ABS problem 405Mi16!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
dh_nisse

ABS problem 405Mi16!

Post by dh_nisse »

Tja!
Borde hänga här mer har jag insett nu :)
Köpte mig nyligen en 405Mi16 -92. Nu har ABS-lampan börjat lysa, duktig som jag är tog jag ut och provade bromsarna, i flera utav försöken funkade ABS-systemet fint, men så plötsligt låste sig vänster framhjul :cry: Eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av ABS (har bara äget en farlig massa 205GTi tidigare) så undrar jag nu om någon kan ha koll på vad detta beror på och vad jag kan göra för att åtgärda det? Snälla hjälp!
Upptäckte nu att det tydligen var båda hjuen fram som låser sig, vid riktigt hård inbromsning.

Thanks
Hkan

Post by Hkan »

Har själv problem med ABS:en på en 406:a 2002. Har konstaterat att de tandade kransar/ringar som sitter på drivaxlarna och som ABS-sensorn läser av är spruckna... Kransarna kan inte bytas utan sitter på axlarna vilket gör det hela till en dyr historia... Kanske skulle det fel du beskriver kunna bero på något liknande. Har du löst ditt problem vore det intressant att höra vad som hände...

/Håkan
406 2.2 2002
Benjamin

Post by Benjamin »

Du kan börja med att mäta upp samtliga induktiv givare a.k.a de givare som läser av kransarna.

Följ givarens kablage så du hittar kontakten.
Där framme brukar det vara nånstans i motorrummet vid innerskärmen.
Där bak får du ta lös klädseln i bagageutrymmet och leta på det viset.
Kontakten brukar vara grön.

Ta sen och resistansmät givaren. Får du inget värde är givaren trasig.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Post Reply