. Kontakten var i fint skick, guldplätterad dessutom, själva givaren var lite smutsig och svagt ärgad på den lilla metallbit som tittar fram ur huvudet. Vatten kan det ha läckt tidigare i mindre omfattning på själva givaren. F.ö. en jävla placering...

Funderade redan innan på den givaren, men efter att läst om liknande startproblemssymptom och fått ditt tips fixade jag en ny direkt. Tänkte först beställa via Mekonomen, för 450 spänn, men ringde och hörde med Peugeot i Hammenhög som hade en liggandes hemma för 330kr.

Ska prova att ta mig till jobbet imorgon med Peggan istället för farsans Alpina B10 3.5 91'. En lite kluven känsla... :?
Post Reply